ברוקלין מראה העיר בקולנוע, לפי ניתוח הסרט עשה את הדבר הנכון של ספייק לי ניתוח העיר מהבחינה הסוציולוגית אנתרופולגית וגג של המרחב העירוני והמאבקים הבין גזעיים בו עבודת סמינריון בציון 9

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5757
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

מבוא- הקדמה -2
נתונים על הסרט ..3
תקציר העלילה -4
פרק א'-ספייק לי .5
טרי טוריית הצילום של סרטי ספייק לי ..6
במאי שחור ופרובלמאטי -..7
פרק ב'- ברוקלין גיאוגרפיה של העיר -8
העיר ניו-יורק, רובע ברוקלין, היסטוריה וגיאוגרפיה 8
נתונים גיאוגרפיים 8
ברוקלין עיר מעורבת –.9
ההיסטוריה של ברוקלין -..9
חלוקת ברוקלין לשכונות -..11
ברוקלין חלוקה אתנית (סטטיסטיקה) -12
פרק ג' העיר בסרט 13
הרקע
האורבאני/פוליטי של הסרט –13
מראה העיר בסרט .15
אתרים חשובים בסרט –.17
פרק ד'- הדמויות החשובות בסרט –.19
סיכום ..22
ביבליוגרפיה –24
נספחים
5 עשה את הדבר הנכון" היא יצירה קולנועית חשובה ביותר המספרת סיפורה של  שכונת בדפורד סטויוונט בברוקלין ניו-יורק.
הסרט נפתח בשיר ראפ לוחמני וקצבי שיעיד על אופייה של העלילה בהמשך. העלילה עוקבת במשך 24 שעות אחרי מעלליהם של כעשרים דמויות מהשכונה. בניהם:
בעל פיצרייה איטלקית ושתי בניו, נער משלוחים שחור, אם חד הורית, שדר רדיו שכונתי ועוד.   הדרמה הופכת מסרט מבדר וקליל לעימות רב מתח בין הגזעים, ומעלה שאלות נוקבות הנוגעות בדעות קדומות, גזענות, ומקומו של המאבק האלים בחברה.
העלילה  מתרחשת סביב פיצרייה איטלקית המהווה מעין שמורה לבנה בתוך ליבה של שכונה שחורה. המתח הבין גזעי בין הלבנים לשחורים מקבל תפנית אלימה ביום החם ביותר של השנה. לאורך כל הסרט נשאלת השאלה, מהו הדבר הנכון? תורתו האלימה של מלקולם X, או זו המתונה של מרטין לותר קינג? הבמאי ספייק לי יוצא נגד הקלישאות המקובלות על יחסי לבנים ושחורים בקולנוע ומשלב בעלילת סרטו ערכים בידוריים קלילים לצד מוסיקת ראפ קופצנית ולוחמנית. עבודה זו תעסוק בתפיסת העיר ברוקלין בסרט "עשה את הדבר הנכון" של ספייק לי ובמערכת היחסים הרעועה בין הגזעים השונים במרחב בניסיון לענות על שאלות מורכבות אלו תוך בחינת מרכיבים שונים של הסרט ושל העלילה וכיצד הם משולבים יחד ליצירה קולנועית אחת. בחינת הסרט תיערך משני היבטים עיקריים: מן ההיבט הגיאוגרפי: נציג את המרחב העירוני ודימוי בסרט וכיצד הוא עוזר ומשתלב בעלילה.
ההיבט השני הוא ההיבט הפילוסופי: איזו מהתורות היא הנכונה, תורתו של מלקולם איקס או זו של מרטין לותר קינג. האם יש מקום לריבוי קבוצות אתניות במרחב עירוני אחד. צפייה ראשונית בסרט "עשה את הדבר הנכון" יוצרת בצופה תחושה של צפייה בסרט קומי סטריאוטיפי. הסרט צוחק על הסטריאוטיפים הרבים של הקבוצות האתניות השונות המתגוררות ברחבי העיר ניו-יורק.   אולם סרט זה הוא סרט פוליטי נוקב בעל אמירה חזקה. הדרמה בסרט הופכת מבידור סטריאוטיפי קליל ומהנה לעימות רב מתח בין הגזעים השונים המתגוררים באותו מרחב עירוני. לאורך כל הסרט עולות שאלות נוקבות העוסקות בדעות קדומות, גזענות ומקומו של המאבק האלים בחברה האנושית. המנהיג השחור מלקולם איקס, קבע שיש להגיב לאלימות באלימות, נסתיים עידן מרתין לותר קינג. זהו סרט המדבר ישירות על גזענות: על מאבק בין לבנים לשחורים קולנוע שחור לוחם ותוקפני. (שמגר, 2003) הסרט לכל אורכו מלא בביקורות חברתיות והפוליטיות נוקבות המופיעות כמעט בכל סרטיו של ספייק לי. לי במאי ידוע בביקורת החברתית והפוליטית שהוא מעביר על כל המהגרים לארצות הברית, בין אם הם שחורים, איטלקים, פורטוריקנים או אירים.
הסרט נבחר לאחד מ-
5 הסרטים השנויים ביותר במחלוקת של המגזין "Entertainment weekly". הסרט מבקר בצורה חזקה ובבימוי בלתי נשכח את הפערים בחברה האמריקנית, ובעיקר בקרב המהגרים והשחורים כשנה אחרי הקרנתו הצליח הסרט להניע את תושבי ניו-יורק לקיץ של מהומות בין גזעיות.