מי משפיע יותר? הפוליטיקה על התקשורת או התקשורת על הפוליטיקה?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 2119
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

המחלקה לתקשורת ועיתונות מבחן בית בקורס:
מבוא
לאשכול תקשורת פוליטית, דעת קהל ושכנוע יולי 2002
העבודה אינה כוללת רשימה ביבליוגרפית אלא אזכורים בלבד מי משפיע יותר? התקשורת על הפוליטיקה או הפוליטיקה על התקשורת?
בנושא שלפנינו אשר עוסק בשאלה מי משפיע יותר, הפוליטיקה על התקשורת הפוליטית או התקשורת הפוליטית על הפוליטיקה יש מגוון של דעות במחקר. במסגרת התשובה לשאלה זו, אפרט  הן את הדעות השונות, ואביא גם דוגמאות ונתונים שמחזקות ומאששות כל טיעון. תחילה אביא המחשות לטיעון שהתהליך הפוליטי הוא הדומיננטי ומשפיע על התקשורת, ולאחר מכן אביא טיעונים שסותרים הנחה זו, ומצביעים על שהתקשורת נוטה להשפיע על הפוליטיקה.
I. דוגמאות להשפעת המערכת הפוליטי על התקשורת:
            הפוליטיקה היא זו שמשפיעה יותר על התקשורת מפני שכר הפעולה הפוליטי הוא המקום בו מתרחשים האירועים, ושם הם נוצרים. התקשורת היא זו שבסך הכל מגיבה לתהליכים להללו ומסקרת אותם. אין לה כל אפשרות ליזום אירועים יש מעין, היא יכולה רק לתת הדגשים על אירועים מסוימים. התרבות הפוליטית בכל מדינה ומדינה היא זו אשר קובעת את אופן הסיקור התקשורתי של המערכת הפוליטית בה. הדוגמא שממחישה את התהליך הזה  שהתקשורת משקפת את דעת הקהל ניתן למצוא בסיקור הסכם השלום עם ירדן. הסכם זה, שלגביו היה קונסנזוס מלא בעם, היה קושי גדול למצוא לו מתנגדים. התקשורת בעניין הזה אף תרמה להעצמת הקונסנזוס. מצד שני באותה תקופה התנהלו במקביל מגיעים להסכם שלום עם הרשות הפלסטינית. לגבי הסכם זה הייתה מחלוקת ואי הסכמה בקרב הציבור, והתקשורת נתנה ביטוי לאותה אי הסכמה, ואף תרמה להקצנתה. על כן  ניתן לומר כי כאשר המנהיג מצליח פוליטית וציבורית, הדבר משתקף בתקשורת (כמו במקרה של רבין והסכם השלום עם ירדן), וכאשר המנהיג לא מצליח התקשורת נותנת לכך ביטוי, אבל היא לא יוצרת מציאות יש מעין.
            על מנת להמחיש בצורה טובה עד כמה המערכת הפוליטית משפיעה על אופן הסיקור התקשורתי של הפוליטיקה, ניתן לקחת משינוי שיטת ההצבעה לכנסת. מהרגע שהמערכת הפוליטית השתנתה, והוכנסה שיטת ההצבעה בשני פתקים אופן הסיקור התקשורתי השתנה גם הוא, והתקשורת החלה להתרכז יותר בראש הממשלה. רה"מ שרון, הוא האחרון לעת עתה שנבחר באופן ישיר, יהיה מעניין לראות כעת עם החזרה לשיטה הקודמת תחזור את שיטת הסיקור התקשורתי לפי הדגם שהיה קודם.
            יש להדגיש גם כי –