שילוב תלמידים לקויי למידה בכתה רגילה

מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 10571
מספר מקורות 28

תקציר העבודה

עמדות מורים בנוגע לשילוב מתבגרים לקויי למידה בכיתה הרגילה תוכן עניינים
1. מבוא
2. תפקיד המורה וההשפעה על המתבגר                                                                                       
3 . שילוב
3 .1.  שילוב בחינוך
3 .1.1. הנחות יסוד של השילוב
3 .1.2. מגמת השילוב בישראל
3 .2 הקשר בין עמדות מורים ובין הצלחת השילוב
4 . עמדות
4 .1.
היווצרות עמדות
4 .1.1. היווצרות עמדות – מודלים תיאורטיים
4 .2. ארבעה דפוסי התייחסות של חברות כלפי חריגים 5. תיוג, סטיגמה ודעה קדומה – הקשר לעמדות מורים כלפי שילוב 5.1.  תיוג 5.1.1 שימוש חיובי ושלילי בתג 5.1.2 השלכות/תוצאות התיוג 5.1.3
דעה קדומה 5.1.4
רעיונות להתמודדות עם דעות קדומות ותיוג 5.2.
גורמים המשפיעים על עמדות מורים ביחס לשילוב 5.2.1.   מחקרים העוסקים בשינוי עמדות מציגים ארבע  גישות התערבות 5.3. הבדלים (הנובעים מתפקידיהם השונים) בעמדות מורים ביחס לשילוב
6 . שילוב הלכה למעשה
6 .1. יתרונות של תוכנית השילוב לפי דיווחי מורים
6 .1.1. יתרונות של תוכנית השילוב
6 .1.2. קשיים בהצלחת תוכנית השילוב         
6 .2. דרכי התמודדות להצלחת השילוב
6 .2.1. המורה
6 .2.1.1. עיצוב אמונות המורה
6 .2.2. מערכת החינוך
6 .2.2.1.
שינוי מערכתי בתהליכי הכשרה
6 .2.2.2.
שינוי בגישה בתוך מערכת החינוך הרגילה
6 .3. הצלחת השילוב 7.   סיכום ביבליוגרפיה
1 . מבוא
     כיום, בעקבות המודעות הרבה לגבי לקויות למידה וכן התפתחות אבחונים מוקדמים של לקויות אלו, ישנם רבים המאובחנים כבעלי לקויי למידה והזקוקים לעזרה ולשירותים לשם הצלחה בחייהם ובלימודיהם. המגמה בעולם ובישראל  כיום, היא לשלב מתבגרים בעלי לקויות למידה בחינוך הרגיל ולא להפרידם למסגרות מיוחדות כפי שהיה נהוג בעבר. למורים ועמדותיהם כלפי שילוב מתבגרים בעלי לקויי למידה בכיתה רגילה יש חשיבות רבה, כמעט מכריעה, לגבי הצלחת תהליך השילוב בכלל והתקדמות (חברתית ולימודית) של המתבגר המשולב בפרט.         הצלחת תהליך השילוב אינה תלויה רק בתלמיד לקוי הלמידה המשולב, אלא גם בעמדת המורה כלפי השילוב, עמדה שמתבטאת באמונותיו, תגובותיו, ערכיו ורגשותיו כלפי התלמיד המשולב.
עמדת המורה משפיעה על מוכנותו ורצונו לעזור ולהקל על התלמיד המשולב ועל יכולתו למזג בין מתבגר בעל ליקויי למידה לבין סביבתו ולפעול בהתאם לצרכיו של המתבגר ובהתאם לעקרונות תוכנית השילוב וזאת לשם הצלחת השילוב, באופן כזה ששום צד לא ייפגע – לא התלמיד המשולב ולא סביבתו.
     בעבודה זו ננסה לתאר מהם הגורמים המשפיעים על עמדותיהם של מורים בנוגע לשילוב מתבגרים בעלי ליקויי למידה בכיתה הרגילה. לשם כך, נציג תחילה את הגורמים השונים העשויים להשפיע על עמדות המורים, נמשיך ונבחן מהן ההשלכות של עמדות המורים על תהליך השילוב ולבסוף נציע דרכים להצלחת השילוב.       השערתנו היא כי לשם הצלחת שילוב מתבגר בעל לקוי למידה בכיתה רגילה, על המורה להיות בעל עמדות חיוביות כלפי השילוב. לשם הצלחת השילוב, על מערכת החינוך לפעול לקראת שינוי עמדות של מורים בעלי עמדות שליליות ולשבירת סטריאוטיפים היוצרים התנגדות לשילוב.
שינויים שכאלה יכולים להיווצר באמצעות תוכניות התערבות שונות כגון-ייעוץ, הדרכה, הקניית ניסיון וידע בנושא לקויות למידה, השתלמויות, לימוד טכניקות לימוד מותאמות, העלאת מוטיבציה וכו'.      בהתאם לסקירת הספרות המקצועית בעבודה זו (ולמרות ממצאים סותרים), נראה כי מורים מנוסים ומוכשרים לעבודה עם תלמידים בעלי לקויי למידה, בעלי ידע בנושא, ובעלי מוטיבציה גבוהה, וותיקים במקצוע או מורים המקבלים סיוע והשתלמויות להתמודדות עם לקויי למידה יהיו בדרך כלל בעלי גישות חיוביות יותר כלפי השילוב, יפעלו טוב יותר לשם הצלחת תהליך השילוב ויביאו להתקדמות התלמיד המשולב בתחום האקדמי והחברתי מאשר מורים שאינם כאלה.
     בחרנו לעסוק בנושא עמדותיהם של מורים לגבי שילוב מתבגרים בעלי לקויי למידה בכיתות הרגילות מכיוון שנושא זה קרוב לליבנו ואנו נהיה מורות לחינוך מיוחד. כמורות לעתיד, עניין אותנו לדעת מהי עמדתו של מגזר המורים לאוכלוסייה זו.