יחסי גומלין מפלגת הפועל המזרחי כמרכז משנה למרכז על פי דגם מרכז ופריפריה בתקופת המנדט

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 5686
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

תקציר בעבודה זו נדון בתפקוד מפלגת הפועל המזרחי כמרכז משנה ביחסי גומלין עם המרכז ועם האוכלוסיה. החוקרים הורוביץ וליסק טענו כי המערכת הפוליטית התפתחה בתקופת הישוב מתוך יחסי גומלין מורכבים בין המרכז למרכזי משנה.
בעבודה ננסה להחליט לגבי מפלגת הפועל המזרחי את מאפייניה כמרכז משנה לגבי המרכז בכל מיני תחומים. זאת נעשה ע"י הצגת עיקרי מודל המרכז והפריפריה של שילס ושכלוליו העיקריים של הורוביץ וליסק בפרק הרקע
התיאורטי של העבודה.
בפרק הרקע ההיסטורי של העבודה, נסקור את התפתחות המפלגה, מאפייניה, האירועים העיקריים הנוגעים אליה בתקופת הישוב, ונציג את המודלים עליהם נתבסס בדיון העבודה, בבואנו לנתח את המפלגה כמרכז משנה.
ע"י הצגת עיקרי המודל והתאמתו למפלגת הפועל המזרחי, ננסה לענות בדיון על מס' שאלות בנוגע למפלגת הפועל המזרחי- באיזו מידה ובאילו תחומים הייתה למפלגת הפועל המזרחי כמרכז משנה, השפעה על האוכלוסיה ועל ההחלטות המתקבלות.
מהי זיקת הפועל המזרחי אל המרכז בממד החומרי ובממד הערכי.
באיזו מידה היתה מפלגת הפועל המזרחי מרכז משנה מערכתי.
האם ניתן לזהות מגמות של היחלשות או התחזקות הזיקה בין הפועל המזרחי אל המרכז במהלך תקופת המנדט.
את הדיון נערוך ברצף כנסיון לענות ולהחליט באיזו מידה שימשה מפלגת הפועל המזרחי כמכרז משנה ומה היו טיב יחסיה עם המרכז בתקופת הישוב, לפי מודל דגם המרכז והפריפריה של שילס ושכלוליהם של הורוביץ וליסק.
בפרק הסיכום נקשר בין כל השאלות ותשובותיהן בדיון, ונעריך הערכה כוללת של תפקוד מפלגת הפועל המזרחי, ביחס למודל דגם המרכז והפריפריה של שילס ושכלוליהם של הורוביץ וליסק.
ננסה להגיע למסקנה אם מפלגת הפועל המזרחי היוותה מרכז משנה מערכתי או לא ובאיזו מידה היו מגמות של היחלשות או התחזקות הזיקה בין הפועל המזרחי למרכז במהלך תקופת המנדט.
תוכן עניינים

1 .מבוא –…1
2 .פרק תיאורטי .2-3
3 .רקע
היסטורי ..4-6
4 .דיון .7-13
5.סיכום –…14-15
6 .רשימה ביבליוגרפית –16
7.נספחים –..17-20