עבודת מחקר מצטיינת בפסיכולוגיה - ציורי דמות אדם ע"י ילדים

תקציר העבודה

תוכן העניינים:
נושא                                                                                                   עמוד
1 . מבוא                                                                                                               
2 -1

2 . סקירת ספרות מדעית                                                                                 
3 -6

3 . סקירה של המחקר                                                                                    7-12
3 .1. מטרת המחקר                                                                                                  7
3 .2  שאלות והשערות המחקר                                                                              7-8
3 .3 שיטה                                                                                                             8-10
3 .3.1 משתתפים
3 .3.2 מכשור
3 .3.3 הליך
3 .3.4 ניתוח
4 . 3 תוצאות                                                                                                         
1 0-11
3 .5 מסקנות                                                                                                          11-12
4 . דיון                                                                                                 
1 3-14
5.סיכום                                                                                                15
6 .
ביבליוגרפיה                                                                                 
1 6-17

1 . מבוא:
" אין מילים לציור, אך הוא מדבר אל לבו של כל אדם.
רבים אוהבים לצייר בעצמם. אחרים לא רק קשובים לשפת הציור, אלא אף הולכים שבי אחרי הקסם שבה. מעטים לא מסתפקים בכך, ולא חדלים מלנסות ולפענח את סודה של שפה זו. יש המנסים לנתח תמונותיהם של ציירים דגולים, ואחרים בודקים את הקשר בין מאפייני הציורים של אנשים במהלך טיפול נפשי ובין בעיותיהם השונות. לא מעטים מנסים להיעזר בציורים כדי לאבחן את אישיותו של הפרט". (אברהם, 1989, עמ' 1). לציורים והשרבוטים שהילד מצייר בבית או בגן, יש משמעות רבה יותר מסתם קשקוש צבעוני. הציורים יכולים לשמש כאמצעי להבנת דימויו העצמי של הילד ולגילויים אודות עולמו הפנימי, חוויותיו, פינות אפלות בלא מודע, ולהסקת מסקנות וערכות על המצייר. (www.michal-wimmer.com)                                     ציור דמות אדם נחשב כמבחן השלכתי אשר מספק מידע על האישיות בזמן קצר ובמאמץ מועט. מבחן זה מציג גירוי מעורפל שהאדם רשאי להגיב אליו כרצונו. היות והגירוי מעורפל ואינו דורש תגובה ספציפית, משערים שהאדם משליך את אישיותו על הגירוי ובכך חושף דברים על עצמו. המבחנים ההשלכתיים מסוגלים לגלות היבטים חבויים באישיות שאינם נראים בהתנהגות הגלויה של האדם. (אברהם, 1989;  ( Smith, Nolen-Hoeksema, Fredrickson ,& Lofus, 2003
במבחנים השלכתיים משתמשים לרוב בכדי לעזור לילדים להביע רגשות, והשימוש בציורים היא הדרך הפשוטה ביותר לכך (Johnoson,90;Lukash,2002). הציורים משמשים כהשלכה על אישיות הילד ועל פחדיו ומהווים בסיס לרווחה הרגשית שלו ((Dileo,1970, אולם המבחן אינו דיאגנוסטי ואינו יכול לשמש כמדד בסיסי לחרדה או דיכאון . (Tielsch & Allen, 2005).
מבחן ציור דמות אדם אורך מספר דקות, אינו מאיים על הילד ומאפשר לו להביע את רגשותיו דרך השלכתיות בציור. ההוראה " צייר דמות אדם", נותנת חופש פעולה ליצירת מגוון השלכות- אם זה בבחירת הדמות, גילה, מינה פעילותה ועוד. הילד משליך בדרך זו את בעיותיו, תחושותיו, חרדותיו, הקונפליקטים שלו ואת צורות ההפעלה של מנגנוני ההגנה, כמו-כן, המבחן יכול להכריע האם הערכה נוספת נדרשת או האם הילד נזקק לאבחנה קלינית בכדי לזהות הפרעות נפשיות. (אברהם, 1989; Tielsch & Allen, 2005).   מבחן זה מועבר כאשר הבוחן מושיב את הילד בנוח ומציג בפניו דף, 2 עפרונות ומחק ומבקש ממנו לצייר דמות שלמה כשהוא מוודא שזו לא  תהיה "דמות מקל"  או דמות מסרטון מצויר. בקשה פורמאלית זו ומתן ההוראות, מבחינים בין ציורים ספונטאניים  שילדים מציירים כשהם לבד או עם חברים לבין הציורים הלא מילוליים שהם מציירים.
"דמויות מקל" ודמויות מסרטונים מצוירים הן חסרות ערך בניתוח ציורים השלכתיים ומנותחים בתור טכניקת התעלמות מן הבוחן. למרות שאין הגבלת זמן במבחן, הילד בדרך כלל יסיים את ציורו תוך 2-10 דקות.
במקביל לציור, אוסף הבוחן אינפורמציה מהמלווה של הילד (האם קיימים גורמי מתח מהבית או מביה"ס וכמו-כן האם שם לב לאחד מהבאים:
שינויים בתפקוד בביה"ס, ירידה בציונים, חרדות, עצב פתאומי, איבוד עניין בפעילות, היפראקטיביות, סיוטים, אי-צייתנות עקבית, תוקפנות, שינויים במזג). על הבוחן להסביר שמבחן ציור דמות אדם משמש רק בתור כלי סינון וימליץ (במידת הצורך) על כלי סינון נוספים להמשך הערכת חרדה או דיכאון  (Tielsch & Allen, 2005).
בעבודתנו, נסקור שני מאמרים אשר עוסקים בנושא של ציורי דמות אדם ע"י ילדים:
המאמר הראשוןListen to them draw: Screening children in primary care through the- use of human figure drawing (Tielsch & Allen, 2005) המדבר על סינון ילדים לרווחה רגשית, חרדה ודכאון בעזרת מבחן HFD= Human Figure Drawing  , וישמש בתור חלק מסקירת הספרות של המאמר השני- The Draw-A-Person Test: An indicator of children’s cognitive and socioemotional a adaptation?- מבחן ציור איש- האם מודד קוגניציה והסתגלות רגשית אצל ילדים?
 (Laak,Goede,Aleva & Rijswijk,2005), אשר אותו נבחן ונציין את ממצאיו ומסקנותיו של מחקרו.
בחלק הראשון נציג את סקירת הספרות ונתאר את שתי הגישות המתייחסות לציורי דמות אדם ע"י ילדים- גישת החשיבה והגישה הגלובלית.
בחלק השני והשלישי של העבודה נבחן את מטרות המחקר, השיטה, הממצאים ומסקנות המחקר.
בחלקה הרביעי של העבודה נדון בממצאי המחקר ונשלב בדיון את המסקנות מהמחקר הראשון.