הפנתרים השחורים

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2006
מספר מילים 5404
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תאריך:01/01/07
נושא עמוד מבוא

3 רקע

4 צמיחת תנועת הפנתרים
6 מטרות ואמצעים- הפנתרים השחורים
8 דרכי פעולה של הפנתרים השחורים
1 1
בעיותיהם של הפנתרים השחורים
1 3
הגורמים לירידת כוחם של הפנתרים השחורים
1 5
הישגים וכישלונות
1 7
סיכום
1 9
ביבליוגרפיה
2 0 בעבודה זו אציג את תנועת "הפנתרים השחורים". אתאר את הרקע להקמתה, האידיאולוגיה שלה, דרכי פעולתה ואת הנסיבות שהובילו בסופו של דבר לדעיכתה.
במהלך העבודה אביא בהרחבה את הרקע והצורך החזק שהובילו להקמת תנועת מחאה באותן שנים בארץ.
טענתי היא כי למרות הקשיים, ניתן לראות בתנועה זו את תנועת המחאה המשמעותית ביותר שפעלה בארץ וכי היא השאירה את חותמה בהעלאת נושא הקיפוח העדתי לאורך זמן (גם שנים לאחר דעיכתה).
הנושא עניין אותי במיוחד לאור העובדה, שאני והורי עברו תהליך של קליטה בארץ בשנת 1981 בגל עליה מאתיופיה. עליה שלוותה במחאה מועטה יחסית על אופן קליטתה בארץ. המקרה שעורר את המחאה במיוחד היה, "פרשת הדם" בה עולים רבים ובהם אני הרגשנו צורך לעלות למשכן הכנסת ולהפגין על העלבון והקיפוח.
"הפנתרים השחורים" פעלו מתוך אמונה כי המדינה נוהגת כלפיהם בחוסר צדק ושיווין וכי עליהם לפעול בצורה מאסיבית על מנת להעלות את עניינם לסדר היום הציבורי על מנת לתקן זאת. רצונם הוביל לאמונה חזקה כי כל האמצעים כשרים, גם אם הם אינם חוקיים, על מנת לתקן את העוול שנעשה להם.
בעבודה זו אבדוק כיצד קבוצת שוליים, הצליחה ליצור מודעות בקרב הציבור, הגיעה לכותרות ולמפגשים עם בכירי העם, זאת למרות האמצעים הדלים שעמדו לרשותם ולמרות דרכם שהייתה לא ממלכתית או נורמטיבית בכל קנה מידה שהוא. אציג את מאבקם להכרה חברתית בבעיית המצוקה והאפליה של שכבות העוני והמצוקה המורכבות מבני הדור השני לעליה מארצות המזרח וצפון אפריקה.
ולבסוף אבדוק את ההישגים והכישלונות של התנועה, את המעבר מתנועת מחאה ספונטאנית של קבוצת שוליים מתוסכלת, דרך המעבר לתנועה פוליטית שניסתה להיות מיוצגת באופן ממלכתי יותר.
העבודה תציג את הרקע להקמת התנועה, ואת הטיעונים להצגת הפנתרים השחורים כקורבן.
בהמשך אסקור את התהליך שקידם את ההכרה במצבם האישי, החברתי והכלכלי של שכבות המצוקה אשר היו מיוצגים ע"י הפנתרים השחורים, כבעיה חברתית הדורשת התייחסות מצד הממסד והחברה.