סמינריון בחשבונאות המכללה למנהל- השפעת החלפת רו"ח חיצוני על מחיר המניה של חברה ציבורית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2007
מספר מילים 4970
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

סמינריון בחשבונאות השפעת החלפת רו"ח חיצוני על מחירי המניה של חברות ציבוריות קורס: סמינריון בחשבונאות- שוק ההון תוכן עניינים
נושא עמוד
1 מבוא -…
2
2 גוף העבודה
2 .1
סקירה ספרותית –.
4

2 .2
שאלת המחקר והשערות המחקר –
7
שיטת המחקר
8

2 .3
מדגם –..
9

2 .4
כלי המחקר והליך המחקר –..
10
2 .5
ממצאים -..
12

2 .6   דיון      
2 .6.1
סיכום תוצאות המחקר –
16

2 .6.2
מסקנות והשלכות תיאורטיות העולות מן המחקר –…
19

2 .6.3
דיון במגבלות המחקר -…
19
3 סיכום -.
21
4 ביבליוגרפיה –…
22
5
נספחים –
נספח א'- גרפים של 30 החברות שבמדגם
23
נספח ב'- פירוט החברות שנדגמו לצורך הסמינריון .
34
נספח ג'- טבלת סיכום תשואות יתר/ חסר של מניות המדגם בחלון -…
35
מבוא
במחקר שערכנו בחנו האם קיימת השפעה של הפרסום בדבר החלפת רו"ח חיצוני בחברה ציבורית על מחיר המניה שלה. מטרת המחקר הינה לבחון את מידת יעילותו של שוק ההון בוורסיה החצי חזקה ולקבוע האם הפרסום בדבר החלפת רו"ח חיצוני בחברה ציבורית מהווה תוכן אינפורמטיבי, כלומר מביא לשינוי בציפיות המשקיעים, דבר אשר עתיד להשפיע על החלטות המשקיעים. סביר להניח כי מקבלי ההחלטות הבכירים בארגונים יגלו עניין בנושא האמור, הואיל והדרגים הבכירים בפירמות הציבוריות רגישים לשינויים במחיר המניה של חברתן. על מקבלי ההחלטות הבכירים להבין כי החלטה בדבר החלפת רו"ח החיצוני של החברה הינה מהותית לחברה ועשויה להשפיע על מחיר המניה.
אי לכך, בעולם בו התחרות במשק גדולה, והסיכוי להצליח, כמו גם, הסיכון להיכשל הולכים וגדלים, חשוב להבין את ההשלכות של החלטה בדבר החלפת רו"ח כפי שיוצג בסמינריון הזה. חשוב להבהיר כי במידה ואין מנוס מהחלפת רו"ח וסביר כי ההחלטה תיצור אפקט שלילי על המניה, חשוב לתזמן באופן נכון את ההחלטה כך שתביא למינימום את האפקט השלילי. בבסיס מחקרנו עומדת השערת האפס, שבמרכזה, שוק ני"ע בת"א יעיל במובן "החזק למחצה". אי לכך, אנו צופים כי במסגרת שוק ני"ע יעיל, פרסום הודעה בדבר החלפת רו"ח בחברה ציבורית תביא לתגובה מהירה של השוק ולהתאמת שערים, המשקפים את מהות ההודעה. במידה וההודעה בדבר החלפת רו"ח מציינת מעבר ממשרד רו"ח קטן למשרד גדול, אנו מצפים כי המעבר יתפרש באופן חיובי בעיני המשקיעים ולכן תהיה תשואת יתר במניה. במידה וההודעה בדבר החלפת רו"ח מציינת מעבר ממשרד רו"ח אחד למשרד רו"ח אחר באותו סדר גודל, אנו מצפים כי המעבר יתפרש באופן שלילי ע"י המשקיעים ולכן תהיה תשואת חסר במניה. לבסוף, במידה וההודעה בדבר החלפת רו"ח מציינת מעבר ממשרד רו"ח גדול למשרד קטן, אנו מצפים כי המעבר יתפרש באופן שלילי ע"י המשקיעים ולכן תהיה תשואת חסר במניה. המתודולוגיה המחקרית ששימשה אותנו הינה מתודולוגית מבחני האירועים (Event Studies). מבחנים אילו עוסקים בבדיקת תגובת מחירי ני"ע לאירוע ספציפי בחברה ובוחנים את יעילות שוק ההון בוורסיה החצי חזקה. במתודולוגיה מסוג זה, מגדירים חלון אירוע, אשר במרכזו הפרסום בדבר החלפת רו"ח החיצוני של החברה ובוחנים את התוצאות סביב אירוע זה בפרקי זמן קצובים. מתודולוגיה זו מנכה את השפעת תנודות השוק וזאת כדי לבודד את השפעת האירוע הנחקר על המניה. ניכוי תנודות השוק נעשה על-ידי אמידת המתאם בין תשואת תיק השוק לתשואת המניה, באמצעות בניית מודל רגרסיה שמתבסס על נתונים הקודמים לחלון האירוע. באמצעות מודל הרגרסיה ניתן לחזות את תשואת המניה בהינתן תשואת השוק הודות למתאם בניהם. הפער בין התשואה החזויה לתשואה בפועל הינה תשואת יתר או חסר ומהווה השארית שלא ניתנת להסבר ע"י תנודת השוק. לצורך מחקרנו נדגמו 30 חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה בת"א, אשר פרסמו הודעה לבורסה בדבר החלפת רו"ח חיצוני של החברה בשנים האחרונות ושעמדו במספר קריטריונים שהצבנו. במרכז חלון האירוע, המכיל
2 1 ימי מסחר, קיים יום האפס שבו פורסמה ההודעה בדבר ההחלפה בבורסה. על מנת למצוא את תשואת החסר או היתר בחלון האירוע, נבנתה תחילה משוואת רגרסיה לכל אחת מהחברות שנדגמו, על סמך  של 50 ימי מסחר שקדמו לחלון האירוע. לאחר מכן, בהתבסס על משוואת הרגרסיה שהתקבלה, חושבה תשואת היתר/ החסר של המניות בחלון האירוע וחושב מדד CAR.
על מנת לבחון את השערות, הפרטים במדגם חולקו לשלוש קבוצות עיקריות: חברות שעברו ממשרד קטן למשרד גדול, חברות שעברו ממשרד אחד למשרד אחר באותו סדר גודל וחברות שעברו ממשרד גדול למשרד קטן. משמע, נבדק עבור כל חברה במדגם מיהו הרו"ח שמוּנה ומיהו הרו"ח שהוחלף.
תוצאות המחקר ומסקנותיו מוצגים בפירוט בהמשך, קריאה מהנה.