קונפליקט בין הצפון לדרום על רקע אקולוגי בנושא הסחר החופשי

מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4970
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

מבוא אחת הדילמות המוסריות בעולם העסקים נוגעת לאיזון שבין אינטרסים עסקיים המובילים לפיתוח סביבתי הפוגע בסביבה, לבין השמירה על הטבע המהווה אינטרס בפני עצמו. מצד אחד קיימת הגישה ההומוצנטרית וקצרת הטווח, המתבטאת באינטרס עצמי נאור, היינו גישה תועלתנית של כדאיות כלכלית עכשווית.
מצד שני קיימת הגישה הביו-צנטרית שהינה ארוכת טווח וטוענת לכך שלכל דבר הקיים בטבע זכות קיום משלו ומבחינה מוסרית בני האדם מנועים מלהכחיד ולפגוע בטבע, אלא עליהם לנסות ולתקן את הקיים (Hoffman, 1991: 174-177). נושא איכות הסביבה והאקולוגיה מעסיקים יותר ויותר את העולם המתועש. פגיעה בטבע נתפסת הן כפגיעה עכשווית באיכות החיים והן כסכנה לעתידו של העולם ולבריאות תושביו. מכיוון שכך, קיימת מעורבות רבה של מדינות המערב בכל הקשור לזיהומים אקולוגיים בטבע, כאשר בדרך כלל ההתייחסות הינה לנעשה במדינות מתפתחות. דוגמא לכך, הינה התחממות כדור הארץ וחשיבותם של יערות הגשם בברזיל וכן זיהומם של מקורות מים שונים באסיה, דרום אמריקה או אפריקה (Sebenius, 1995: 151-152).
כתוצאה מהתעניינות זו במתרחש בסביבה האקולוגית, התפתחה תופעה של משטרים סביבתיים, כלומר של התערבות מדינות מתועשות ועשירות בנעשה בעולם השלישי. התערבות זו באה לידי ביטוי במדיניות הסחר של אותן מדינות מתועשות, כאשר הדבר מוביל לחוקי סחר הקשורים בסביבה ולעיתים הדבר מוביל להגבלות סחר סביבתיות, כשהגבלות אלו מופנות כלפי מדינות מתפתחות שאינן מקפידות על איכות הסביבה (Porter & Welsh-Brown, 1996, Chap.4).
גישה זו של המדינות המתועשות הובילה למדיניות ה-ETM (Envirovmental Trade Measures). מדיניות זו מדאיגה את המדינות המתפתחות, שכן חוקי ה-ETM מהווים מחסומים פוטנציאליים, ליצוא ולמעשה מובילים לקונפליקט סביב הסוגיה המשלבת את שימור הסביבה יחד עם הסחר החופשי בין המדינות (שם). בעבודתי ארצה לטעון כי עבור החברות העסקיות מתקיימת דילמת האסיר, בכך שהן מעוניינות במזעור עלויות ובמיקסום רווחים, גם כאשר הדבר בא על חשבון אינטרס סביבתי ולא רק על חשבון מתחרים. מבחינת העסקים, הם יעדיפו בדרך כלל להגדיל את רווחיהם במידה רבה ולוותר על ההתחשבות באינטרס ציבורי, לאומי או עולמי.
יחד עם זאת, הדילמה אינה רק לגבי המתחרים והאינטרסים האקולוגיים, כי אם גם לגבי מדינות הדרום [או מדינות העולם השלישי], אשר אינן מקדמות עצמן באופן מהותי, כלומר לטווח ארוך, אלא רק משרתות אינטרס כלכלי קצר טווח. על מנת להתמודד עם בעיות אלו, אציע פתרון אפשרי של מתן סיוע כספי ובעיקר סיוע טכנולוגי לאותן מדינות, וזאת מבלי לרכוש מהן תוצרת זולה המנציחה את הפער בין הצפון לדרום ובה בשעה מפחיתה מאיכות החיים של תושבי הצפון, כתוצאה מאספקת תוצרת זולה וירודה. בכך אציג את הקונפליקט במישור האתי שבין הצפון והדרום, כאשר נעשה ניסיון מצד הצפון לנקוט בסנקציות כלכליות כנגד הדרום במידה ולא ישמרו על חוקי הסביבה. לאחר מכן אציג בפירוט את האינטרסים של הצפון מול אלה של הדרום ואתייחס לקונפליקט בין שני הכוחות המושכים לכיוונים שונים ולקושי במציאת פיתרון. העבודה בפונט 14