פנדורה : ניתוח יצירה בנושא מיתולוגי והשוואה למקור ספרותי עתיק

תקציר העבודה

עבודה בתולדות האומנות היוונית פנדורה : ניתוח יצירה בנושא מיתולוגי והשוואה למקור ספרותי עתיק
2 006
ראשי פרקים
1 .     מבוא
2 .     תיאור היצירות
3 .     ניתוח סגנוני ואיקונוגרפי של היצירות
4 .     השוואת היצירות למקור הספרותי העתיק 5.     סיכום
6 .     ביבליוגרפיה 7.     רשימת יצירות מבוא
     עבודה זו תתמקד במיתוס יצירתה של פנדורה. לשם כל יוצגו שני ציורי כדים, האחד קיליקס לבן מהמאה החמישית לפנה"ס והשני וולוט קראטר, מאותה התקופה. שני הציורים מציגים קטעים שונים מתוך המיתוס. פנדורה היא מתנת זאוס ואלי האולימפוס לבני האדם, הגברים.  אך אין היא מתנה רגילה,  אלא היא מהווה תוצאה של מרמה ומזימה. היא העונש אותו מחליט להטיל זאוס, שליט האלים,  על בני האדם על כך שרימו אותו בעצת פרומיטאוס, וגנבו ממנו את האש. האלים יוצרים את פנדורה המייצגת את האישה הראשונה על פני הארץ, מעניקים לה "מתנות" שונות ושולחים אותה בעזרת הרמס אל אפימיטאוס אחיו של פרומיטאוס, אותה הוא מקבל ברצון מלא למרות אזהרותיו של אחיו.
המקורות הספרותיים עליהם תתבסס העבודה לקוחים מכתביו של הסיודוס, מהמאה השביעית – שמינית לפנה"ס, הראשון "Theogony" , והשני "Works and Days" .
במהלך העבודה תחילה אתאר את הסצנות השונות, אשר מופיעות על גבי הכדים ואסביר מי הן הדמויות המוצגות. לאחר מכן אנסה להסביר את משמעות העמדתן ולנתח את הסצנות המתוארות, תוך כדי ניתוח סגנוני ואיקונוגרפי.  לבסוף אחזור אל המקורות הספרותיים של הסיודוס, ואנסה להשוות את שתי היצירות אליהם.