רגולציה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 7700
מספר מקורות 59

תקציר העבודה

הקדמה החקיקה בדבר איסור הפרסום על מוצרי טבק היא חקיקה יחידה במינה, בעוד שהמערכת הרגולטורית פועלת בדרך כלל על דרך של קביעת תקני איכות של מוצרים, שמטרתם להבטיח  לציבור הצרכנים שהמוצר הנרכש בטוח לשימוש באופן סביר, או מטילה מס חיובי או שלילי על מנת להשפיע על הביקוש וההיצע בשוק, החקיקה אוסרת הפרסום מנסה להשפיע על הביקושים בצורה בלתי קונבנציונאלית, על ידי חסימת פיהם של מפיצי המוצר וכבילת ידיהם ככל שהדבר נוגע לפרסומו של הטבק, ובאופן הזה הלכה למעשה, חוסמת את התקשורת ואת מעבר המידע בין היצרן לציבור הצרכנים הרלוונטי.
פרמטר נוסף  המיוחד לאיסורה הפרסום הטבק בהשאווה לחקיקה אחרת המאפשרת צנזורה של פרסום נוגע לכוללניות של האיסור, בעוד שכאשר מדובר בכל פרסום שאינו של מוצר טבק  תוכנו של הפרסום  הוא שעובר מסננת של בקרה ופיקוח על ידי המועצה לרשות שניה או דומה לה, אשר בוחנת האם התכנים מתאימים לשידור, האם יש בהם לשון הרע, או פגיעה ברגשיותיו של ציבור מסוים. כאשר מדובר בפרסומת למוצרי טבק אין החוק בוחן, כפי שניווכח בהמשך, את תכנו של הפרסום, אלא מטיל באופן שרירותי מגבלות על הפרסום אך משום שנשוא הפרסום הוא מוצר טבק .
על פניו, החוק לאיסור פרסום מוצרי טבק נראה כרגולציה מוצדקת ככל שאנו מאמינים בלגיטימציה של המדינה להתוות מדיניות של בריאות ציבורית בכלל, ולהילחם בעישון במטרה להפחית את נזקיו ולגרום להפנמת עלויותיו החברתיות על ידי המעשנים בפרט.
הרי מי מאיתנו לא מודע לסכנות שבעישון ? כמה מאיתנו לא היו מעוניינים בירידת שיעור המעשנים? וכמה מאיתנו באמת ובתמים היו  אומרים: "מה איכפת לי אם הבת שלי מעשנת, אני אקנה לה את הסיגריה הראשונה ונעשן אותה יחד אם היא רק תרצה בכך"? ניתן אף לראות בחוק תחליף לרגולציה דרסטית שספק אם הציבור היה יכול לעמוד בה שתאסור עישון, ולכן אף ציבור המעשנים ובייחוד המעשנים שאינם מנסים להיגמל, אמור היה להיות, לכאורה, מסופק מהרגולציה ה"עדינה" שבסך הכל מגבילה פרסום של מוצרי טבק.
עיון מדוקדק ברגולציה של פרסום מוצרי הטבק בישראל חושף את ההשלכות של התערבות המדינה בפרסום ואת האינטרסים החוקתיים בהם היא פוגעת- חופש העיסוק וחופש הביטוי. האינטרסים והערכים העומדים בבסיסו של חופש הביטוי בכלל וחופש הביטוי המסחרי בפרט. ערכים שחקיקה האוסרת פרסום של פעילות חוקית בכלל, והאוסרת פרסום סיגריות בפרט פוגעת בהם ללא הצדקה מספקת, כפי שאטען בהמשך.
מטרת הסמינריון היא לבחון, בעזרת כלים משפטיים, מדוע מדיניות איסור הפרסום של מוצרי הטבק היא מדיניות סכיזופרנית, כאשר מן העבר האחד אין המדינה אוסרת שימוש או מכירה של מוצרים אלו, אך מן העבר השני היא מטילה מגבלות חמורות ודרקוניות על הפרסום שלהם. כמו כן ננסה לברר מדוע מדיניות זו היא מדיניות פסולה או למצער לא מידתית, ולכן אינה יכולה לעמוד בקריטריונים חוקתיים במדינה דמוקרטית.
בשער הראשון תיערך סקירה כללית על התפתחות החקיקה בארצות הברית ובישראל שצעדה בראשית הדרך בעקבותיה ובהמשך הפליגה למחוזות רחוקים. בשער השני תידון ההגנה על חופש הביטוי המסחרי על הצדקותיה השונות והדוקטרינה הנוהגת בבתי המשפט בישראל ובארצות הברית.
השער השלישי והעיקרי בוחן את חוקתיותו של חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, תשמ"ג-1938 ומגיע למסקנה שעל אף שתכליתו המסתברת האחת של החוק ראויה, אין   תכליתו המסתברת השנייה של החוק ראויה. בהמשך נבחנות המגבלות הספציפיות שבחוק ומסקנתי היא שחלקן אינן עומדות במבחני המידתיות השונים ועל כן ראוי שהחוק יתוקן. השער הרביעי סוקר את המחקרים שנערכו ובחנו מהן העלויות החברתיות של עישון סיגריות, ובסופו סיכום קצר של עיקרי הדברים שנדונו בסמינריון ומבט חטוף על אמצעים אחרים,  שהינם לגיטימיים לעניות דעתי,  שיש בידי המדינה להפעיל ברגולציה של שוק הטבק.
תוכן עניינים:
נושא:                                                                                                                                                                                                  עמוד הקדמה -3                                                         שער ראשון: סקירת החקיקה האוסרת פרסום מוצרי טבק א.התפחות החקיקה הפדראלית בארצות הברית –5
 ב.התפתחות החקיקה בישראל ..6
                  שער שני: ההגנה החוקתית על חופש הביטוי המסחרי א.תיאוריה 8
     1.
ההצדקה הדמוקרטית -8
     2.
ההצדקה האוטונומית: מימוש עצמי 9        3.
חקר האמת …10 ב. דוקטרינה במשפט הישראלי 11
ג. הדוקטרינה במשפט האמריקאי –13
                 שער שלישי: חוקתיות החקיקה האוסרת פרסום מוצרי טבק א. כללי .16
                        ב.
הערה דוקטרינרית –..17
      ג.  תכלית ראויה וערכי המדינה כיהודית ודמוקרטית    –.18
   1. בני נוער –18
   2.
מבוגרים -…19
ד. מבחן ההתאמה 22
    1.פסיקה אמריקאית –22                     2.
מחקרים -22
ה. מידה פחותה –
5 ו. יחסיות –…27
שער רביעי: סיכום ומסקנות א. נזקי העישון ועלויותיו החברתיות –
28
ב.
סיכום 29
רשימת מקורות -33