השפעת המחשב על ילדים ובני נוער

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 9604
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

מבוא
מזה שנים רבות נפוצות טענות בדבר השפעתה השלילית של הטלויזיה והמחשב  על התנהגותם החברתית של ילדים. עם התפתחות משחקי המחשב, דבקו הטענות הללו בו ביתר שאת, בבקרן את רמת האלימות הגבוהה המוצגת בהם, ביחוד על רקע ההזדהות הגבוהה שהם גוררים עם הדמויות הראשיות.
עבודה זו מציגה סקירה ספרותית בנושא השפעת המחשב על ההתנהגות החברתית בקרב בני נוער וילדים.  במהלך העבודה ניסיתי להתמקד בעיקר בהשפעות החברתיות בלבד מבלי לערב את ההשפעות החינוכיות לחיוב ולשלילה בהשפעת המחשב.
במסגרת העבודה נראה שאלימות בטלוויזיה, סרטים, ובמשחקי מחשב גורמת בטווח קצר להתעוררות האגרסיביות בקרב בני נוער, ובעיקר אצל בנים, ויכולה לגרום להשפעה בטווח ארוך בגילאים יותר מבוגרים, בידוד חברתי, עודף משקל ועוד, מנגד, נראה בהמשך כי שימוש במחשב שיפר באופן משמעותי את הרמה הקוגניטיבית ביכולות החשיבה, אוצר מילים, יכולות תכנון, וקורדינציה  ויזואלית, פתרון קונפליקטים, פתרון בעיות, למידת אסרטרטגיה וכו'.
מחקרים מראים  שחלק מהילדים ובני נוער רגישים יותר להשפעה של אלימות מכל אמצעי מדיה. מחקר שביצע אונסקו (UNESCO) טוען שעל כולם חלה ההשפעה השלילית של אלימות באמצעי מדיה (סרטים, משחקי מחשב, טלויזיה) אך ההשפעה על כל אחד תלויה באומדן הקוגניטיבי האישי של כל אחד , בסביבה הפיזית של הנוער וחברה בה הנוער נמצא. בנוסף אנשים בעלי בעיה נפשית או אילו שצופים באלימות תחת השפעת אלכוהול או סמים רגיש הרבה יותר לאלימות משאר האנשים, משום שאותם אנשים יכולים לראות אלימות ולבצע טרנספורמציה לגבי עצמם. מחקר נוסף מראה שבעיית אלימות יכולה להיגרם דווקא משום השפעה גנטית, אופי, סכיזופרניה, היפראקטיביות, "מזג חם" ועוד, כל אלה יכולים להיות פוטנציאל לשינוי התנהגות של ילד, מכך השפעת האלימות במדיה יכולה רק לערער את התנהגותו של הילד, לגרום לו להיות יותר אגרסיבי.
כאמור, השפעת משחקי המחשב על ההכרה הקוגניטיבית של הנוער, מושפעת יותר ויותר עם קידום הטכנולוגיה, משום שכיום המשחקים הופכים להיות יותר "חיים" והילד מרגיש ממש  כדמות מתוך המחשב, והוא זה שהורג, רוצח, מרביץ וכו'. קיימת אינטראקציה בין קוגניטיביות, רגשות, והתעוררות פסיכולוגית על הנוער בזמן משחק המחשב.