עבודת גמר לקורס בתואר שני - הקשר שבין הרופאים לחברות התרופות - האם הוא מזיק?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 3895
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

הקשר בין חברות התרופות לרופאים, והעיסוק בשאלה האם הוא מזיק, בסופו של דבר, לנו, כציבור הרחב המטופל בתרופות, מעסיק ביואתיקנים רבים מזה שנים רבות.
טענות נגד הקשר המדובר צצות חדשים לבקרים, ותסריטי אימים על קונספירציות שנרקמות בין הרופאים לחברות התרופות, טורדות את מוחו של כל מי שקורא או מתעניין בסוגייה סבוכה זו.
בעבודה זו, אנסה להתייחס באופן אובייקטיבי לטענות הנשמעות, כמו גם להתייחס לתגובות שהתקבלו במערכות העיתונים השונות, הטוענות כנגד אותן ביקורות המוטחות בחברות התרופות וברופאים העומדים עימן בקשר.
מתוך העובדות שאציג, אנסה לעמוד על הבעיה המהותית העומדת בבסיסן של הטענות משני הצדדים, לנתח מהי הסיבה שבגינה נוצר הקשר המדובר מלכתחילה, ודרך זה להבין, אולי, כיצד ניתן לבטל או לנטרל את השפעתו המזיקה של הקשר – אם היא אכן מזיקה.
אפתח בהצגת הקונפליקט העומד בפני חברות התרופות, קרי – הדילמה בין רצונן לגרוף רווחים מתרופותיהן, לבין רצונן לשרת את הציבור בדרך הטובה והמועילה ביותר.
בהמשך אגע בשני פנים הנובעים מאותו קונפליקט, שבהם הוא בא לידי ביטוי: פן המחקר והפיתוח, בו הוא בא לידי ביטוי בדילמה אם להשקיע יותר כסף במחקר ופיתוח, או במאמצים מוגברים למכירת התרופות, ופן אסטרטגיות השיווק, בו הוא בא לידי ביטוי באופן השיווק ובשאלה האם הוא כשר בכל אופניו והדרכים בהם הוא בא לידי ביטוי.
בסוף העבודה אנסה לנתח את כל הנתונים על צדדיהם השונים, ולהגיע למסקנה בשאלת השאלות:
האם הקשר בין חברות התרופות לרופאים מזיק?