סקירה היסטורית וניתוח מאפייני והשפעת ההגירה המוסלמית לצרפת עבודת סמינריון

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 97
שנת הגשה 2007
מספר מילים 6323
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

תוכן עניינים
1.
מבוא -.2
2 . הגדרות הגירה –4
3 . סקירה היסטורית, גלי ההגירה המוסלמית לצרפת –5
4 . מדינות המקור של המהגרים -.7
  4.1
הקולוניאליזם הצרפתי במדינות צפון אפריקה –8
  4.2
הקולוניאליזם הצרפתי והשפעותיו במדינות מערב אפריקה-..13
5. קהילות מהגרים מרכזיות בצרפת 16
  5.1 המוגרבים יוצאי צפון אפריקה 18
  5.2 הסווילים, יוצאי מערב אפריקה –..20   5.3
הטורקים –.23
6 . חינוך לאסלאם בבתי ספר בצרפת –…24
7. מסגדים וארגונים אסלאמיים בצרפת –26
  7.1 המסגד של פריז ..28
  7.2 התארגנויות עלות אופי מוסלמי בצרפת ..29
8 . סיכום ומסקנות -..30 ביבליוגרפיה 33

1 . מבוא
בתאריך ה-27 לפברואר, פרץ בפרברי פריז, גל מהומות והפגנות אלימות מצד מהגרים מוסלמים. המהומות התפשטו לרחבי צרפת ולערים נוספות באירופה. הם התבטאו בעיקר בהפגנות אלימות, הצתות והריסת רכוש פרטי וציבורי אך כללו גם התקפות כנגד בני-אדם, לרבות רצח.
מאות צעירים מאוכלוסיית המהגרים המוסלמית (ממוצא אפריקאי ויוצאי ארצות המגרב) של פרברי פריז התנגשו עם המשטרה הצרפתית.
הגורם המיידי שהצית את פרוץ המהומות היה מותם של 2
צעירים ממוצא אפריקאי משכונות העוני, שהתחשמלו למוות משנאי. שלטענת קרוביהם ברחו והסתתרו משוטרים שרדפו אחריהם.
אולם הגרום ארוך הטווח לפרוץ המהומות הוא העוני, הקיפוח, האבטלה הגואה בשכונות המצוקה, מחסור בתנאים סוציאליים בסיסיים במקומות העבודה ומתח בין גזעי ובין דתי.
הקהילה המוסלמית הצרפתית האשימה את ממשלת צרפת במותם של השניים ומאות צעירים מוסלמים פתחו בהפגנות אלימות ובמסע הרס ברחובות.
המהומות התפשטו במהרה גם לערים אחרות ברחבי צרפת ובהמשך לערים ברחבי אירופה.
האסלאם בצרפת, הוא ברובו תוצר של הגירה מקולוניות צרפתיות וקשר פוסט קולוניאלי לארצות המוצא של המהגרים. Nonneman& niblock & szajkowski. 1996,
2 23)) בשנים האחרונות אנו עדים לתסיסה של אוכלוסיית המהגרים המוסלמית בצרפת בפרט ובאירופה בכלל. בעבודה זו אנסה לסקור את האוכלוסייה המוסלמית בצרפת החילונית. את ההיסטוריה שלה, מאפייניה החברתיים תרבותיים, מיקומה הגיאוגרפי ומאפייניה הגיאו-פוליטיים.
אוכלוסייה זו היא אוכלוסייה גדולה דמוגראפית אלו הם אזרחי צרפת, מוסלמים בדתם, ילידי הדור השני והשלישי של גלי ההגירה הגדולים של שנות השישים לאירופה.
הוריהם היגרו ברובם מקולוניות צרפתיות לשעבר, בחיפוש אחר פרנסה ואיכות חיים. הם עבדו בעיקר בעבודות שחורות והתגוררו בפרברי הערים הגדולות, בדרך כלל בתנאי עוני ומחסור. ילידי הדור השני והשלישי בניגוד להוריהם המהגרים, רואים עצמם כאזרחים צרפתיים לכל דבר וטוענים לאפליה ולקיפוח חברתי על רקע מוצאם. הקהילות המוסלמיות בצרפת אינן מקשה אחת. אלו הם קבוצות אתניות שונות שמקור רובן מרחבי אפריקה, חלקן מאסיה, השונות זו מזו בהיסטוריה שלהן, במעמדן הסוציו-אקונומי, בשפתן ובאינטרסים שלהן. למעשה האלמנט היחידי שמחבר את כל אותן קהילות, היא הדת המוסלמית.
רוב המהגרים מתגוררים בפרברי העוני של הערים, ברובם בפרברי פריז (המבנה העירוני של צרפת הוא במדרג של עיר ראשה, פריז). חיי הקיפוח והאפליה דוחפים אותם להתאחד תחת דגל האסלאם (אסלאם עולמי) במטרה להשיג את מטרותיהם.
בצרפת מתגוררים כיום (1996) כ-5 מיליון מוסלמים לערך (למרות שיש המעריכים כי המספר גדול בהרבה) מתוך כ-59 מיליון צרפתיים. כאמור הם מתגוררים בפרברי הערים הגדולות ובמטרופולין פריז, אחוז המוסלמים הגבוה באוכלוסייה נותן להם כוח פוליטי רב.
מבחינת הצרפתים הקתולים הלבנים, כל יוצאי אפריקה נכנסים לקטגוריה אחת, "מוסלמים". כך כאשר מדובר בבני הדור השני והשלישי למהגרים, דור שעבר מוביליות חברתית, ונמצא בשכבה סוציו-אקונומית גבוהה יותר, הם עדיין נחשבים בעיני הצרפתים, כמוסלמים בפוטנציה.
להגדרה "מוסלמים" בתקשורת ובפוליטיקה הצרפתית יש משקל רב, בהשפעת האוכלוסייה הלבנה המקורית. הם מפסיקים לעשות את ההבחנה בין הקבוצות האתניות השונות ומכלילים את כולם באותה הקטגוריה. Nonneman& niblock & szajkowski.
1996, 221))