בחינת המערכת המפלגתית בישראל

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 3873
מספר מקורות 7

תקציר העבודה

בחינת המערכת המפלגתית בישראל תוכן העינינים
1 . מבוא. 1
2 . סקירה תיאורטית. 2
2 .1. מהותו של הפלורליזם המקוטב. 2
2 .2. המערכת המפלגתית בישראל. 3
3 . דיון 7
3 .1. מפלגות הקרטל כבסיס למרכז רחב ויציב. 7
3 .2. מתזוזת המרכז להקצנת השוליים והחרפת הפלורליזם המקוטב. 8
3 .3. תקופת הפוסט-קרטל. 10
4 . סיכום.. 11
ביבליוגרפיה. 12

1 . מבוא
עבודה זו תעסוק במהותו, מאפייניו ותוצאותיו של הפלורליזם המקוטב בישראל.
מערכת מפלגתית פלורליסטית מתאפיינת בריבוי מפלגות – לפחות חמש או שש (Sartori,
1 996 בתוך סופר, 2002: 15). בישראל לא היתה עד כה כנסת שהיו בה פחות מ-10 מפלגות, ובדרך כלל יותר (ישי, 2002: 46). יתרה מכך מפלגות רבות התפצלו ובסופה של הקדנציה הגיע לעתים מספרן לכפול מתחילת הקדנציה.
מנתונים אלה ניתן ללמוד כי קיימת מערכת מפלגתית פלורליסטית.
מטרת עבודתי תהיה לבחון האם קיים בישראל פלורליזם מקוטב ואת תוצאותיו. שאלת המחקר תהיה: האם קיים פלורליזם מקוטב ומה הן השלכותיו? בעבודתי אטען, בין השאר, כי הפלורליזם המקוטב אינו מתאפיין רק בתוך המערכת הפרלמנטרית, כי אם גם במספר הרשימות הרצות לכנסת ובמטרותיהן. כן אטען, כי הפלורליזם המקוטב מוביל לעתים לכך, שמפלגות קטנות המתמודדות לכנסת עלולות לפגוע במטרותיהן ולשרת את הצד שכנגד.
בעבודתי אבחן את המערכת המפלגתית בישראל על פי שבעת המאפיינים של סטורי (בתוך סןפר, 2002: 15). בפרק הבא אציג ספרות תיאורתית הנוגעת לפלורליזם מקוטב וכן אתייחס למפלגות בישראל מ-1948 ועד היום. לאחר מכן אקיים דיון ובו אבחן אם קיים בארץ פלורליזם מקוטב וכן        את השינוי שחל מאז ששלטו בארץ מפלגות קרטל, אלה שינויים חלו במהלך השנים, כיצד השינויים במרכז השפיעו על השוליים ומה החסרון שבפלורליזם מקוטב מבחינתה של מפלגת שוליים. את מסקנותי אביא בסיכום.