חופש הדת וחופש הביטוי במשפט המשווה

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 9028
מספר מקורות 70

תקציר העבודה

תוכן עניינים – חופש הדת מול חופש הביטוי במשפט המשווה הקדמה -..עמ'
2 -3
פרק א'- חופש דת מהו? עמ'
4 -12
פרק ב'- חופש הביטוי מהו? -…עמ'
1 3-14
פרק ג'- Case studies -…
– עמ' 15-
5 סיכום ומסקנות -…עמ'  26-28
ביבליוגרפיה –..עמ'
2 9- 31
הקדמה הדת משפיעה באופן יסודי ועמוק על דרכי העולם והאירועים המתרחשים בו, ויחד אם זאת, זכות זו הינה נמצאת באותו מדרג כמו זכיות אדם אחרות.
נשאלת השאלה מדוע היבט זה של החירות האנושית זוכה לכל כך מעט התייחסות בהשוואה לזכיות אדם אחרות. דת הינו גורם חזק מאוד אשר משפיע באופן יסודי על דרכי העולם והאירועים המתרחשים בו. אירועים טרגיים, שהציגו לעולם את ההשפעה העצומה שיש לנושא הדת והלאומיות האתנית, שבמקרים מסוימים אף נדרשה התערבות בינלאומית מאסיבית לפתרונם(כדוגמת המלחמות בקוסבו, ארמניה, אפריקה וכו'), הם הוכחה נוספת לכך  שדת משחקת תפקיד חשוב והיא בעלת משקל בגזענות, שנאת קבוצות, קסנופוביה(שנאת זרים)  ואף בהתמודדות עם שינויים טריטוריאליים.  יתרה מזאת, רדיפה על רקע דתי, כמו גם קונפליקטים בין מאמינים ללא מאמינים; בין זרמים שונים בתוך אותה הדת; בין מאמיני דת שלטת למאמיני דת שבמיעוט הם כולם אירועים שכיחים ומוכרים המעלים את המחשבה שאולי עימות בין דתות הוא העימות הבין-מדינתי החדש ושיתכן שאלימות בין מדינות ריבוניות תחלש ואת מקומה תתפוס האלימות על רקע גזעי או דתי.
לדמוקרטיות ליברליות יש יחס מורכב כלפי הדת ונושאיה, מבחינה היסטורית כולן צמחו במדינות שלדת היה בהן מקום מרכזי , ותרבותן רוויה בסמלים ומוסדות דתיים דורות אחרי שהדת כבר ירדה מגדולתה. במובן זה, הדת אינה עוד תרבות מיעוט בין רבות אחרות, אלא בעלת מעמד מיוחד. מצד אחר, רעיון השוויון  תובע לכאורה למנוע מהדת מעמד מיוחד במדינה, במיוחד אם נביא בחשבון שתפיסת עולם דתית מצויה במתח מסוים עם הדגשת חשיבותה של האוטונומיה האישית בדמוקרטיה החילונית הליברלית. צמד המושגים העיקרי שאמור להנחות את המדינה הליברלית בעיצוב יחסיה אל הדת הוא חופש הדת וחופש מדת, אך מושגים אלה עצמם ,משקפים את היחס האמביוולנטי לדת. מחד, הזכות לחופש דת מעניקה לכאורה לדת הגנה מיוחדת, מעבר להגנות הרגילות שכול קבוצה או כל פעילות אנושית זכאית להן. מאידך גיסא, הזכות לחופש מדת מטילה לכאורה הגבלה על מה שניתן להעניק לדת, בכדי לא לפגוע בזכותם המיוחדת של הלא דתיים להגנה מפני הדת.
בתחילת עבודתי אסקור את הבסיס לחופש הדת כפי שהינו בא לידי ביטוי באמנות הבינלאומיות השונות, אראה את הדומה והשונה באמנות של המדינות השונות שאותם סרקתי ובניהן: ארה"ב, אמנות אירופיות שונות וישראל. בהמשך עבודתי אראה את הצידוקים העיקרים להגנה מיוחדת על זכות, חופש הדת, כמו גם מה מוגן במסגרת זכות זו, על אלו ערכים צריכים להגן.
אפרוט את המושגים הקשורים לחופש דת כמו חופש מדת ופגיעה ברגשות דתיים , אתחם והגדיר אותם.(פרק א') לאחר סקירה של הנדבכים השונים הקשורים ל"משתנה" הראשון שלי במסגרת סמינריון זה: חופש דת, אסביר על ה"משתנה"  השני שהינו חופש הביטוי- אגדיר אותו ואציין את הצידוקים הניצבים ביסודו של חופש זה.(פרק ב') בתום הסקירה התיאורטית על הזכיות נושא העבודה שלי, אעבור לסקירת משפט משווה בנושאים אלו ,אבחן את המצב דרך סיפורי מקרה(Case Studies) שונים בארצות השונות.
בארה"ב אבחן את המצב במספר סוגיות קשורות לנושא שלי כגון: דת בבית הספר, הצבת סמלים דתיים, תצוגות דתיות וכו'. בצרפת אתמקד בפרשת הרעלה כמקרה מבחן לבדיקת המסגרת של חופש דת בארץ זו. כמו כן אסקור מספר פרשיות שנדונו בנושא זה בגרמניה.
בדנמרק אבחן דרך משבר הקריקטורות את הזכות של חופש הביטוי לעומת חופש הדת ואסיים במספר פרשיות אשר קרו בארץ בנושא זה ובניהן פרשת מצעד הגאווה, פרשת חורב וכו'.(פרק ג') העבודה כתובה בפונט 14