האסטרטגיה העסקית בחברת 'דיזנהויז יוניתורס'

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 9526
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

תקציר עולם האסטרטגיות הוא רחב היקף ומשקף את אחד התחומים המורכבים והנחקרים ביותר בספרות האקדמית לענייני ניהול. בנוסף לכך הוא גם נחשב לנושא בעל עניין ראשון במעלה עבור מנהלים בתעשיות השונות במשק. שאלות רבות מתעוררות כאשר מדברים על הנושא של אסטרטגיה, חלקן בסיסיות וחלקן מורכבות יותר.
עבודה זו מספקת תבנית נהדרת לסקירה וניתוח של כל אותן שאלות בצורה שקולה וביקורתית. השאלות מתעוררות מתוך בסיס מסוים שאומר, מהי בכלל אסטרטגיה ולמה היא נדרשת. המונח אסטרטגיה הוא מורכב וכולל אינסוף הגדרות שונות, העיקריות שבהן נמצאות בעבודה זו. השאלה החשובה ביותר אותה בוחנת העבודה, במישרין ובעקיפין היא: לשם מה דרושה אסטרטגיה ? העבודה עוסקת בניתוח אסטרטגיה עסקית קיימת בארגון נבחר והוא – חברת הנסיעות והתיירות 'דיזנהויז יוניתורס' בע"מ. החברה היא סיטונאית תיירות והיא חברת הנסיעות המובילה בישראל. החברה פועלת בתוך תעשיית התיירות שהיא תעשייה רגישה וחשופה מאוד לשינויים ולתהפוכות.
בתעשייה בה כל יום מתרחשים שינויים, השאלה שלעיל מקבלת תוספת חשיבות ומטילה צל של ספק על הצדקת קיומה של אסטרטגיה. העבודה מציגה תהליך מורכב של גיבוש אסטרטגיה אשר כולל: אסטרטגיה קיימת, ניתוח אסטרטגי מקיף, חלופות אסטרטגיות, הערכה והתאמה של אסטרטגיה ולבסוף- בחירה אסטרטגית וניהול השינוי. הבחירה האסטרטגית היא התוצר המרכזי של העבודה, כאשר מכלול הניתוחים הכבד, הכולל שימוש נרחב בתיאוריות ובמודלים, נעשה בכדי לתמוך בהחלטה לבחור באסטרטגיה מסוימת על פני אחרות. העבודה מוצאת כי על החברה לפעול באסטרטגיה ג'נרית שנקראת מנהיגות בעלות ולעשות זאת באמצעות אסטרטגית פיתוח שווקים, על ידי התרחבות גיאוגרפית. בנוסף מוכיחה העבודה כי למרות הכל, אין מנוס לארגונים, גם בענף התיירות, מלפעול לאור אסטרטגיה מסוימת על מנת להשיג יתרון תחרותי מתמשך על פני מתחרים, ועל מנת להגשים את ייעודם. מגוון הסוגיות והמחקר המעמיק בנושא (בעיקר מכלול הניתוחים הכבד) חייבו היקף עבודה רחב יחסית, אך אין בכך רמיזה על התפשרות באיכות. תוכן עניינים
תקציר. 2
מבוא. 8
פרק 1 – האסטרטגיה הקיימת. 9
פרופיל הארגון 9
המדרג הרעיוני 10 הליבה העסקית. 11
פרק 2 – הניתוח האסטרטגי 12
כללי 12
ניתוח הסביבה החיצונית על פי מודל PESTLE.. 12
הסביבה הפוליטית. 12
הסביבה הכלכלית. 13
הסביבה החברתית-תרבותית. 13
הסביבה הטכנולוגית. 13
גורמים משפטיים. 13
גורמים סביבתיים. 14
ניתוח הסביבה התחרותית. 14
מתחרים פוטנציאליים. 14
מוצרים/שירותים תחליפיים. 14
מידת היריבות בענף. 15
כוח מיקוח של ספקים ולקוחות. 15
מטריצת צמיחה ונתח שוק BCG.. 15
ניתוח SWOT + TOWS. 16
בעלי העניין והשפעתם על תהליך קבלת ההחלטות. 16
ניתוח משאבים ויכולות אסטרטגיות. 17
ביקורת מלאי משאבים (resource audit). 18
משאבים פיזיים. 18
משאבי אנוש.. 18
משאבים פיננסיים. 18
משאבים בלתי מוחשיים. 19
פיקוח ובקרה על ביצועים (performance monitoring and control). 19
הערכת המוצרים והשירותים (evaluation of products and services). 20 ניתוח שרשרת הערך. 20 פעולות ראשיות. 20 לוגיסטיקה פנימית. 20 תפעול. 20 לוגיסטיקה חיצונית. 21
שיווק ומכירות. 21
שירותים. 21
פעולות תומכות. 21
רכש.. 21
פיתוח טכנולוגי 21
ניהול כוח אדם. 21
תשתיות. 22
פרק 3 – חלופות אסטרטגיות. 23
אסטרטגיות כלליות (generic strategies) 23
הקשר בין שרשרת הערך לאסטרטגיות. 24
כיוונים חלופיים לפיתוח אסטרטגיות. 24
שיטות חלופיות לפיתוח אסטרטגיות. 24
פיתוח פנימי
5 מיזוגים ורכישות.
5 פיתוח משותף ובריתות אסטרטגיות.
5 פרק 4 – הערכה והתאמה של אסטרטגיה. 26
שקלול החלופות. 26
פרק 5 – בחירת האסטרטגיה וניהול השינוי 28
החלופה הנבחרת. 28
ניהול השינוי האסטרטגי 28
פרק 6 – מסקנות, המלצות וסיכום. 30 מסקנות והמלצות. 30 סיכום. 30 רשימה ביבליוגרפית. 32
נספחים. 33
נספח 1 – 'דיזנהויז יוניתורס' – מבנה ארגוני 33
נספח 2 – מדרג החזון (מתוך www.12manage.com) 34
נספח 3 – The Ashridge Mission Model (Campbell,
1 992 מתוך www.12manage.com) 35
נספח 4 – ניתוח PESTLE לחברת 'דיזנהויז יוניתורס' 36
נספח 5 – מודל 'חמשת הכוחות' (פורטר, 1998) 37
נספח 6 – מטריצת BCG (מתוך www.12manage.com) 39
נספח 7 – ניתוח SWOT לחברת 'דיזנהויז יוניתורס' 40 נספח 8 – מטריצת TOWS ל 'דיזנהויז יוניתורס' 41
נספח 9 – מודל שרשרת הערך (פורטר, 1985 מתוך Mintzberg et al, 2003) 42
נספח 10 – מודל Ansoff (1965) מתוך Middleton (1994) 43