ביבליותרפיה בספרות ילדים
מוסד לימוד | מכללת לוינסקי לחינוך |
מקצוע | חינוך |
מילות מפתח | ביבליותרפיה, ספרות ילדים |
שנת הגשה | 2002 |
מספר מילים | 4027 |
מספר מקורות | 16 |
תקציר העבודה
בכל הספרים העוסקים בביבליותרפיה נתקלים בקושי להגדיר את התחום. קושי זה מצביע על העמימות הרבה השוררת בשטח. נראה כאילו אחת מהנחות היסוד המקובלות היא שמאז שקיימים ספרים וקיימים קוראים קיימת הביבליותרפיה. כוחה של המילה הכתובה, ובימינו גם חומר אור קולי מסוג זה או אחר, להשפיע, לשנות, לרפא או להרוס, קיים מאז שהמילה קיימת. מכאן נובע גם הקושי להגדיר את התחום עצמו ואת העוסקים והמתעניינים בו. מדובר בכל התחומים הרחבים של פסיכולוגיה, רפואה, ייעוץ, חינוך, ספרות ספרנות ועוד רבים אחרים.
במהות הקשר בין התהליך הטיפולי – הביבליותרפי והקשר של הילד עם המילה הכתובה – הספר, תעסוק עבודה זו.
כגננת, אני נתקלת לא מעט בילדים הסובלים מבעיות אלו או אחרות, בעיות הנובעות מהבית או מפנימיותו של הילד. אחת הדרכים שלי להתמודד עם אותן בעיות הם הספרים. הספרים מעבירים את הילד לעולם קסום, עולם בו הוא השולט. הילד יכול להבין את עולמו הפנימי כעומד מהצד, הוא צופה המביט על הסיטואציה המובאת בספר מנקודת מבט אובייקטיבית, ותהליך הבנתו את הספר, הסקת המסקנות, הפנמה והשלכה על חייו הפרטיים מרתק אותי, ומעניק לי, כגננת המובילה את אותו הילד בתהליך הריפוי, לסיפוק רב. היה לי חשוב להבין את הרציונל העומד מאחורי הטיפול הביבליותרפי, את מקורו ויסודו, מטרתו, האינטראקציה של הביבליותרפיה עם עולמו של הילד וכיצד הוא נתפס בעיני המומחים השונים.
בעבודה זו אנסה להגדיר מהי ביבליותרפיה ועל פני אילו תחומים היא משתרעת. אתאר את תפקידם ו/או תרומתם של המחנכים השונים לנושא, ואתן מספר דוגמאות על ספרים העוסקים בשיפור הדימוי העצמי בקרב הילדים, תוך מתן דוגמאות והצעות לעבודה מעשית עם הילדים.
תוכן עניינים:
1 . מבוא עמוד
3
2 . מונחי יסוד:
הגדרת הביבליותרפיה עמוד
4 מטרתה של הביבליותרפיה עמוד
4 – 5
האינטראקציה של הביבליותרפיה עמוד 5 – 6
3 . התמודדות עם טיפול אינטנסיבי עמוד 7 – 8
הצגת הבעיה העיקרית עמוד
8 – 9
5. תחום הטיפול הביבליותרפי של ספרות הילדים: עמוד
1 0 – 11
ביבליותרפיה לשינוי הדימוי העצמי עמוד
1 1 – 14
6 . סיכום עמוד
1 5
7. רשימה ביבליוגרפית עמוד
1 6 – 17