סקירת ספרות מקיפה ופשוט מעולה על שוק ההון - לקוחה מתוך תזה מצטיינת וייחודית - הגורמים המסבירים החלטות של משקיעים לרכישת מניות בבורסה

תקציר העבודה

רציונל המחקר: מחקר זה בוחן את הגורמים המסבירים החלטות של משקיעים לרכישת מניות בבורסה.
סקירת הספרות נתנה פירוש והבנה למושגים הרבים בתחום שוק ההון ופרסה קשת רחבה של אספקטים שונים ודעות מגוונות לגבי הגורמים המשפיעים על המסחר בבורסה. המחקרים אשר נסקרו ובדקו קשר ליניארי בין ביצועים פונדמנטליים של חברות למניותיהן מצאו לרוב קשרים חלשים, וכן שונות מוסברת נמוכה מ – 8% בכל המחקרים et al, 1992; Beaver et al; Easton & harris, 1991; Lev 1995 ) .(Easton נתון זה מעיד על כך שהביצוע הפיננסי של החברה, אינו הגורם המנבא הדומיננטי לביצועים של מנייתה ולא בהכרח שמגמת הרווחיות או ההפסד של החברה תשיק באותו עם גרף מנייתה. ההנחה הנגזרת מכך היא שהמשקיע אינו מכליל באופן בלבדי את גורם ביצועי החברה ונראה שישנם גורמים נוספים המשפיעים על החלטות המשקיע בעת מסחר במניות החברה. לפיכך יהיה נכון לשער שהמשתנה המלצות אנליסטים על סמך ניתוח פונדמנטלי לא יהווה גורם מנבא ראשי באף סקטור מבין המשתנים התלויים, על החלטות של משקיעים לרכישת מניות בבורסה.
לצורך מציאת הסבר לפערים בין ביצועים פונדמנטליים של חברות לבין תשואות של מניותיהן נבחנו שני האספקטים המנוגדים זו לזו, תיאורית יעילות השווקים (( EMH  – הטוענת כי תהליך קבלת ההחלטות של משקיעים הינה רציונאלית ומחירי ניירות הערך מבוססים תמיד על סמך המידע הזמין שיש למשקיעים וכל ההתפתחויות הכלכליות של החברה גלומות במחיר מנייתה Black, 1986; Hurwitz et al, 2002)  ( Burton, 2003; Wen-chen & Ku-jun, 2005; לעומתה תיאורית רעשי מסחר (Noise Trading) מסבירה כי תהליך קבלת ההחלטות הוא ברובו אמוציונאלי ומושפע מגורמים כגון: תחושות בטן, סנטימנטים לחברה ולמניה, המלצות מקורבים, שמועות ממקורות מגוונים, שימוש במידע פניםHiggins, 2005; Fama, 1965) (Burton,
2 003; נבדקו שתי הגישות העיקריות לתהליך קבלת החלטות, מחד, הגישה רציונאלית ומצודדת באמצעות מודל קבלת החלטות ותורת המשחקים (אומן ואחרים, 2005). ומאידך, הגישה אמוציונאלית המוסברת על ידי תורת הערך, פרי מחקרם של פרופ' דניאל כהנמן וטברסקי.
 Kahnman & Taversky, 1979; Bondt & Thaler, 1985; Kahneman & Riepe, 1998) ) ההבדל התהומי בין הגישות השונות טמון בפרקטיקה היישומית של כל אחת מהם; בניגוד לתורת התועלת שהסבירה איך אנשים צריכים לקבל החלטות, תורת הערך מסבירה איך אנשים מקבלים החלטות בפועל. מסקירת הספרות הנרחבת ומניתוח המחקרים, ניתן סיכום הגורמים המעורבים העיקריים בהחלטות מסחר בקרב המשקיעים. דיווח זה התייחס לכל סקטור משקיעים בנפרד בצורה משוקללת ויחסית, בהתאם למציאת חשיבות הגורמים במחקרים שנעשו.
( ראה סיכום בעמ' 11)