הקשר בין לחץ לבין שחיקה והעדרויות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 6930
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

מבוא
בעבודה זו בחרתי להתמקד בקשר שבין לחץ לבין השחיקה הנפשית, וכן בקשר שבין לחץ לבין היעדרויות ממקום העבודה. אמנם לכל אורך ההיסטוריה מוטיב הלחץ קשור בקשרי עבותות לעבודה, ואין הדבר תמוה בעיני כלל וכלל. הלא כל מעסיק, בין אם פרטי ובין אם ממשלתי, שואף למקסם את התפוקה שהוא מקבל מהעובד, והדרך המהירה והבטוחה להשיג זאת היא על ידי יצירת אוירה לחוצה שבאמצעותה, כביכול, תגדל תפוקתו של העובד עד לכדי מקסימום. בין אם הנחה זו נכונה ובין אם לאו, כיום אנו יודעים כי הלחץ, בין אם הוא אכן מועיל להגברת התפוקה של העובד ובין אם לאו, איננו פועל בתוך וואקום- הוא איננו פועל בריק, אלא יש מחיר להופעתו. כיום מרבית החוקרים, הפסיכולוגים ושאר אנשי המקצוע יודעים לספר כי הלחץ משפיע על כל תחום ותחום מחיינו, ולעיתים השפעתו הרסנית. כתוצאה מכך, וכתוצאה מהעובדה כי נדמה כי בשנים האחרונות גוברת הנטייה של המעסיקים להמציא ולאמץ שיטות המעלות על נס את הצורך להלחיץ את העובד על מנת להביא אותו לנקודה בה הוא ממצא את יכולותיו עד תום, הולך וגובר העניין בהבנת נושא הלחץ בכלל, ובהבנת השפעותיו על תחומי החיים השונים שלנו בפרט. כך, למשל, החוקרים ואנשי המקצוע יודעים לספר לנו כי הלחץ משפיע כמעט על כל תחום מחיינו: אם זה על רמת שביעות הרצון שאנו מביעים מחיינו, אם זה על חיי המשפחה שלנו ועל איכותם כפי שהדבר נתפס בעינינו, אם על רמת הביצוע שלנו וכו'. בעבודתי זו בחרתי להתמקד בשני גורמים, אשר לעניות דעתי מושפעים באופן ישיר והדוק מגורם הלחץ: הגורם הראשון הוא גורם השחיקה הנפשית. לדעתי בעבודה זו אמצא כי קיים קשר חיובי, ישיר וחזק בין לחץ לבין שחיקה, באופן כזה שככל שאדם ידווח על לחץ רב יותר, כך הוא גם ידווח על תחושת שחיקה חזקה ומוחשית יותר. הגורם השני בו אעסוק הוא נושא ההיעדרויות מהעובדה וכן בקשר, באם קיים כזה, בין הלחץ לבין ההיעדרויות הנ"ל. בעבודה זו אסקור תחילה את נושא הלחץ, במהלכה אציג מספר תיאוריות עיקריות בנושא הלחץ. בין  התיאוריות הללו נמנות:
הגדרת הלחץ על פי תוצאות, הגדרת הלחץ כגירוי, הגדרת הלחץ כתגובה וכו'.  לאחר מכן אסקור את נושא השחיקה הנפשית, במהלכה אציג הגדרות שונות של חוקרים שונים למושג השחיקה, ובין היתר את הגדרותיהם של עציון, שירום, פרלמן והרטמן ועוד. בשלב הבא אסקור את נושא ההיעדרויות מהעבודה.
בפרק זה נראה כי קיימות מספר חלוקות אפשריות למושג ההיעדרות, כאשר הבולטת שבהן היא החלוקה בין היעדרות מאושרת לבין היעדרות שאינה מאושרת. שני הפרקים הבאים יעסקו בקשרים שבין לחץ לבין שחיקה ובין לחץ לבין היעדרות מהעבודה. אני מקווה כי בסיום העבודה אוכל לשפוך מעט אור על מהות הקשרים בין לחץ לבין שחיקה ובין לחץ לבין היעדרות, ואולי אף להציע הצעות למחקרים עתידיים שיעמיקו את הבנת הקשרים הללו לאשורם.