עמדות נשים דתיות/ חילוניות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 10017
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

תוכן עניינים
תקציר מבוא
פרק א' – עולם האישה החרדית עולם האישה החילונית פרק ב' – שיטה פרק ג' – ממצאים פרק ד' – דיון ומסקנות פרק ה' – סיכום ביבליוגרפיה נספח 1 – שאלון עמדות נשים חילוניות/ חרדיות מבוא
למדינת ישראל יש אפיון מיוחד המשפיע על מעמדן של הנשים בכל התחומים. הסכמי הסטטוס קוו שנחתמו עם האוכלוסייה הדתית עם קודם המדינה הפכו את מדינת ישראל למדינת הלכה, וכאשר באים לנסות להסביר את מעמדה של האישה חשוב להתייחס לממד זה. במדינת ישראל כמו בכל מדינה מערבית אחרת קיימת מערכת של חוקים אזרחיים וביחס למעמד האישה כבר בקווי היסוד של המדינה נכתב: "יקוים שוויון מלא וגמור של האישה – שוויון בזכויות ובחובות, בחיי המדינה, החברה והמשק ובכל מערכת החוקים". אך בד בבד עם החוק האזרחי, קיימת בארץ גם מערכת חוקים דתית, בדת היהודית קיימת תפיסה הרואה את הנשים והגברים כשונים באופן בסיסי וכבלתי שווים.
מערכת חוקים זו, אשר יש לה השפעה רבה כופה על הנשים והגברים סטטוס חוקי שונה ומערכת שונה של חובות וזכויות. על מנת להמחיש מהו תפקידה של האישה על פי היהדות, אצטט מתוך ספר בראשית פרק א' פסוק יח': "לא טוב היות האדם לבדו אעשה לו עזר כנגדו". הפירוש הוא פשוט, תפקידה של האישה הוא להיות עזר לגבר.
בחברה שבה יש משמעות מאוד גדולה והשפעה מאוד גדולה של הממסד הדתי על מקבלי ההחלטות, סיכוייה של האישה העובדת אף קטנים יותר (מלאך פיינס,
1 989 מתוך מאמר באינטרנט, מדינת הלכה) מינקות אנו נולדים למציאות בה סוכני הסוציאליזציה הראשונים מכתיבים ומשרישים לנו דפוסי התנהגות, נורמות התנהגות וערכים ובכך מעצבים את אישיותנו החברתית (משוניס, ג., 1999).
דוגמה לכך מובאת בהבדלי מעמדות בין גברים ונשים "רק מפני שאת מאמינה שאינך יכולה בשום אופן לחיות בלי גברים את קונה את הכלא שלך. רק בגלל אותה הערצה כלפיהם והכפשת עצמך את כורכת את כל רצונותייך בהם. רק מפני שאת רגילה להיות רכוש של מישהו אחר שיטביע את כל רצונותיו, את מוסרת את עצמך לגבר שלך על חשבון חייך. רק מפני שאת מפחדת מן החברה רודפת הדם, את מוותרת עלייך. רק מפני שאת מפחדת לומר "אני יודעת" את מוותרת על כל עולמך. אותם גברים "אדירי כוח" מסוגלים לעשות את כל מה שהם עושים רק מפני שהם מחוברים בטבורם אל הכוח העצום הטמון בך" (רושין א., 2002).
המובאה לעיל באה להאיר נקודה מסוימת חשוכה על מנת לעורר זעזוע פנימי כגירוי להתחלה של שינוי. בעקבות מאמר זה, עבודה זו באה לבדוק עמדות של נשים חילוניות/ חרדיות על נישואין, קריירה וילדים. נראה כי יש הבדל ניכר בעמדות של נשים חילוניות לעומת אלו של נשים חרדיות, הנובעות בעיקר מערכים והשקפות שונות שייבדקו בעבודה.
          מעמדה של האישה החרדית, ש"זכתה" להיות אשתו של חרדי שאיננו עובד לפרנסתו, אלא לומד תורה בישיבה כל היום, הוא נחות. האישה החרדית מתוכנתת מיום לידתה ועד מותה לשלושה ייעודים: א) להרות וללדת. ב) לשרת את כל בני המשפחה. ג) לציית ללא עוררין. בנוסף לכל חובותיה מוטל עליה גם עול הפרנסה. האישה החרדית היא האדם היחיד בעולם שממלאת גם את תפקידי האישה וגם את תפקידי הגבר בפרנסת משפחתה (אישה מה יש לך לחפש בעולם החרדי?, מאמר מהאינטרט, הורד ב- 04/04/05).
בעולם החילוני ארגון הפמניזם שואף לשוויון זכויותיה של האישה מסייע לקדם את מעמדה של האישה ומתנגד לאותן פגיעות גסות בכבודה ומעמדה של האישה.
אישה אינה עוד עקרת בית בלבד, היא בעלת השכלה, יש לה מקצוע, היא מסוגלת לפרנס את עצמה ולסייע בפרנסת הבית (הרב יעקב אריאל, תשנ"ג).
מעמד האישה בחברה המערבית השתנה פלאים במאה העשרים. רוח חדשה החלה מנשבת, רוח שחילצה את האישה מביתה ונתנה לה את החופש להיות חלק ממעמד העובד והמשפיע פוליטית. האישה, שנתאפשרה לה בעלות על גופה באמצעות הגלולה למניעת הריון, קיבלה את החופש לשלוט בחייה על ידי היכולת לקבוע את מספר ההריונות הרצוי לה, ואת עיתויים ובכך נתאפשר לה להתחבר אל מעגל החיים שמחוץ לביתה (רושין, א., מהאינטרנט הורד 04/04/05).
אוכלוסיית המחקר שנבדקה בעבודה זו הן נשים חילוניות/ חרדיות בשנות ה 20-30 לחייהן שחוו, קריירה, נישואין וילדים ונמצאות באמצע הדרך בחייהן כשמתאפשר להן להסתכל אחורה על חייהן ומה הספיקו עד כה ומשם קדימה אל עבר העתיד. שאלון היא שיטת המחקר שנבחרה לצורך עבודה זו, המנסה לכסות את שלושת התחומים הנחקרים – קריירה, נישואין, ילדים ועל ידי כך הצגת עמדות נשים חרדיות/ חילוניות בתחומים אלו.