השפעת הנרטיב "היהודי הרדוף" על הציונות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4970

תקציר העבודה

החוג למדע המדינה עבודה סמינריונית בקורס: תיאוריה פוליטית לא תאורטית השפעתם של נרטיבים גלותיים על מדיניותה של ישראל תוכן עניינים
1) מבוא                                                                עמודים: 3-4

2 ) הסכמי אוסלו                                                     עמודים:
5-6                      
3 )בחינתה השפעתו של הנרטיב "היהודי הרדוף   עמודים: 7-11
על שום היותו יהודי" על מתנגדי הסכמי אוסלו
4 )בחינת השפעתו של הנרטיב" היהודי הרדוף    עמודים: 12-15
 על  שום היותו יהודי" על תומכי הסכמי אוסלו 5) סיכום                                                                עמוד: 16

6 ) ביבליוגרפיה                                                    עמוד: 17
מבוא
אחד מהמאפיינים של התנועות הלאומיות שהתעוררו  באירופה היה ניסיון ליצור נרטיבים חדשים על פני הנרטיבים הקיימים באותו לאום. התנועות הלאומיות החדשות ניסו ליצור נרטיבים חדשים תוך יחס מתנכר כלפי הנרטיבים הקיימים, זאת נעשה בדרך כלל על ידי פירוש נרטיבי חדש לתרבות, לדת ולסמלים וחזרה לנרטיבים מתקופות קודמות, ( אלמוג, 345235, 11).   הציונות בהיותה תנועה לאומית שהושפעה מתנועות לאומיות באירופה, ראתה ביצור נרטיבים חדשים כאחד מיעדיה המרכזיים. הציונות שללה את הנרטיבים של הגולה ושל היהודים בגולה, היא השתמשה בהם בכדי ליצור את הנרטיב הישראלי החדש כאנטי תזה של הנרטיב היהודי מהגולה.  "הוגי דעות והסטוריונים בני המאה ה19- שהבולטים ביניהם היו רנ"ק וגרץ, שרטטו קווים להתייחסות דיאלקטית על העבר. מהם קיבלה הלאומיות והרחיקה לכת עד כדי שלילת העבר והערצת העבר הקדום",(שם, 10).  יחס מנוכר זה לנרטיבים של הגולה ניתן  לראות בגישתם   של מנהגים שונים  בתנועה הציונית כלפי הנרטיב הגלותי, למשל ליאון פינסקר אמר "כך אנו חיים מזה שמונה עשרה מאות שנים בחרפה ואף לא ניסיון רציני אחד להתנער ממנה"(שם, 17).  הציונות, בניסיונותיה להחלפת הנרטיבים והתנכרותה לגולה, רצתה להפוך את המדינה היהודית למדינה ככול האומות. הנרטיבים החדשים שהחליפו את הנרטיבים מהגולה היו אמורים לספק תחושה כי אין היהודים שונים משאר העמים. אלי אייל מגדיר זאת כך "התיימרה הציונות להפוך את העם היהודי לאומה ככול האומות ולהיפטר מן המאפיינים המייחדים שדבקו בעם ישראל בשנות הגלות", ( מנור, 1997, 15).
אחד הנרטיבים המרכזיים ששרו בקרב העם היהודי בגולה היה כי –