הויכוח על הדמוגרפיה של ארץ ישראל. ניתוח נתונים דמוגרפים והיסטוריים יהודיים וערביים וניסיון לחזות לפי חוקרים שונים את עתיד הדמוגרפיה והשלכותיה בארץ ישראל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6170
מספר מקורות 22

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא 2
1 . ישראל נתונים דמוגרפים .4

2 . היסטוריה דמוגרפית יהודית –.5

2 .1 פערים ובעיתיות בנתונים 9

2 .2 היסטוריה דמוגרפית ערבית –10
3 . שיטות ניתוח דמוגרפיות .13

4 . מקורות גידול האוכלוסייה בישראל ..14

4 .1 מקורות גידול האוכלוסייה היהודית 14
4 .2  מקורות הגידול של האוכלוסייה הלא יהודית …15
5.
הפריון בישראל –…16
5. הויכוח על הדמוגרפיה בארץ ישראל ..17
סיכום 21
ביבליוגרפיה -.23
נספחים –..24
מבוא
מדע הדמוגרפיה, מלשון דמוס = עם ; גרפיה = רישום. הינו חלק ממדעי החברה ומהגיאוגרפיה, דמוגרפיה, עוסקת בתיעוד האוכלוסייה, בהרכבה, ובתמורות החלות בה עם הזמן במונחים של גודל האוכלוסייה, גידול האוכלוסייה, הרכב האוכלוסייה ופיזורה הגיאוגרפי.
ישראל היא מדינה קטנה גם בשטחה, המשתרע על-פני 21,501 קמ"ר בלבד מדינת ישראל מונה, על פי הירחון הסטטיסטי לישראל ביולי 2007, כ- 7,184,000 תושבים. כ-76% הם 'יהודים' (כ-5,435,900 תושבים), כ-20% הם 'ערבים' (כ-1,433,100 תושבים), וכ-4% 'אחרים' (כ-315,100 תושבים) הם עולים ובני משפחותיהם אשר אינם רשומים כיהודים במשרד הפנים, נוצרים לא-ערבים ותושבים ללא סיווג דת. מספר העולים מברית המועצות לשעבר (יהודים ושאינם יהודים) עומד על כ-916,100 איש.( http://www1.cbs.gov.il/reader/) לפי הלמ"ס, בשנת 2002 הורכבה אוכלוסיית ישראל מרוב יהודי המונה 5.4 מיליון (81%) ומיעוט ערבי גדול. קצב הגידול ומקורותיו שונה מאוד בין האוכלוסיות. בעוד שהאוכלוסייה היהודית גדלה בחלק ניכר מעלייה, ובחלק קטן יותר מהריבוי הטבעי, שהיה מרכיב יציב בגודלו, האוכלוסייה הערבית גדלה מהריבוי הטבעי הגבוה שלה. באזורי יהודה ושומרון וברצועת עזה התגוררו כ-3.3
מיליון ערבים, שקצב הגידול שלהם אף עולה על זה של ערביי ישראל..
 ישראל היא מדינה מערבית מפותחת. אך במאפייני גידול האוכלוסייה, ישראל מיוחדת ושונה ממרבית מדינות העולם המפותח. ישראל היא מדינה צעירה שאוכלוסייתה גדלה במהירות. גידול האוכלוסייה מתרחש הן כתוצאה מהגירה, המכונה בישראל "עלייה", והן כתוצאה מריבוי טבעי. אולם מצד שני, הגידול המהיר של אוכלוסיית ישראל אינו מעכב את תהליכי הפיתוח המתרחשים במדינה, ורוב תושבי  נהנים מרווחה ומרמת חיים גבוהה. אחד ממאפייניה המיוחדים של החברה הישראלית היא מורכבותה מקבוצות אוכלוסייה שהן שונות מאוד זו מזו, ונבדלות גם בגידול אוכלוסייתן. בשנים האחרונות מתחולל ויכוח בין חוקרים לגבי הרכס האוכלוסייה בעבר הירדן המערבי, מדינת ישראל וביהודה שומרון וחבל עזה. מצד אחד ישנם חוקרים הטוענים  כי השד הדמוגרפי ממערב לירדן איננו נורא וכי מערבית לירדן התבסס מאז שנות ה-60 רוב יהודי מוחלט ומבוסס.
מצידו השני של המתרס ישנם חוקרים הטוענים כי בעוד מספר שנים מועט נראה רוב ערבי במחוזותינו, שיאיים על המשך המדינה היהודית ועלינו להיערך בהתאם.
בעבודה זו אציג את ההיסטוריה הדמוגרפית, הרכבה הדמוגרפי של מדינת ישראל ואת מורכבותה הדמוגרפית.
בנוסף אציג את דעות המדענים והחוקרים השונים לגבי עתידה הדמוגרפי של מדינת ישראל.