מטלה - 1. באיזו מידה העלייה לא"י דומה ושונה מההגירה למערב אירופה? 2. האם נכון ומתאים לתאר את הרעיון של מדינה יהודית כ"אוטופי"? שימת דגש על הוגי דעות כגון הרצל, בובר, מייסדי הקיבוץ ואנשי המדע והחברה המודרנית.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 6425
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

הפקולטה למדעי הרוח והחברה המחלקה ללימודי מדינת ישראל מדינת ישראל: ההקשר ההיסטורי מ ב ח ן – ב י ת  1:  באיזו מידה העלייה לארץ ישראל ומדינת ישראל דומה ושונה מן ההגירה למערב אירופה?
לציונות הייתה השפעה עצומה על ההיסטוריה היהודית בת זמננו מבחינות רבות ושונות.אין כמעט תחום בקיום היהודי, שלא השתנה,בצורה זו או אחרת, כתוצאה מעלייתה של הציונות ומהקמתה של מדינת ישראל.בין אלה, כדאי לציין את המהפכה הדמוגרפית שעוצבה על-ידי הציונות.
ההופעה של מרכז יהודי גדול בארץ הישנה-חדשה בפלסטינה היא לא רק שינוי דמוגראפי גדול, אלא הדמוגרפיה עצמה מתגלה במספר דרכים שונות.בשנת 1800 חיו בפלסטינה רק כמה אלפי יהודים.מספר זה הגיע בקושי ל-
5 ,000 לפני התחלתה של העלייה הציונית שבאה בעקבות הפוגרומים ב-1881.
יחסית להגירה ההמונית למערב, ובעיקר לארצות הברית, אשר הביאה מיליוני מהגרים למערב, גלי ההגירה לארץ היו קטנות.
בשורות הבאות אציין את האספקטים שבהם משתקפים הדומה והשונה בין העלייה לארץ ישראל וההגירה לארצות הברית ומערב אירופה.אציין את ייחודן, ולבסוף אציג את מסקנותיי – באיזו מידה הצליחה העלייה לארץ ישראל וההגירה למערב, ובמה הן נכשלו.

1 .עיתוי ומימדים – ישראל:
לפני תחילתה של העלייה הציונית שבאה בעקבות הפוגרומים, כאמור, בשנת 1881 חיו בפלסטינה בקושי
5 ,000 יהודים.המספרים גדלו באופן ניכר באמצע שנות ה-20 של המאה ה-20, ובסוף שנות ה-30 הם הגיעו ליותר מ-4
5 ,000.העשור הבא מביא עימו קצת פחות מ-200,000 יהודים, כך שבערב העצמאות מנתה האוכלוסייה היהודית מעל 600,000 נפש.
פרק הזמן משנת 1948 עד שנת 1952, הוא ללא ספק מן החשובים ביותר בתולדות שיבת ציון המודרנית,