עבודה מצטיינת ומקיפה בפסיכולוגיה - טרשת נפוצה

תקציר העבודה

                                       1.מבוא:
תארו לכם מכוניות אשר נוסעות במהירות גבוהה ולפתע הן עוברות לכביש לא סלול.
חלקן יאטו אך חלקן יעצרו בצד, ולא ימשיכו בדרכן כמתוכנן. (www.doctors.co.il) בדומה לכביש הלא סלול, במחלת טרשת נפוצה ניזוקה מעטפת המיאלין , שהינה חומר שומני המקיף את סיבי העצב ויוצר סביבו שכבת בידוד המגבירה את הולכת הגירויים לאורך האקסון. עקב הפגיעה לא נמנעת דליפה וכך השדר עשוי להתעכב ואף להיפסק (בדומה למכוניות שלא המשיכו בדרכן).
טרשת נפוצה הינה מחלה כרונית של מערכת העצבים המרכזית הגורמת לנכויות רבות, ותוקפת את האדם בשנים היפות של חייו. ההשלכות הנפשיות, הכלכליות והחברתיות מהמחלה, בעלות חשיבות רבה, ולכן המחלה מעוררת תסכול וייאוש אצל החולה עצמו וכן אצל בני משפחתו.
מטרת עבודה זו הינה הבנת סיבות המחלה גורמיה ומאפיינה, וכמו שאציין בעבודתי גורמיה והסבריה עדיין אינם ידועים ונחקרים, ועקב כך הטיפול בטרשת ארוך ומייגע. בחלקה הראשון של העבודה אציג רקע כללי למחלה, שכיחותה ותפוצתה בעולם, הבדלים בין המינים ובגזעים שונים, גורמי המחלה, כיצד נוצרת וכן אציג הסברים פסיכולוגים להתפרצות המחלה. כמו כן, בפרק זה אדון בתסמיני המחלה המתחלקים לשלושה: ראשוניים,משניים ושלישוניים, כיצד מאבחנים את המחלה, ואופייה של המחלה ( שיכול להיות מתון, מדרדר, ומתקדם).
בחלק השני של העבודה אציג טיפולים הנעשים בחולי טרשת נפוצה וכוללים טיפול תרופתי, דיכוי מערכת החיסון, טיפול בדיאטה ועוד. כמו כן אציין בפרק זה כי היות שסיבת המחלה עדיין לא ידועה, הטיפול מתסכל ומאכזב והרבה פעמים נמצא כלא מרפא אלא רק מאט את התקדמות המחלה.
בחלקה האחרון של העבודה,  אסרוק ארבעה מאמרים אשר נעשו בנושא טרשת נפוצה, ומהם עולה כי עדיין יש צורך במחקרים רבים ואפקטיביים, אשר ימצאו בבוא היום תרופות, טיפולים וכן את הסיבה העיקרית להתפתחות המחלה.