העבודה בוחנת כיצד פריט תמים, כבובה (או צעצוע) עשוי להיות מחריד בסיטואציות מסויימות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2003
מספר מילים 12689
מספר מקורות 45

תקציר העבודה

תקציר ל"איום ואימה מאחורי פני הבובה"    השונה, המוזר, הבלתי ידוע ומוכר הם תכונותיו של המאיים ומעורר האימה. כך טוען פרויד העומד על כך כי מאחורי האריזה, המסיכה של כל דבר, חי או דומם קיים מצב נוסף ובלתי ידוע כך שבעת שמצב זה מתגלה הוא מעורר חרדה. כאשר הילד בגיל הרך הוא אינו יודע להבחין באופן חד בין חי ודומם ועל כן הבובה עבורו אינה שונה מיצור חי. ריטושה של הבובה או קטיעת איבריה מעוררת את הפחד מפני המוות וכך איברים קטועים, ראש כרות, יד שהעקרה מן הזרוע או רגליים העומדות בפני עצמם ללא גוף נתפסות כמאיימות לעין שיעור ובייחוד כשיש להם פעולה עצמאית. פרויד רואה את מקורו של האיום בתסביכים אינפנטיליים מודחקים כמו סירוס או הזייה על רחם האם, כאשר אותם תסביכים אינפנטיליים מהווים גם את מקורן של האמונות התפלות.
תוכן העינינים
1 . מבוא – 1
1 .1. המסמל — 1
1 .2. "המאויים" לפרויד והאיום שבפגם ובכפיל – 3
1 .3. המגמות האמנותיות ביצירתם של מייק קלי ואנט מסאז'ה –… 5
1 .3.1. מייק קלי ויצירתו – 6
1 .3.2. אנט מסאז'ה ויצירתה –… 7
1 .4. טענת העבודה . 8
2 . הבובה באמנות המאה ה20- – סקירה הסטורית ותיאורטית 10
2 .1. סקירה היסטורית -… 10
2 .2. הוצאת האנושי מן האמנות — 12
2 .3. יתרונה של הבובה באמנות –. 14
2 .4. הטראומה והמועקה – 16
3 . יצירתו של מייק קלי –. 20
3 .1. מהות יצירתו וסיגנונה .. 20
3 .2. הזעקה החברתית — 22
3 .3. המחאה והזעזוע כפי שבאים לידי ביטוי על ידי הבובה .
5
4 . אנט מסאז’ה -.. 27
4 .1. מהות יצירתה וסיגנונה . 27
4 .2. האמירה החברתית -.. 30
4 .3. המסר הפמיניסטי — 32
5. סיכום . 36
ביבליוגרפיה –. 38
תמונות … 42