עבודה סמינריונית בקורס תקשורת ופנאי בישראל - השתתפות של תרמילאים חילוניים בפסקי זמן דתיים במהלך הטיול התרמילאי.

תקציר העבודה

נושא העבודה : השתתפות של  תרמילאים חילוניים בפסקי זמן      דתיים במהלך הטיול התרמילאי .
תוכן עניינים
1 .      מבוא                              :        3

2 .      הגדרות של תרבות            :      4

3 .      פסקי זמן ותיירות             :      5

3 . א. טקסי מעבר                     :      6

3 .ב .   התיירות                         :      7

4 .      תרמילאות  רקע
ומאפיינים : –..      .         7  5 .א . שאלת המחקר                  : –..       .       12                   5.ב.    חשיבות שאלת המחקר       : –…        12
5.ג.    השערת המחקר                : –…        12
5.ד.   דגימה                           : –..                13
5.ה.   שיטת המחקר                  : –.                 13

6 .      ניתוח                             : —                  14

6 .א.   ממצאים                         : —                  14
7.      דיון                              : —        
1 6 
8 .         סיכום                            : —        
1 7
          9.      בבילוגרפיה                    : -…                    18                                                                                        מבוא :
טיול התרמילים הוא אירוע המוכר כמעט לכל ישראלי. הישראלים יוצאים למסע הגדול למדינות רחוקות כמעט בכל גיל: ישראלים אחרי צבא שרוצים להתפרק לפני הלימודים זאת לאחר  תקופה בה היו כל הזמן מצויים במסגרות שלב נוסף בו יוצאים לטיול הוא בגיל 30 לפני שלב ההתיישבות , בגיל 40 –50 , התרמילאים שיוצאים  לטיול בד"כ הם כאלה שהרגישו שהחמיצו משהו בחייהם ורואים במסע  אקט שנועד לפצות על החמצות אלה, בגיל 60 ומעלה מטרת המסע היא החזרת העצמאות שאבדה להם עם הגיל(ד"ר דריה מעוז 2006). אני התמקדתי בהשתתפות בפסקי זמן דתיים (ערבי שישי ,ערבי חג ) , כיוון שהייתה לי תחושה בעת שהותי בטיול התרמילאים שההשתתפות בפסקי זמן דתיים גדולה מאוד בקרב הישראלים ,וכביכול כמות הישראלים שרוצים להשתתף בפסקי זמן דתיים היא גבוהה אף בקרב ישראלים חילוניים . בעבודתי אני אנסה לבדוק אם ההשתתפות המוגברת בפסקי זמן דתיים נובעת מהתקרבות אמיתית לדת או ממניעים אחרים,  בכדי לבדוק תופעה זאת אני אסקור את ההגדרות של המושג תרבות מכמה זוויות:כאלה שרואות את הנמען כסביל(כ"ץ,א.וינוביצקי,1999)(סווידלר 1986
)  ואילו אחרות שרואות את הנמען כפעיל כמו אסכלת השימושים והסיפוקים,    (Elliot p.1974) לאחר מכן אבחן את פסקי הזמן  שכן פסק זמן זה מצב שבו אדם או קבוצה (קבוצה לאומית ,דתית או חברתית ) מפסיקים את שגרת היומיום ותוחמים לעצמם זמן לצורך הזדהות או התחברות עם ערכים כלשהם, ולדעתי גם התרמילאים נמצאים בסוג של פסק זמן.
 אני אבחן שני חוקרים שהתמחו בפסקי זמן (הויזנגה ,י1966)ו (Turner,V.1977  ) .
לאחר מכן אבחן את תופעת התיירות ואראה למה התיירות  היא חלק מתרבות הפנאי אני אנסה להוכיח בעבודתי שצריכת התיירות היא למעשה  ניצול הפנאי .
 לתיירות יש מאפיינים שונים לא מדובר על ניצול פנאי בלבד , לתיירות יש תכונות נוספות שמבדילות אותה מצריכת תרבות רגילה,(Cohen, E.1995) לאחר מכן אסקור את תופעת התרמילאות ואבדוק את התופעה בעיניים של מספר חוקרים: חלק רואים בתרמילאות שלב נוסף במסלול החיים הישראלי , ממוסד כמו השלבים האחרים (נסיה שפרן 2000)  אחרים טוענים שבהדרגה אך  בבטחה נעשה הטיול לנורמה של "אחרי צבא" לשלב מובנה נוסף בקרב חלקים של ציבור הצעירים בישראל. (נוי חיים 2003)   ניתן לראות את טיול התרמילים ואת "הטרק" שזה למעשה הטיולים שעושים בטיול עצמו "כמרחב עבודה שיש לכובשו , לחצותו ולדעת אותו מקרוב ובצורה יסודית ". הטרק הוא למעשה התגלמות החוויה המעצבת של הצעיר הישראלי(נסיה שפרן 2006). התייחסתי בסקירתי גם לחוקרים שבחנו  את ההתייחסות של התרמילאים לדת בטיול התרמילים, המפגש עם הודו עם הנוכחות החיה של חיים דתיים             ,מנמיכה עבור ישראלים רבים , את "רף המבוכה והניכור " בכל הנוגע לעשייה דתית מתוך שגרה, ובפרט אצל היהודים (ד"ר מלילה הלנר – אשר 2006 ). אחרים טוענים שטיול התרמילים מתבצע בשלבי מעבר בחיים  (ד"ר דריה מעוז 2006). וכו' . בכדי שאוכל לבסס את השערת המחקר שלי ולאחר מכן לבצע דיון בשאלה שאעלה, אני אערוך במחקר ראיון עומק עם כ –12
ישראלים וישראליות שעשו טיול תרמילאים וחזרו לארץ וע"י שאלות מכוונות , אנסה לבדוק אם ההשתתפות בפסקי זמן דתיים , באמת מהווה התקרבות לדת או שיש סיבות אחרות .
אם ההשתתפות המרובה בפסקי זמן דתיים לא נובעת מהתקרבות לדת ,אנסה לברר ממה ההשתתפות בפסקי זמן דתיים  נובעת באמת. לאחר מכן אערוך דיון שבו אבדוק אם הממצאים  מתאימים להשערת המחקר ואנתח את  הממצאים , ולבסוף אסכם את עיקרי המסקנות ואציע כיוונים נוספים להתבוננות ולמחקר .
           קריאה מהנה  !!!