העברת חוק החופים בקריאה ראשונה 2001

תקציר העבודה

המחלקה למדע המדינה הצעת חוק חופי הים התיכון התש"ס-1999
במסגרת הקורס:
  סדנא בפוליטיקה ישראלית דצמבר 2003
תוכן עניינים:

1 .   מבוא                                                                   3
2 .   רקע                                                                    4-5
3 .   מטרות החוק                                                        6-7
4 .   תומכי ומתנגדי החוק                                             7-9
5.   התיקונים שהוכנסו לחוק לקראת הקריאה הראשונה     9-10
6 .   קריאה ראשונה בכנסת                                          10 7.   סיכום                                                                  11
8 .   מקורות ביבליוגרפיים                                            12
מבוא:
            "חוק החופים" עבר בקריאה ראשונה בכנסת ב-24
ליולי 2002. זה קרה לאחר שהצעת החוק הוגשה לקריאה ראשונה אחרי דיונים רבים בועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת. במסגרת חיבור קצר זה בכוונתי לעסוק בתהליך הארוך שעברה הצעת חוק חופי הים התיכון התש"ס-1999,   עד אשר זכתה לרוב המיוחל בקריאה זו. בתחילת הדרך זכתה הצעת החוק המקורית שהוגשה על ידי ח"כ עוזי לנדאו וקבוצת חברי כנסת,  להתנגדות גדולה של גורמים רבים, אשר הביעו את התנגדותם במסגרת ישיבות ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת ה-15.             תחילה בכוונתי להציג את הרקע והמציאות שנוצרה שהביאה להעלאת הצעת החוק בכנסת.  ולאחר מכן אפרט את מטרותיו והתוכלת שלו.  בהמשך אציין את נימוקי המתנגדים הרבים לנוסח הצעת החוק שעברה בקריאה טרומית. ולבסוף אפרט את השינויים שהצעת החוק עברה במסגרת הדיונים בועדת הפנים, והפשרות שנעשו שם עם חלק מהגורמים אשר הביעו את התנגדותם, לסעיפים מסוימים שהופיעו בהצעה הטרומית.
            על מנת להציג את העמדות השונות שהועלו בקשר להצעת החוק, בכוונתי להתבסס בעיקר על הפרוטוקולים של ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, שם הופיעו בעלי העניין בחוק, והציגו את עמדתם.