סגנונות ניהול

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 5150
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

מנהלים ממלאים תפקיד חשוב בבית הספר לאמיתו של דבר אין כל תפקיד אחר במערכת הבית ספרית שהשפעתו על טיב החינוך רק גדולה ותרומתו לאיכות החינוך כה ניכרת. מטרת העבודה היא לבחון את ההבדל בין מנהלים, יזמים לבין מנהלות יזמות בבתי ספר וגם כן סגנונות ניהול אצל מנהלים ואצל מנהלות בבתי הספר בארץ. מוכרים שני סוגים עיקריים של מנהלים:
1 .      מנהל היוזם שינוי ורואה עצמו אחראי להובילו, מנהל כזה מעורב בדרך כלל באופן פעיל בתהליכים והוא זה המכוון, מנתב, מנהיג את השינוי ברוחו ובפועלו.
2 .      מנהל היוזם שינוי אך נותן לאחר להובילו ה"אחר" עשוי להיות אם מן החוץ כגון: מנחה, מדריך או מורה מתוך הצוות, מנהל כזה תופס את שיטת השינוי כאירוע המתחולל בתחום ספציפי בבית הספר. אין הוא מעורב בדרך כלל באופן אישי ומעשי בנעשה. במקרה הטוב הוא יתמוך במורים ובפעולות הנעשות בתחום השינוי אך לעתים יקרה כי פעילויות אחרות בבית הספר יתנגשו עם אלו הקשורות בתהליך השינוי. לפיכך ככל שהמנהל הוא חלק מרכזי יותר בקבלת ההחלטות על השינוי ככל שהוא עצמו מעורב באופן פעיל בהכוונת או לפחות בתמיכה בעידוד ובסיוע ליצירת תנאים המאפשרים להגשימו כך יגבר הסיכוי להצלחתו. המנהל רואה בעבודתו שטח פעולה שבו באים או צריכים לבוא לידי ביטוי אישיותו וכשרונותיו. הוא מעוניין לתרום מכישוריו ויכולתו למען קידום מערכת החינוך. רצונו הטבעי והפנימי של המנהל יבוא לידי ביטוי מעשי כשהממונים עליו יבינו את הבעיה הזו ויעריכו אותה כראוי, היוועצות במנהלים וקבלת רעיונותיהם, הצעותיהם ויוזמותיהם עשויים לבטא ולהמחיש את עבודתם.