עמדת ההנהלה והמורים לגבי שלוב מחשב בהוראה

מוסד לימוד
מקצוע
שנת הגשה 2004
מספר מילים 4970
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

תקציר בשאלת המחקר עמדות ההנהלה והמורות  לגבי שילוב המחשב.  בחרתי לערוך מחקר איכותי, כי הוא מאפשר לבדוק תחושות, תהליכים, רבדים לא גלויים ולא תמיד מדידים של התנהגות אנושית, החוקר נמצא בשטח ושיטות התיעוד שלו בלתי אמצעיות צבר (1997) . המחקר מתבסס על ראיונות פתוחים המאפשרים הדברות אמיתית בלתי אמצעית, ומצד שני כחלק מהצוות הרי ההכרות המקדימה מונעת אולי פתיחות מוחלטת. המחקר בוצע בשיטת חקר מקרה (case study).  מטרות המחקר האיכותי, מתאימות למחקר שלי, כי מעניין אותי להבין את התהליך שעוברות המורות כאשר עליהן לשלב בעבודתן את המחשב. מאיסוף וניתוח הממצאים של  עמדות המורה וההנהלה עלה באופן ברור  הצורך בהכשרת המורים וביצירת סביבת עבודה ידידותית למשתמש הן המורה והן התלמיד , כדי שתהליך  שילוב המחשב בהוראה ישא פרי.
כמו כן עלה הקושי בהתמודדות המורה עם הפערים הגדולים בידע התלמידים בשליטה בעבודת המחשב. כרכזת חינוך חברתי וכחברה בצוות ניהול ,מחקר זה תרם רבות להבנת תהליך שילוב המחשב בהוראה, איפשר לראות תמונה כוללת  של הבעייתיות בשילוב המחשב  והעלה את הצורך בהכנה מוקדמת של צוות ההוראה ,המחקר חידד את הצורך בבדיקה מקדימה של עמדות הצוות לפני הכנסת שינוי למערכת.
במהלך הראיונות חשתי שיתוף פעולה מצד המרואיינים והדבר נבע מאווירה נעימה ונינוחה בזמן הראיון, ומהעובדה שאני חלק מהצוות הקבוע ומטרת המחקר לעזור לתהליך השילוב.
בתצפיות חשתי צורך להתערב ולתמוך במורה שהתקשתה להתמודד עם התלמידים אך התמקדתי המטרות התצפית ורשמתי את המתרחש ללא התערבות.
במחקר זה השתמשתי בתוצרי הלמידה של הקורס בדקתי את  מגוון גישות המחקר (איכותי, כמותי, סוגי מחקר- חקר מקרה ומחקר פעולה ) , הערכתי מגוון טכניקות מחקר לאיסוף נתונים , וערכתי ניתוח ביקורתי ורפלקטיבי לגבי המחקר. חשוב לציין כי בכוונתי להעמיק ולחקור את הנושא בצורה מעמיקה יותר במסגרת המשך לימודי לתואר.
תוכן הענייניים
1 . מבוא                                                          1
2 . סקירת ספרות                                              
2
3 . הליך המחקר וכליו                                         7
* איסוף הנתונים                                              8
4 . סיכום ודיון                                                 
1 0 5. ביבליוגרפיה                                                
1 1
6 . נספחים