תקשורת תרבות ופנאי בישראל

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5516
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא
…       ע"מ 2
חלק א'- סקירת ספרות —      ע"מ 4
המגזר החרדי בעד הטלפון הסלולארי –.      ע"מ 7
המגזר החרדי נגד הטלפון הסלולארי –..      ע"מ 8
נושא  המחקר –        ע"מ 10 חלק ב'- ממצאים ראיון עם רועי טוב (א.א.לנדאו תקשורת) —
ע"מ
1 1
חלק ג' המגזר החרדי בעד הטלפון הסלולארי –..
ע"מ  14
המגזר החרדי נגד הטלפון הסלולארי –..     ע"מ  18
סיכום –     ע"מ  21
נספח 1 : נתוני הלמ"ס בעלות על מוצרים  על פי עשירונים      ע"מ  22
נספח 2 : אתרי חברות הסלולר וההצעות שלהן למגזר החרדי–     ע"מ  23
נספח 3 : מתוך אתרי האינטרנט עצות הרבנים הקשורות לסלולארי…     ע"מ  23
נספח 4 : מכתב ועדת הרבנים בדבר השימוש בטלפונים כשרים -.     ע"מ  26
נספח 5 : המכשיר הסלולארי ה"כשר" הראשון בארץ –
ע"מ  27
נספח 6 : SMS" לאלוהים" -…    ע"מ  28
נספח 7 :פשקווילים בנושא השימוש בטלפונים סלולארים ..
ע"מ 29
ביבליוגרפיה / וובוגרפיה —
ע"מ 31
מבוא
שוק הסלולר בישראל החל לפרוץ בסוף שנות השמונים . ב1986 נכנסה החברה הסלולארית הראשונה לשוק – פלאפון , אחריה הופיעו בארץ חברות נוספות: סלקום , חברת התקשורת הסלולארית הגדולה בארץ המונה מעל 2.5 מליון מנויים , פרטנר-אוראנג' ומירס (הקטנה מבין החברות הסלולאריות) . על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ענף הסלולר בארץ הלך ותפס תאוצה עם השנים וכיום מעל 80% מהאוכלוסייה בישראל מחזיקה ברשותה טלפון סלולארי אחד לפחות . האחוזים באוכלוסיה המחזיקים שני טלפונים עברו את 50% ב2004,(נספח 1).
עולם הסלולר כאמור התפתח רבות בשנים האחרונות והמכשירים הלכו ונהיו מתוחכמים יותר ,כיום הם מציעים ללקוחות שירותי תוכן נוספים כגון שירותי SMS , הורדת קליפים , רינגטונים , תמונות , שליחת מיילים ועוד. גם בתחום שיווק הטלפונים קיימת כיום ההבנה כי  הטלפון הסלולארי אינו פונה לאותם צרכים בכל פלחי האוכלוסייה ועל כן החלו מאמצי שיווק מפולחים על פי נתונים דמוגרפים , גיל , מגדר , מגזר וכו' – הותאמו מבצעים ושירותי תוכן לצעירים , לחיילים , לסטודנטים , למגזר הערבי ולמגזר הרוסי . יחד עם זאת לא הייתה קיימת  הבנה עד לא מזמן כי יש לפלח ולהתאים שירותי תוכן או טלפונים גם למגזר החרדי שהוא אחד המגזרים הגדולים בארץ ובעל כוח קנייה רב.
ההגדרה לחרדי היא אדם השומר מצוות ושומע בקול הרבנים.
מובילי הדעה של הציבור החרדי הם הרבנים, והציבור החרדי נשמע להם ועושה כמצוותם. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מהווים החרדים 15% מהאוכלוסייה. חשוב לציין, כי שיעור הנכסים המצויים בבעלות חרדים הוא 10% אחוזים. מספר משקי הבית במגזר החרדי הוא 130,000, ומספר הנפשות הממוצע בכל בית אב גדול מ-6. על-פי האומדנים הרשמיים, כולל הציבור החרדי 780,000 נפשות אולם ייתכן שהאומדנים אינם מדויקים, כיוון שמגזר זה אינו נוטה לשתף פעולה עם הרשויות ועם עורכי סקרים למיניהם.
מבחנת שוק הסלולר כיום ל62% מהציבור החרדי יש מכשיר סלולרי והנתונים נמצאים בעלייה (על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) .
הציבור החרדי אם כך הוא ציבור גדול בקנה מידה ישראלי ובעל כוח קנייה רב.
סברה נוספת בשוק הישראלי היא כי החרדים מחפשים מוצרים זולים ובלתי איכותיים. זוהי תפיסה שגויה. החרדים הם צרכנים נבונים, המחשיבים מאוד שירות ואמינות, ודורשים מוצרים איכותיים שיחזיקו זמן רב.(י.איצקוביץ'
1 0.2001) .
