לוחמה פסיכולוגית: הכרוזים האמריקאיים באפגניסטן

תקציר העבודה

במהלך המבצע האמריקאי להפלת שלטון הטאליבן באפגניסטן, אותו שלטון שתמך בארגון הטרור של אל קעידה בראשותו של אוסמה בן לאדן, הפיקוד האמריקאי השקיע תשומת לב רבה להסברת המדיניות שלו לעולם בכלל ולתושבי אפגניסטן בפרט, וליחסי צבא-תקשורת. האמריקאים פעלו בשני מישורים: במישור הראשון הם ערכו קמפיין רחב המיועד לעצב יחס חיובי של אמריקאים ושל קהל בינלאומי לפוליטיקה של ארה"ב באפגניסטן. במישור השני, ברמה הטקטית-מבצעית, הם ערכו קמפיין פסיכולוגי(PSYOP)  נגד הטאליבן ונגד לוחמי ארגון הטרור של אל-קעידה.
הקמפיין התבצע בין היתר בעזרת כרוזים שפוזרו ברחבי המדינה, המיועדים לאוכלוסייה האזרחית האפגנית וללוחמי הטאליבן ואל-קעידה.
בעבודה זו נבדוק מה היו המטרות התקשורתיות של ארה"ב במסרים שלה לאפגנים, מה הם התימות – הנושאים – המרכזיות וכיצד עוצב המסר המשכנע. בבדיקת הנושא נתייחס להקשר האירועים, תיאור קהלי היעד ואמצעים מקבילים שארה"ב השתמשה בהם להעביר את המסר באפגניסטן.   מטרת המחקר לבחון ולנתח את הכרוזים שהופצו באפגניסטן במסגרתPsychological Operations  אמריקאים במהלך 2001-2002, לפי קריטריונים של מסר המשכנע, של הגישה הקלאסית של קלי והובלנד, שמציעים מען מסגרת בדיקת שאלות הקשורות לתיאוריית שכנוע.
במהלך העבודה, נבדוק מה הוא מסר משכנע. בבדיקת הנושא נתייחס להקשר האירועים ותיאור של קהל היעד.
חשיבות המחקר ותרומתו
1 .         לפי הנטינגטון בשנים הבאות יתמקדו הסכסוכים העולמיים בהתנגשויות בין ציביליזציות, המערבית והערבית-מוסלמית. מלחמת אפגניסטן עשויה להיות ראשונה בסדרת מלחמות שכאלה, והבנת הקמפיין הפסיכולוגי הראשוני הזה עשויה לתת כלים להתמודדות פסיכולוגית טובה יותר בעתיד במלחמות דומות.
2 .         מדינת ישראל ניצבת כיום אף היא במלחמה נגד ארגוני טרור אסלאמיים קיצוניים וחקר הלוחמה הפסיכולוגית שהפעילה ארה"ב באפגניסטן תתן כלים בידי ישראל ובידי צה"ל לתכנון, פיתוח וביסוס משימות קשורות ללוחמה פסיכולוגית נגד ארגוני הטרור.
שאלות המחקר
1 .         מה היו המסרים המרכזיים שביקשה ארה"ב להעביר לתושבי אפגניסטן במהלך המלחמה ובאילו אמצעים מילוליים, גרפיים, תקשורתיים ופסיכולוגיים השתמשו האמריקאים בניסוח הכרוזים ?
2.         האם היו הבדלים ברמת המסרים שהופצו בריכוזי אוכלוסייה אזרחית לבין אלו שהופצו בריכוזי מחנות הצבא של הטאליבן ושל אל קעידה ? אם כן, מה היו ההבדלים ומה היתה מטרתם ?
השערות המחקר
1 .         אנו נטען כי המסרים המרכזיים שביקשה ארה"ב להעביר לתושבי אפגניסטן במהלך המלחמה היו:
יצירת אמינות לארה"ב תוך כדי הפחתת האמינות והלגיטימיות של שלטון הטאליבן, חוסר התועלת שבהתנגדות לארה"ב משום שזו תנצח והעברת אינפורמציות שונות מנהליות וחדשותיות לצורך מניעת בהלה ואי סדר. לצורך כך, נטען, האמריקאים התבססו על מגוון אמצעים שמבוססים על תיאוריות שכנוע קלאסיות ואחרות כמו למשל מסרים פשוטים, שימוש בשפה המקומית, חזרה על הטיעונים, שימוש בגרפיקה ובתמונות להבהרה מרבית של המסר גם לאוכלוסייה אנאלפביתית, שימוש בצבעים ובסמלים לאומיים ואוניברסליים וכד'.
2.         אנו נטען כי אכן היו הבדלים ברמת המסרים שהופצו בין לוחמי הטאליבן ואל קעידה לבין המסרים שהופצו לאוכלוסייה האזרחית האפגנית. ללוחמים התבססו הכרוזים יותר על הפחדה ויצירת טריז בינם לבין הפיקוד המרכזי, וזאת על מנת לנטרל את רוח הלחימה שלהם, ואילו לאזרחים המסרים היו יותר לכיוון של יצירת אמינות לאמריקאים והפחתת האמינות של הטליבן, כמו גם מסרים של תקווה ואופטימיות לעתיד. תוכן העניינים
מבוא .. 3
רקע
תיאורטי … 5
מתודולוגיה -. 9
רקע
היסטורי 11
פרק א': תכונות המקור — 14
פרק ב' – התימות -. 15
פרק ג' – תכונות המסר –. 18
סיכום ומסקנות –. 27
ביבליוגרפיה . 27