עבודה בנושא התחייבויות תלויות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4970
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

סמינריון בחשבונאות הצעת מחקר בנושא התחייבויות תלויות הנני סטודנט מצטיין מאוניברסיטת – על העבודה קיבלתי 95. העבודה מושקעת ומקיפה את כל החומר שצריך בנושא.
פעילות עסקית מאופיינת לעתים בחוסר ודאות. הדיווח הכספי מעצם טבעו מוגבל, שכן הוא מבוסס על אומדנים רבים ועל הערכות בדבר קיומם או אי קיומם של אירועים מסוימים. החשבונאות צריכה להתמודד בצורה היעילה ביותר עם מצב נתון זה, שכן נדרשת אחידות מהמדווחים בנושא זה.
בניגוד להתחייבות, המוגדרת כ- "הקרבה כלכלית שתידרש החברה להקריב בגין אירוע שקרה בעבר", ישנם מקרים שבהן לא ידוע בוודאות אם תידרש הקרבה כלכלית, אולם יש סיכוי מסוים שזה יקרה.  המקרים הללו , בגלל חוסר הוודאות בהם, מכונים "התחייבויות תלויות"  (contingent liabilities). עיתוי פירעונן וסכום הפירעון, אינו ודאי ליום המאזן. להכללתן או אי הכללתן  של התחייבויות אלו בדוחות ישנה משמעות רבה ולעתים השפעה מהותית על הרווח או ההפסד של הישות. דוגמאות להתחייבויות תלויות יכולות להיות תביעות משפטיות שהוגשו כנגד הישות ולא ניתן פס"ד לתאריך המאזן, איום בתביעה משפטית כנגד הישות, ערבויות שנתן התאגיד לצד ג', הפרשה לאחריות  בגין מוצרים שנמכרו ועוד. בשל הקושי להעריך אם קיימת התחייבות, התקינה החשבונאית פרסמה כללים מחייבים בנושא תלויות. הפרסומים העיקריים הקיימים בנושא הינם:
·        התקן הבינ"ל-  IAS 37, העוסק בהפרשות, התחייבויות תלויות ונכסים תלויים. התקן נכנס לתוקף בספטמבר 1998 והחליף את התקן הישן- IAS 10. יש לציין שבשנת 2005 תוקנו סעיפים מסוימים בתקן. ·        תקן אמריקאי FAS5 , אשר פורסם ב- 1975. ·        הבהרה מספר 14 (FIN14), שפורסמה ע"י רשות לני"ע האמריקנית(SEC) ועוסקת באומדן מהימן של הפרשה.
·        הבהרה מספר 45 (FIN45) שפורסמה ע"י רשות ני"ע האמריקנית, ועוסקת בטיפול בערבויות שניתנו. ·        תקן ישראלי מס' 10, שפרסם המוסד לתקינה חשבונאית, ועוסק בהפרשות, התחייבויות תלויות ונכסים תלויים. ·        תקנות ני"ע (עריכת דוחות כספיים שנתיים) התשנ"ג 1993.
בתחילת העבודה אציג את הכללים המחייבים המופיעים בכל תקן בנוגע להתחייבויות תלויות. כללים אלה מגדירים בעיקר מספר נושאים עיקריים:
·        קביעה מתי תידרש ביצוע הפרשה להתחייבות תלויה ע"י מתן הסתברות מתאימה למימוש כל מאורע עתידי.
·        הסכום שיופרש.
·        הוראות בדבר גילוי נאות בדוחות הכספיים בנוגע לתלויות.
כל אחד מן התקנים מתייחס אחרת לנושא התלויות, מבחינת אופן ההכרה והמדידה של ההתחייבויות.  עפ"י התקנים, יש חשיבות מהותית להסתברות שהאירוע אכן יתממש, אך כל אחד מהתקנים דורש הסתברות שונה. בעבודה אציג את האופן בו יש לחשב את אותה הסתברות עפ"י כל אחד מהתקנים, ובעקבות זאת אם יש להציג או לא בדוחות את ההתחייבות והוראות הגילוי. כמו כן אנתח את ההבדלים העיקריים בין התקנים, ולאחר מכן אדון בתקינה החשבונאית בארץ והפרקטיקה המקובלת.
סמינריון בחשבונאות התחייבויות תלויות תוכן עניינים
מבוא …3
כללי -5
תקן בין-לאומי IAS 37 –…7
תקן אמריקאי FAS 5 12
השוואה בין התקן הבין-לאומי לתקן האמריקאי .18
הפרקטיקה בישראל .20 סיכום ..21
ביבליוגרפיה –22