ההסטוריה של תנועת שינוי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2002
מספר מילים 11080
מספר מקורות 49

תקציר העבודה

המחלקה למדע המדינה תמורות במפלגת שינוי מבט היסטורי והשוואתי סמינר M.A   מפלגות ופוליטיקה מפלגתית בישראל דצמבר 2002
תמורות במפלגת שינוי- מבט היסטורי והשוואתי מבוא
            התהליכים והשינויים שעברו על תנועת שינוי הם העומדים במרכזו של חיבור זה. התנועה אשר עומדת בימים אלה ממש לפני מערכת בחירות אשר לפחות על פי הסקרים כיום (סוף דצמבר 2002) עומדת להגדיל את כוחה בפרלמנט הישראלי בצורה משמעותית, ולזכות במספר מושבים שמעולם לא התקרבה אליו בעבר.
הנחת היסוד שעומדת מאחורי חיבור זה היא שהצטרפותו של העיתונאי יוסף לפיד לתנועה והעמדתו בראש הרשימה, היא נקודת מפתח בהיסטוריה של מפלגה זו, שעברה מספר זעזועים לא מבוטל במהלך 28 שנות חייה.             על כן בכוונתי לבדוק כיצד השפיע נקודת מפתח זו על עתיד המפלגה, והאם  השינויים הם כה מרחקי לכת עד כי ניתן כבר לדבר על מפלגה "חדשה". אזרחים רבים בישראל, בניהם גם תלמידים של המחלקה למדע המדינה באוניברסיטה העברית, לא תמיד מודעים להיסטוריה הארוכה שעומדת מאחורי תנועת שינוי, וסבורים כי לפיד עם הצטרפותו לפוליטיקה ייסד מפלגה חדשה.             המקורות הספרותיים על תנועת שינוי הם מוגבלים ומצומצמים, על כן התבססתי בחיבור זה בעיקר על קטעי עיתונות אשר סקרו את הנעשה במפלגה, וכן על ראיון אישי עם חבר הכנסת אברהם פורז, אשר השלים מספר פרטים חשובים הקשורים לחלק ההיסטורי של התנועה.
            למען הגילוי הנאות עלי לציין ככותב חיבור זה כי הנני חבר פעיל במוסדות תנועת שינוי, ולכן במטרה להימנע ככל הניתן מלהכריע בנושאים הנתונים למחלוקת פנים מפלגתית, השתדלתי להתבסס אך ורק על חומר כתוב, ולא להשתמש במידע שלא מצאתי מקורות שיאששו אותו.
            נקודת המבט לגבי השגת התשובה לשאלת המחקר שבחרתי היא נקודת מבט היסטורית במהותה, שתבחן את התמורות והתהליכים אותה עברה התנועה לאורך השנים. גם הניתוח של קביעת המצע האידיאולוגי ילווה בניסיון להסביר כיצד ההתפתחויות והאירועים השפיעו על עיצוב המצע.             ראשית, בחלק הראשון של חיבור זה אתמקד בהיסטוריה של תנועת שינוי מעת הקמתה במארס 1974, ועד לימינו אנו. בחלק זה אסקור את כל מערכות הבחירות בהם התמודדה, וכן את המשברים והפיצולים שעברו עליה במשך השנים.
סקירה זו תתרום רבות כאשר נגיע לדון בשאלת החשיבות הגדולה שבחרתי לייחס להצטרפותו של לפיד לשינוי. לאחר מכן בחלק השני של חיבור זה, אערוך השוואה בין המצע האידיאולוגי של שינוי לפני ואחרי הצטרפותו של לפיד. בכוונתי לבדוק אלו שינויים התקבלו במצע, ועד כמה הם השפיעו עליו ושינו אותו. ולבסוף אערוך השוואה בין הישגי החקיקה של שינוי "ההיסטורית" ושינוי "החדשה" (מ-1999) בראשות לפיד, ואבדוק האם הסיעה שינתה את סדר העדיפויות החקיקתי שלה.