השפעות סיום המלחמה הקרה על שינוי מודל הצבא במדינות שוויצריה, צרפת, בריטניה ארה"ב, הולנד וטיוואן עבודה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2005
מספר מילים 2459
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

השפעות סיום המלחמה הקרה על שינוי מודל הצבא במדינות גרמניה, צרפת, שוויצריה, ארה"ב, בריטניה, הולנד וטייוואן . תוכן עניינים
מבוא –2
1 . המקרה הגרמני -…4
2 . המקרה הצרפתי -..6
3 . המקרה השוויצרי -.7
4 . המקרה של ארה"ב -8
5. המקרה הבריטי -…9
6 . המקרה ההולנדי -…9
7. המקרה הטיוואני –10 סיכום –..11
ביבליוגרפיה -14
מבוא
המלחמה הקרה הייתה, עימות בין שני הגושים הגדולים בעולם, שהתפתח בתום מלחמת העולם השנייה. כאשר, מצד אחד עמד הגוש המערבי ומנגד הגוש המזרחי הקומוניסטי. הגוש המערבי כלל את ארצות הברית ומדינות המערב שתמכו בה. הגוש המזרחי  הקומוניסטי, כלל את ברית המועצות, מדינות מזרח אירופה ומדינות אחרות בעולם שהזדהו או שנשלטו על ידי ברית המועצות. המילה "מלחמה" מייצגת את הפער והתחרות העצומים בין שני הגושים. המילה "קרה" מייצגת את העובדה שלחימה ממשית לא פרצה בין הגושים, אלא בצורת מלחמות מקומיות בין מדינות שהזדהו עם אחד הגושים.
העימות החל בשנות העשרים דרך מלחמת העולם השנייה והחריף לאחר המלחמה,משנת 1945.
 העימות בין הגושים לווה בחשדנות הדדית, פעולות ריגול, תחרות על כוח ועוצמה ואיומים צבאיים.  (http://www.omedia.co.il/Show_Article.asp) המאבק בין שני הגושים היה מאבק אידיאולוגי, פוליטי וצבאי.
במהלך במלחמה הקרה הוקמו ברית נאט"ו  המערבית וברית וורשה המזרחית. ברית נאט"ו המערבית, ברית האמנה הצפון אטלנטית  היא ארגון בינלאומי לשיתוף פעולה ביטחוני, שהוקם בשנת 1949 על-ידי ארצות הברית, קנדה ומדינות מערב אירופה. הברית נועדה לסייע למדינות החברות בה במקרה של התקפה צבאית עליהם.
מנגד הקימו הקומוניסטים את ברית וורשה כמענה לברית נאט"ו הוקמה על-ידי מדינות מזרח אירופה ב1955. מטרת ברית ורשה הייתה לבלום את השפעת ארצות הברית, להתייצב כמשקל נגד לברית נאט"ו ולהגביר את ההשפעה באירופה ואסיה.
לברית ורשה הייתה עוצמה צבאית אדירה של כ-300 דיוויזיות, כמות רבה יותר מזו של ברית נאט"ו. ברית ורשה הוסיפה לעימות המזוין הבין-גושי.
חוקי ברית וורשה, קבעו שעל כל חברות הברית חלה חובה לשלוח צבאות במקרה של תקיפה, וזאת בניגוד לחוקי ברית נאט"ו.
כך, למשל, נצטוו כל חברות הברית בשנת 1968 לשלוח את צבאותיהן לפראג, שהייתה על סף מהפכה דמוקרטית.
עוצמתה הצבאית האדירה של מדינות ברית וורשה, וקרבתן הגיאוגרפית לחלק ממדינות ברית נאט"ו. הובילה חלק ממדינות ברית נאט"ו להקים צבאות גדולים, המנהיגות משטר של גיוס חובה,  המיועדים למלחמה קונבנציונאלית ונשענים על אוגדות חי"ר ושריון, שיתנו מענה במקרה של מלחמה עם מדינות ברית וורשה. עם סיום המלחמה הקרה והתפוררות הגוש הקומוניסטי, התפרקה ברית וורשה וחלק ממדינות הברית הצטרפו כחברות לברית נאט"ו. עקב התפרקות ברית וורשה השתנתה, תפיסת האיום ועקב כך לסיום המלחמה הקרה הייתה השפעה על שינוי מודל הצבא במדינות רבות. לא היה יותר צורך בצבאות גדולים ומסורבלים הנשענים על גיוס חובה. בעבודה זו נסקור את השינויים בצבאות גרמניה, צרפת, הולנד, שוויצריה, ארה"ב, בריטניה וטייוואן. עקב שינוי תפיסת האיום כתוצאה מנפילת הגוש הקומוניסטי והתפרקות ברית וורשה.