הקשר בין לחץ לבין ביצוע

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 6916
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

מבוא
עבודה זו תתמקד בקשר שבין לחץ לבין ביצוע במקום העבודה.
בשנים האחרונות אנו עדים לתהליכי גלובליזציה אשר נוטלים תפקיד מרכזי בחיינו בכלל ובחיי העבודה בפרט. הגלובליזציה שהביאה עמה את בשורת ה"טוב" לעולם, שכן היא פרצה גבולות ואפשרה זרימה של אינפורמציה, כסף, פיתוח טכנולוגי וטובין אחרים, טמנה בחובה, באופן בלתי נמנע גם חסרונות כגון אובדן הפשטות, עבודה מסביב לשעון, גוויעתן של תרבויות ייחודיות וכדומה. כיום בלתי אפשרי להתעלם מן העובדה שהגלובליזציה השפיעה באופן משמעותי על שוק העבודה העולמי שכן היא תבעה את מרבית זמנם, כוחם ומרצם של העובדים באופן שטשטש את הגבול בין הבית/הפנאי לבין העבודה.
הלחץ, שמאז ומתמיד אפיין את ההרגשה הכללית אותה נושא העובד, רק הלך וגבר מאז החלו תהליכים אלו לצבור תאוצה ואותי מאד עניין להעמיק באופן שבו לחץ עשויי להשפיע על ביצוע דווקא בזמנים אלו.
דרך עבודה זו אנסה לבדוק האם ללחץ בעבודה יש השפעה חיובית או שלילית, אם בכלל, על הביצוע.
ראשית ארצה להסביר את מונח הלחץ ולפתחו דרך עיניהם של מספר חוקרים. ניתן יהיה ללמוד כי הלחץ עשויי להיות מוגדר כגירויי או כתגובה והוא יימדד ע"פ עוצמתו, משך זמן פעולתו, נסיבות הופעתו, האינטנסיביות בה הוא מופיע וכדומה.
לאחר מכן, אסביר מהו ביצוע וכיצד ניתן למדדו, ולבסוף, בפרק האחרון והעיקרי, אעמוד על הקשר שבין לחץ לבין ביצוע ע"פ שלוש תיאוריות מרכזיות כאשר בסמיכות לכל אחת מהן אציג מס' מחקרים אשר מאששים את אותה תיאוריה.
לאור ממצאיה של העבודה על פרקיה, אנסה לענות על שאלת ההשפעה שיש ללחץ על ביצועיו של עובד אם בכלל וכמו כן, אברר האם ניתן לשייך השפעה זו לתיאוריה אחת מסוימת באופן שהוא מוחלט או שמא שאלת ההשפעה תהא מורכבת יותר. כולי תקווה שאוכל ללמוד ולהעמיק את ידיעתי בנושא דרך עבודה זו ואף לספק לקוראיה דרך הסתכלות נוספת על סוגיית הלחץ במקום העבודה באופן האישי והבסיסי ביותר.