ניתוח הרומנסה בלאדינו "Blanca flor y filomena" על רקע שורשיה הספרדיים (ציון 98!)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3491
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

תקציר העבודה הרומנסה "Blancaflor y Filomena"  מקורה בסיפורי המיתולוגיה היוונית, הרומנסות הספרדיות בעלות הנושאים הקלאסיים היו נפוצות במסורת הספרדית הכלל-היספאנית במאה החמש-עשרה ובמאה השש-עשרה, וכיום אין למוצאן עוד. ואילו הרומנסות הקלאסיות במסורת הספרדית-יהודית נשתמרו היטב במאות השנים בהן ישבו יהודים מחוץ לספרד, ועד לדורות האחרונים. רפאל (1998, ע' 85) אמר כי "ניתן לומר כי חוץ מן התנ"ך וכתבי הקודש אין שום שריד מן הספרות העתיקה שהיה לבן בית ברומנסה הספרדית כמו הספרות הקלאסית". חשיבותן של הרומנסות בחיי יהודי ספרד הייתה רבה, מתילדה כהן סראנו מתארת זאת היטב:
" הרומנסות הגיעו אלינו בעל-פה, מאב לבן ומאם לבת. עד אתמול הם עדיין חיו בחיי היום-יום שלנו, היום חדלים לספר אותן.
לצלילי הסיפורים האלה היו אמותינו מרדימות אותנו כשהיינו תינוקות. ואנחנו הרגשנו בהם את געגועיהן למקומות שעזבו לתמיד, ואליהם חזרו בדמיונן.
דרך הסיפורים האלה הפלגנו לעולם קסום, בו הפכנו לרגע אחד לנסיכים ונסיכות.
באמצעות הרומנסות האלה חינכו אותנו אבותינו לדרך ארץ ולמעשים טובים, וגם לימדו אותנו לצחוק. בתוך הסיפורים האלה מצאו היהודים את הכוח להמשיך לחיות ברגעים הקשים ביותר של הגלות, במשך מאות שנים."  (כהן-סראנו, 1994).
עבודה זו תחקור את תהליך התגלגלות "טקסט החשוד כרומנסה": "SIETE ANOS SERVI A REYES" (אטיאש
3 7). דרך זיהוי המוטיבים ומאפייני ז'אנר הרומנסה, והגדרתו כרומנסה "Blancaflor y Filomena" על פיהם. ועד להשוואתו לסיפור המיתולוגי המקורי של פרוקנה ופילומלה והשוואה בין שתי גרסאות של הרומנסה: האחת משאלוניקי והשנייה מאלקזארקביר.
תוכן עניינים
מבוא –                                                                                                                       1
פרק א' – מהי רומנסה                                                                                                                       2
פרק ב' –  איתור טקסטואלי                                                                                       4
פרק ג' – ניתוח הרומנסה                                                                                                       7
פרק ד' – מקורות התמה                                                                                            9
פרק ה' – השוואה בין שתי גרסאות                                                                            12
פרק ו' – סיכום ומסקנות                                                                                                       13    רשימה ביבליוגרפית                                                                                                    14       העבודה אינה כוללת נספחים