תמיכת ארה"ב בהקמת ישראל

מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 5871
מספר מקורות 24

תקציר העבודה

נושא עבודתי הינו "ההסכמה האמריקנית להקמתה של מדינת ישראל". שאלת המחקר אשר הנני בודק בהקשר זה הנה מהם המניעים, האירועים והסיבות אשר הובילו והולידו את תמיכתה של ארה"ב בהקמתה של מדינת ישראל?    המציאות של הזירה הבין לאומית לאחר שתי מלחמות העולם ולפני מלחמה שלישית (המלחמה הקרה) היא מציאות מורכבת אשר פנים רבים לה ויש לבחון בזהירות רבה את המרכיבים השונים שהיא כוללת.
הנחתנו הכללית היא שאכן לא סיבה אחת הולידה את תמיכה זו ולא רק מראית העין היא המסבירה התרחשות זו. סיבות ומניעים נסתרים השפיעו על תמיכה זו ומטרת העבודה היא לבררם ולדון בהם.
   אעסוק בעבודה זו במספר היבטים. האחד, ההיבט האמריקני. בפרק זה אבחן את השיקולים האמריקניים לתמיכה בהקמתה של מדינת ישראל, מה עמד מאחורי תמיכה זו ומה הוליד את ההתרחשויות במהלך התקופה עד 1948. דגש מיוחד יושם על חילוקי הדעות בין הבית הלבן למחלקת המדינה.
השני, ההיבט הסובייטי. היבט זה זכה להתייחסות, גם אם לא במסגרת שאלת המחקר הכללית עקב סיבות מתודולוגיות הקשורות לכלל העבודה, משום שקשה שלא להתייחס במהלך העבודה ליחסי הגומלין בין ההיבט הסובייטי להיבט האמריקני, ולכן אתייחס לשניהם אף במסגרת היבט זה.
השלישי, ההיבט הציוני. מרכיב חשוב בתמיכה האמריקנית הינה הפעילות הציונית, אשר שיקוליה והחלטותיה יבחנו. הרביעי, ההיבט הערבי. לא רק האינטרס הציוני עמד על כף המאזניים כי אם גם האינטרס הערבי על כל מרכיביו. אבחן את מרכיביו והשפעתו על ההכרעות האמריקניות. ההתייחסות להיבט הבריטי והצרפתי הנה קצרה עקב קוצר היריעה. בפרק האחרון אסכם את העבודה.
תוכן עניינים
1) פרק המבוא – עמוד 2.
2) פרק א' – סקירה היסטורית – עמוד 5 –
3 .
3) פרק ב' – ההיבט האמריקני –     א) הבית הלבן – עמודים 8 – 5.
    ב) מחלקת המדינה – עמודים 11 – 8.
4) פרק ג' – ההיבט הסובייטי – עמודים
1 4 – 12.
5) פרק ד' – ההיבט הציוני – עמודים 16 –
1 5.
6) פרק ה' – ההיבט הערבי – עמודים 18 –
1 7.
7) פרק הסיכום – עמוד 19.
8) ביבליוגרפיה – עמוד 20.