בחינת הקשר החברתי, תרבותי ומיגדרי, שבין אמנות ואופנה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2005
מספר מילים 4970
מספר מקורות 61

תקציר העבודה

השאלות שתעמודנה במרכז העבודה: האם קיים קשר בין עיצוב האופנה לאמנות? אם אמנם קיים קשר כזה, כיצד הוא מתבטא? ואם קיים קשר כזה, האם וכיצד הוא מתבטא מבחינת האמנות הנשית מול האמנות הגברית?
נבקש לטעון כי אכן קיים קשר בין עיצוב האופנה לבין האמנות ולא זו בלבד, אלא שקשר זה הינו דו סטרי כאשר קיימת תרומה של האמנות לעיצוב האופנה, הן בבד והן בביגוד ומאידך קיימת תרומה של פרטי הלבוש השונים לעשייה האמנותית, כאשר לא בהכרח ניתן לענות בהחלטיות על מה קודם למה. עוד ניטען, כפי שכבר הוזכר ברמז במבוא, שאכן קיים עיצוב נשי השונה מעיצוב גברי, כאשר השוני בין עיצובים אלה מתבטא במסרים הנובעים מהיצירה האמנותית-חברתית.
תוכן העינינים  מבוא. 1
פרק א: אופנה ואמנות.. 4
1 .1.          אמנות מהי?. 4
1 .2.          האמנות כשפה. 5
1 .3.          אופנה – סקירה היסטורית. 7
1 .4.          אופנה כתוצר אמנותי 12
1 .5.          אמנות נשית וגברית. 13
1 .6.          אמנות ואופנה – השפעות הדדיות. 16
1 .7.          סיכום הפרק. 17
פרק ב: מתפירת בגדים ועד עיצוב אופנה.. 19
2 .1.          ההיבט הפונקציונלי של הבגד. 19
2 .2.          שיקולים אסתטיים בעיצוב הבגד. 20
2 .3.          היבטים חברתיים. 22
2 .4.          יסודות אמנותיים ואמירה בעיצוב הבד. 24
2 .5.          האמירה שבצבע. 26
2 .6.          עיצוב אופנה גברי ונשי 28
2 .7.          סיכום הפרק. 29
פרק ג: אמניות כמעצבות אופנה ומעצבות אופנה כאמניות.. 31
3 .1.          בגדים אופנה ומסורת נשית ביצירתן של אמניות. 31
3 .1.1. אנט מסאז'ה. 31
3 .1.2. רוזמרי טרוקל. 35
3 .1.3. תמר רבן 38
3 .2.          עיצוב הבגד כהיגד אמנותי 41
3 .3.          ההיגד הפמיניסטי ועבודתן של מעצבות. 43
3 .4.          סיכום הפרק. 49
סיכום ומסקנות.. 51
ביבליוגרפיה.. 53