התהוות מערכת החינוך הסעודי כמכניזם למיתון הממסד הדתי

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 9235
מספר מקורות 18

תקציר העבודה

העבודה עוסקת בהתהוות מערכת החינוך בסעודיה מיום הקמת הממלכה. היא סוקרת את המבנה הטכני של מערכת החינוך הסעודי ומכסה גם את השתלשלות האירועים ההיסטורית שהובילה את התפתחות מערכת החינוך. בעבודה זו מושם דגש על מערכת החינוך לנשים בממלכה, שנתפשת כרפורמה מהותית וסטיה מהתורה הוהאבית בה דוגלים מלכי בית סעוד. סיפורה של מערכת החינוך בסעודיה הוא גם סיפורה של הנדסה חברתית, כיצד מעצבים נאמנות לבית המלוכה, וכיצד רותמים את החברה מתחת לאפם של אנשי הדת כדי לפתח את החברה הסעודית ולהביא אותה לקדמת הבמה העולמית.
תוכן עניינים : הקדמה –..עמ'
1 -3
מבנה מערכת החינוך הסעודית –.עמ' 5-9
מערכת החינוך לגברים בסעודיה -.עמ' 9-11
מערכת החינוך לנשים בסעודיה -.עמ'
1 1-19
השכלה אקדמית לנשים בסעודיה -עמ' 19-22
מבנה מערכת החינוך לנשים –עמ'
2 2-23
בעיות מבניות במערכת החינוך הסעודית –עמ'
2 3-28
מגמות חדשות באוכלוסיה הסעודית ביחס לחינוך–…עמ' 28-30 סיכום עמ'
3 0 רשימה ביבילגיוראפית הקדמה :
ב1986 התפרסם ב'מזרח החדש' מאמר מאת אהרון ליש, על הרפורמה המשפטית בסעודיה. ליש מצא מקורות מהם עולה, שמשנות ה60 ישנה מגמה בסעודיה להתאים את המשפט והחוק במדינה למציאות הכלכלית והחברתית במאה ה20. הוא מצא שכבר ב1926 אמץ עבד-אלעזיז אבן-סעוד את החוקים שהיו בתוקף בחג'אז, שהיו מבוססים על החקיקה העת'מאנית, שבתורה היתה מבוססת על החקיקה הצרפתית. ב1950 תקנה הממשלה שה'זכאת' אותה חובה שחלה על כל מסלם לתת צדקה כראות עיניו לנזקקים, תהפוך למס סטטוטורי שיהווה את הבסיס להכנסות המדינה ממיסים. ב1951 בלחץ האוכלוסיה להצמד לנורמה השרעית, תוקן החוק ונקבע שרק מחצית מהזכאת תגבה על ידי משרד האוצר ואילו את המחצית השניה יתן כל אזרח בממלכה לנזקקים לפי ראות עיניו. ב1963 תוקן החוק שוב ומשרד האוצר הוא שגבה את מלוא הזכאת והעביר אותו למטרות סוציאליות.
אחת התמורות החשובות במשפט הסעודי היתה בתחום המשפט הפלילי. עד לשנות ה60 נערך המשפט הפלילי בין שני הצדדים הפוגע והנפגע אצל השופט השרעי או איש הלכה, והאחרון היה פוסק לכף זכות או חובה ואף קובע את העונש או הפיצוי. משנות ה60 הפכה ממשלת סעודיה את המשפט הפלילי למשפט ציבורי – הדיונים התקיימו בבתי דין שהממלכה בנתה ורישומי המשפט נשמרו בתיעוד מדויק. במשפט הפלילי נטלה לעצמה המדינה זכות להעניש ולזכות את הנאשם גם אם הצד הנפגע לא דרש זאת – כך למשל אם אדם נדרס למוות ומשפחתו של ההרוג ויתרה על זכות הנקם וגם על פיצוי כלשהו מצד ההורג, הרי שהמדינה רשאית לשפוט את ההורג למאסר למען הבטחת הסדר הציבורי.
4 מיכניזמים/מנגנונים איפשרו את הרפורמה המשפטית בסעודיה : –