שיטת הבחירות בתנועת שינוי ובתנועה הדמוקרטית לשינוי (ד"ש)

תקציר העבודה

המחלקה למדע המדינה שיטת הבחירות הפנימית בשינוי וד"ש סמינר M.A   שיטת בחירת המועמדים לכנסת ותוצאותיהן הפוליטיות ינואר 2004
תוכן עניינים:

1 .   מבוא                                                                   3-4
2 .   חלק א'- שינוי וד"ש מבט היסטורי                           5-20
3 .   חלק ב': שיטת הבחירות הפנימית בד"ש                   21-26
4 .   חלק ג': שיטת הבחירות הפנימית בשינוי 2003         27-36
5.   חלק ד': יישום לקחי ד"ש בתוך שינוי, ולקחים כלליים  37-39
6 .   סיכום                                                                  40-41
7.   מקורות ביבליוגרפיים                                            42-45
ד"ש ושינוי 2003:
 השוואת שיטות הבחירה הפנימיות מבוא
            חיי מפלגה פוליטית מתנהלים בשני צירים המשפיעים זה על זה; הציר הראשון הוא המישור הפנימי, בו נוטלים חלק בעיקר חברי, פעילי ונבחרי התנועה בתוך המוסדות הפנימיים של המפלגה. הציר השני הוא המישור החיצוני, שהוא המערכת הפוליטית בה המפלגה מתחרה.  במישור זה פועלים בעיקר נבחרי התנועה והנהגתה, כלפי ציבור הבוחרים והתקשורת, במטרה לנסות לשכנע כמה שיותר מצביעים לתמוך במפלגה.
            כמובן ששני הצירים חשובים באותה מידה, ועל מנת להבין את התהליכים שאותה עוברת מפלגה לא ניתן להתייחס לציר אחד בלבד.
במסגרת חיבור זה בכוונתי להתמקד בתהליך הבחירות הפנימיות לקביעת הרשימה לכנסת שהתקיימו בתוך ד"ש לקראת בחירות 1977, ובתוך שינוי לקראת בחירות 2003. אולם, על מנת לא לחטוא גם למישור החיצוני המקביל, החלק הראשון של החיבור יכלול תמצית היסטרית מורחבת של ההשתלשלות ההיסטורית שעברה תנועת שינוי מהקמתה, השתלבותה בתוך המסגרת של ד"ש (התנועה הדמוקרטית לשינוי), ויציאתה לדרך עצמאית.
הנחת היסוד שעומדת במרכזו של חיבור זה היא כי מערכת הבחירות הפנימית בד"ש, מלווה באופן טראומטי כמעט, את שינוי לאורך כל ההיסטוריה העצמאית שלה.
בכוונתי להוכיח כי תנועת שינוי הפיקה לקחים רבים מתקופת שהותה בתוך ד"ש המשפיעים על התנהלותה הפנימית של התנועה גם
5 שנה אחרי. לקחים אלה ליוו את המפלגה לאורך כל הדרך מהתפרקותה של ד"ש ועד למערכת הבחירות לכנסת ה-16.
            בחלק השני והשלישי של החיבור אעסוק בהרחבה בשיטת הבחירות הפנימית בד"ש ובתוך שינוי ב-2003. תחילה אסקור את הנסיבות ותהליכים שהובילו לבחירת שיטת הבחירות. לאחר מכן את אתמקד באופן שבה התנהלה מערכת הבחירות עצמה, ובמאבקים הפנימיים. לבסוף אפרט את תוצאות הבחירות ואנתח אותם לאור שיטת ההצבעה שנבחרה, והכוחות שפעלו במסגרת הבחירות.             בחלק הרביעי של החיבור אעסוק ביישום הלקחים שנלמדו על ידי אנשי שינוי במהלך הפעילות בתוך ד"ש, וכיצד השפיעו על התנהלותה של שינוי כלפי פנים. כמו כן אעסוק גם בלקחים כלליים שניתן להסיק כלפי המערכת הפוליטית בישראל מניתוח מערכת הבחירות הפנימית בתוך ד"ש ושינוי ב-2003.                      המקורות הספרותיים על תנועת שינוי הנם מוגבלים ומצומצמים. על כן התבססתי בחיבור זה בעיקר על קטעי עיתונות אשר סקרו את הנעשה במפלגה, וכן על ראיון אישי עם השר אברהם פורז, אשר השלים מספר פרטים חשובים הקשורים אך ורק לחלק הסקירה ההיסטורית של התנועה. למען הגילוי הנאות עלי לציין ככותב חיבור זה, כי הנני חבר בכיר במוסדות תנועת שינוי, ולכן במטרה להימנע ככל הניתן מלהכריע בנושאים הנתונים למחלוקת פנים מפלגתית, השתדלתי להתבסס אך ורק על חומר כתוב, ולא להשתמש במידע שלא מצאתי מקורות שיאששו אותו.