עבודת סמינריון בקורס 'הומור זה לא צחוק' - כיצד מתייחסים גברים ונשים לסטנדאפיסטיות לעומת סטנאפיסטים?

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 7225
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

הומור הוא יכולת של בני אדם, עצמים או מצבים להיות או לעורר תחושות של הנאה, צחוק ובדיחות הדעת אצל אנשים אחרים. הומור יכול להתבטא בכל צורה של תקשורת — מילולית, חזותית ושמיעתית — הגורמת לתגובות כאלו אצל בני אדם. היכולת ליהנות מהומור מבוססת על יכולת של הנהנה להגדיר את עצמו כ"אני" מובחן מאחרים ויכולת להבחין, בעת הצגה או השמעה של הומור, בין "אני" זה לאחרים. כך, לדוגמה, בעלי חיים שאינם מסוגלים להבחנה זו, אינם בעלי חוש הומור. כמוהם כתינוקות שהבחנה זו טרם התגבשה והתעצבה אצלם.
כל סוגי ההומור מבוססים על אלמנט מרכזי אחד: קיום פער בין ציפיות הצופה או השומע לפני או בעת צפייה או שמיעה של הומור, והאופן שבו מוצגים הדברים לאחר מכן. גילוי הפער שבין המצופה למצב בפועל, מפתיע את הצופה או השומע. העיסוק בהומור והניסיונות לתהות על קנקנו, חושפים צורות שונות של צריכת הומור והתגובה אליו. אחת מצורות צריכת ההומור הינה מופעי הסטנדאפ. מתוך הדיונים שערכנו בכיתה, הופתעתי לגלות כי דווקא ההתייחסות לסטנדאפיסטיות, גוררת תגובות מגוונות אך מאוד מובחנות מצד נשים. מצד אחד היו כאלו שמאוד אוהבות סטנדאפיסטיות, אך מצד שני היו כאלו שהתגובה האוטומטית לאזכור שמה של הקומיקאית מיה דגן, הייתה סלידה. מצאתי כי הנושא מעניין אותי והחלטתי לבדוק כיצד החברה בה אנו חיים כיום, חברה המתיימרת להיות שוויונית, פתוחה ומקבלת, מתייחסת אל אומני ואומניות הסטנדאפ. העבודה מתחלקת לשלושה חלקים:
חלק א' הינו החלק התיאורטי שמתייחס למושג ההומור מבחינה היסטורית ולסטנדאפ, שהינו הנושא המרכזי בעבודה זו. הסטנדאפ הינו אחד מסוגי צריכת ויצירת הומור ולכן אתייחס לפונקציות השונות של ההומור, להבדלים בין גברים ונשים בתחום ההומור, ואגדיר מהו בעצם סטנדאפ וכיצד התפתח.
חלק ב' הינו החלק המעשי, המתייחס לשאלת המחקר, ההשערות, המחקר עצמו והממצאים.
בחלק ג' אתייחס לממצאי המחקר, אנתח אותם ואדון במסקנות.
תוכן נושא עמוד מבוא והסבר כללי על מבנה העבודה
3 פרק א'      ההומור בהיסטוריה ובתיאוריה
4 -5
     הפונקציות של ההומור
6 -7
     ההבדלים בין גברים לנשים בתחום ההומור בשלבי החיים השונים 9-16
     מהו סטנד-אפ?
17-18
פרק ב'      נושא המחקר
1 9
     שאלת המחקר
1 9
     השערות
1 9
      כלי המחקר
2 0       ארגון הנתונים
2 1-23
פרק ג'      מסקנות
2 4
      דיון
2 5-26
סיכום
2 7
ביבליוגרפיה
2 8-29