לייזר רך סקירת ספרות על השפעותיו הקליניות בפתולוגיות אורטפדיות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 9491
מספר מקורות 30

תקציר העבודה

בס"ד Low Level Laser Therapy-LLLT                                                  גימיק יקר או אמצעי טיפול יעיל?
LLLT-does it really work or is it just an expensive gimic?
שלומי דהן-המחלקה לפיזיותרפיה בי"ס רקאנטי אוניברסיטת בן גוריון.
אלכס בינשטוק-M.Sc.,B.P.T    בי"ס רקאנטי.
       LLLT   היא טכניקה טיפולית המבוססת על עיקרון של הקרנת אור לייזר בעוצמות נמוכות,  הגורמת  לעירור של תהליכים ביוכימיים ברקמה פגועה.
השימוש הרפואי בלייזר החל כבר לפני כ-30 שנה בעיקר במזרח אירופה ומאז הולך ומתרחב השימוש בלייזר רפואי בקרב פיזיותרפיסטים בעולם לטיפול בכאבים מוסקולוסקלטליים  אקוטיים  וכרוניים, שיפור תנועתיות, הורדת נפיחות, חידוש סחוס מפרקי וריפוי דלקות ורקמות רכות פגועות. עבודה זו באה לבדוק את יעילות  הלייזר הנמוך בטיפול בבעיות מוסקולוסקלטליות אקוטיות וכרוניות וכן מתארת את האספקטים הפיסיקליים והקליניים של תרפיה בלייזר נמוך עוצמה.
בכוונת העבודה  לבדוק האם יש לשיטה בסיס מחקרי קליני וזאת בכוונה שתשמש כבסיס ראשוני אובייקטיבי בהחלטה באם להכניס את הלייזר הנמוך למערך הטיפול האלקטרותרפי בבעיות אורתופדיות.  תרפיה בלייזר מבוססת על תהליכים פוטוכימיים ופוטוביולוגיים המתרחשים בתא וברקמה הפגועה ולא בהכרח על אפקטים תרמיים, אולם מנגנון ההשפעה עדיין לא ברור לגמרי ובסקירה מוצעים כמה מנגנונים אפשריים אשר אפשר וכולם לוקחים חלק בתהליך.  בזמן חשיפת רקמה פגועה לקרינת הלייזר במינונים מאוד מדוייקים המתאפשרים הודות למאפיינים של אור הלייזר מתרחש עירור ביולוגי בתאים (biostimulation) המביא לייצור של אנרגיה תאית (ATP), ה'דוחפת' את הרקמה שנפגעה כתוצאה מדלקת, טראומה או ניוון, לאיזון כימי תקין ולתפקוד פיזיולוגי ראשוני ונכון.
מן העבודה עולה כי ישנם מספר גורמים אשר יכולים להשפיע על הצלחת הטיפול ונראה כי הסיבה העיקרית לתוצאות השונות ולעיתים הסותרות בין המחקרים היא שימוש במינונים ובמדדים לא נכונים ולא אחידים.  דיווח חלקי וחסר של נתוני הלייזר עלול להוביל להבנה ולמסקנות לא נכונות לגבי יעילות הטיפול ועל החוקרים והקלינאים לדווח בצורה מדויקת ומפורטת על הנתונים בהם השתמשו, על מנת שאפשר יהיה להפיק טבלת נתונים סטנדרטית ובדוקה שתשמש את המטפלים ותהפוך את הלייזר לכלי טיפולי יעיל וטוב. על אף שלא ניתן להגיע למסקנה מדעית לגבי יעילות הטיפול בכלי זה, נמצא שישנה הצלחה לא מבוטלת במספר גדול ובמגוון טיפולים רחב בשימוש בלייזר נמוך עוצמה כגון: TMJ disorders, Cervical OA, Shoulder Tedinitis, Tennis Elbow, ו-LBP.
להסקת מסקנות מדעיות מובהקות יש צורך להמתין ולעקוב אחר מחקרים נוספים ורחבים יותר בתחום.