מאפיין נוסף של הצרכן החרדי הוא היצמדותו למותגים, ובמיוחד נאמנותו למותגים שהוכיחו את עצמם. דוגמא בולטת היא חברת בגיר, אשר מוכרת חליפות במחיר הגבוה בעשרות אחוזים ממחירי חליפות אחרות, ואשר שולטת בשוק החרדי, בגלל השירות הטוב, מפני שמוצריה נחשבים לאיכותיים ובמיוחד בזכות נאמנות הציבור לחברה שהייתה בעבר איכותית בהרבה משהיא כיום. החרדים מחפשים מקצוענות, ומעדיפים שידברו אליהם באופן ישיר ובגובה העיניים. מעבר מפה לאוזן של המידע, בולט במיוחד בחברה החרדית. השמועות עוברות מהר ברחוב החרדי, ומאפיין זה עשוי לבנות מוצר במהירות ולאורך זמן, ועלול גם להפיל מוצר באופן שיהיה קשה מאוד לבנות אותו מחדש בעתיד. עם כל הנתונים האלה בתחילת דרכו של השוק הסלולארי י לא הייתה התמקדות במגזר זה או פילוח שוק שיתאים את צרכי הטלפון של המגזר החרדי שהוא מגזר שמרני לשירותי התוכן שנתנו הטלפונים הסלולארים , ההתעוררות המאוחרת הזו להבנת צרכי השוק החרדי אל מול החרם והאיסור במגזר זה להשתמש בטלפון הסלולארי כי הוא לא מתאים לצרכי המגזר ומהווה פרצה אל העולם החילוני  הם הבסיס לעבודה זו שבאה לבחון כיצד השפיע המכשיר הסלולארי שהפך להיות חלק מכל אחד ואחד מאיתנו על המגזר החרדי. אני מוצאת לנכון לציין כי בעבודה זו לא היה שימוש רב בחומר מן המקורות ה"קונבנציונאליים" כגון מאמרים בספרות מקצועית או ספרים מקצועיים העוסקים בנושא וזאת מן הסיבה שהנושא הוא חדש ועדכני  , בעבודה זו רוב החומר נאסף מאתרי האינטרנט של החברות הסלולאריות , פורומים המיועדים לציבור החרדי , אתרים המיועדים לציבור החרדי וכו' . בנוסף אחי עובד בחברת סלקום מעל 5 שנים וחלק מעבודתו היא מול משווקים למגזר החרדי נעזרתי גם בחומר שהובא לי על ידו  וידיהם וכמובן בחלק ב' שהוא הראיון. נושא המחקר: באיזו מידה עונה הטלפון הסלולארי על הצרכים האישיים/חברתיים של המגזר החרדי/דתי?
שאלה זו תענה :
ע"י ראיון עם משווק מורשה המתמחה במכירה של טלפונים למגזר החרדי.
מרבית העבודה היא עבודה תיאורטית המתבססת על חומרים מתוך הספרות המקצועית . אין ספק כי קיימת מגבלות בשיטה זו.אך, הראיון לא שימש ככלי מחקרי שממנו ניתן להסיק מסקנות לגבי כלל המגזר אלא כלי בו בחנתי את היישום בפועל של כל אותם דברים הכתובים בעבודה. אך כן אוכל לומר כי הבחירה בראיון עומק עם איש מכירות אחד הינה הבחירה הנכונה וזאת כאשר:
בחרתי את רועי טוב שעבד כמשווק ספציפי למגזר החרדי – סוכן מכירות הוא איש שטח, הוא מכיר את האוכלוסייה כמו שאף אחד לא מכיר אותה, הוא נמצא וחי בתוכה, מולו מועלים כל הקשיים וכל הטרוניות כנגד החברות הסלולאריות – כאשר יוצא איסור לקנות מכשיר מסויים הוא מרגיש זאת בכיסו, כאשר מבצע מצליח הוא מרגיש את זה בעומס העבודה ולכן הוא המתאים ביותר להבין מהו הלך הרוח בעקבות השינויים שבוצעו במגזר בנושא טלפון סלולארי.
השערות שיבדקו במהלך העבודה •         התפתחות התקשורת הסלולארית משפיעה גם על המגזר הדתי/חרדי •         המגזר הדתי/חרדי מקבל בדעות חלוקות את כניסת התקשורת הסלולארית •         עולם הסלולר נידרש לבצע שינויים והתאמות כדי לפנות בצורה מיוחדת למגזר הדתי/חרדי.