סמינריון- הלוח הלבן האינטראקטיבי, בראי הקונסטרוקטיביזם

תקציר העבודה

תקציר העבודה מן העבודה:
מושג המפתח להבנת החינוך בעידן הפוסטמודרניסטי, הוא קונסטרוקטיביזם, או "הבנייה". קונסטרוקטיביזם הוא כיום אופנתי.
מונחים כמו הפרה, הבניה, איזון, דיאלוג, תיווך, רפלקציה ועוד מתקשרים בדרך זו או אחרת עם הגישה הקונסטרוקטיביסטית ומתגלגלים בחלל האוויר החינוכי ונשמעים כמעט בכל דיון עכשווי (אסא, 2001).
התפיסה המובילה פדגוגית של תיאוריית הלמידה הקונסטרוקטיבית- מטרתה ליצור סביבות למידה משולבות טכנולוגיה, העשויות לתת מענה ליצירת סיטואציות  של למידה. סיטואציות אלו מובילות לפעילויות התומכות בבניית הידע ובטיפוח מיומנויות. אולם על כל העוסקים במלאכת החינוך לעמוד על המשמר, על מנת להכיר באפשרויות ובמיוחד במגבלות של טכנולוגית המידע (Salomon,
1 997).
העבודה מבצעת הבחנה בין סוגי טכנולוגיה בהוראה, ואף מבצעת מיפוי של שלושת סביבות הלמידה הקונסטרוקטיביסטיות המוכרות – למידה מבוססת מחשב, למידה מרחוק ולמידה מבוססת כיתה.  ננסה להבין על אילו עקרונות וצרכים מבוססת כל סביבה ומהו ייחודה.
בהמשך העבודה,  ניתן למצוא תיאור של טכנולוגית הלוח הלבן האינטראקטיבי, או ה- WHITEBOARD.
מן העבודה: המונח "לוח-לבן" בהיבטו האלקטרוני, מייצג כלי נוסף מקבוצת הכלים הטכנולוגיים המיועדים ללמידה בכלל, וללמידה מרחוק בפרט. ה-whiteboard מיוחס לרוב לשלוש קטגוריות:
לוח אלקטרוני אשר בעזרתו ניתן לסרוק ולהדפיס מידע אשר נכתב על הלוח או מועבר אליו באמצעי קלט שונים כגון מקלדת ועכבר.
לוחות אלקטרוניים שבאמצעותם ניתן להעביר אינפורמציה בתצורה דיגיטאלית באמצעות קבצים, דרך רשת אליה מחוברים מספר בלתי מוגבל של מחשבים.
לוחות הידודיים מתוחכמים, אשר מהווים מעין מסך נגיעה.
כל נגיעה במסך יוצרת סנכרון למחשבים המחוברים ברשת לאותו הלוח. בצורה זו, משתמש הקצה יכול ליצור הידודיות עם התוכן שמועבר אליו ואף לבקר באתרים שונים ברשת במקביל.
הלוח הלבן תומך בשיטות הוראה ולמידה מגוונות, עוזר לתלמידים ולמורה להשלים בקלות וביעילות שיעורים ומשימות, ומסייע בלמידה קונסטרוקטיביסטית, הכוללת למידה שיתופית, למידה אקטיבית-קינסתטית, למידה מתוך המחשה ולמידת חקר.
הלוח הלבן יכול לשמש מורים ככלי לאיתור אי הבנות ובעיות של תלמידים עם ידע קודם מוטעה, ולהעריך את דרך חשיבתם והבנתם או אי הבנתם. המורים בעצמם הודו שהיה זה נהדר לגלות ולהעריך במהירות כה רבה את החזקות והחולשות של כל כיתה בכל נושא. (Bush & Martin, 2005).
יחד עם זאת, בעוד שמורים רבים מבינים את מהות הטכנולוגיה של הלוח הלבן, רבים מהם אינם מבינים את טבע והשלכות הלמידה האינטראקטיבית. חוקרים הגיעו למסקנה שהשימוש בטכנולוגיה חדשה לבדה, לא יוכל לגרום ללמידה טובה יותר ומוגברת. מורים זקוקים להדרכה, תמיכה ואימון על מנת לפתח מודעות כלפי היחסים בין גישות ללמידה אינטראקטיבית לבין התפתחות קונספטואלית וקוגניטיבית בתחומים הנלמדים (Averis, Door, Glover & Miller,
2 007) תוכן עניינים
פרק א' – קונסטרוקטיביזם.. 3
הטכנולוגיה פוגשת בקונסטרוקטיביזם.. 7
פרק ב' – הבחנה בין סביבות למידה קונסטרוקטיבסטיות במחשב, בכיתה ולמידה מרחוק. 8
סביבת למידה ממוחשבת (Computer-Based) 9
סביבת למידה מרחוק (Virtual Learning / E-Learning) 10 סביבת למידה מבוססת כיתה (Class Room Based) 12
פרק ג' – הלוח הלבן 14
תיאור הטכנולוגיה.. 14
שימושים.. 15
פרק ד' – סיכום –19
פרק ה' – מבט ביקורתי על השימוש בלוח הלבן כיום –
21
ביבליוגרפיה.. 27