מחקרי שוק - חברת נט סל - - 41 עמודים

תקציר העבודה

מגישים:
מרצה:
 מתרגל : תאריך הגשה:

5 .02.07
תוכן עמוד עיקרי המחקר________________________________________________ 2
מבוא: פירוט הצעת המחקר ______________________________________3
ניתוח חלק א' של השאלון _______________________________________ 7
ניתוח חלק ב' של השאלון_______________________________________11
ניתוח חלק ג' של השאלון________________________________________15
ניתוח חלק ד' של השאלון_______________________________________21
משתנים דמוגרפים____________________________________________
5 ניתוחים סטטיסטים והצלבות____________________________________31
המלצות ומסקנות____________________________________________35
נספח א' – השאלון המלא_______________________________________36
עיקרי המחקר:
מאפיינים דמוגרפים: רוב משתתפי המחקר היו נשים בין הגילאים 30-60 הגרות בישוב עירוני במרכז הארץ, לרוב שכירים בעלות הכנסה ממוצעת . רוב הנדגמים היו בעלי 12 שנות לימוד,נשואים ובעלי 2-3 ילדים.
כמות הקניות במקומות השונים דומה לנתח השוק של כל עסק במציאות.
פרט למחיר עיקר הפרמטרים החשובים לקונה שאינם חלק מתהליך הקניה עצמו הינם: קירבת בית העסק, חניה, זמינות עגלות וכ"ו. בקניית מוצרי מזון הצרכן מיחס חשיבות רבה לאיכות, טריות, הרכב תזונתי, תוקף וכ"ו. מידת שביעות הרצון נמדדת גם בפרמטרים בתוך הסופר: סידור המוצרים, מרחב וחופש התנועה, טיב השירות ועמידה בתורים ואפילו חוזק השקיות. לפי ממצאי המחקר נראה כי דווקא בפרמטרים אילו יש מקום לשיפור.
משך הזמן המבוזבז על קניות מוצרי המזון הוא מרכיב משמעותי ורוב הנדגמים רצו לצמצם את פרק זמן זה. רוב הנשאלים הצביעו על פרק זמן סביר של 2-4 שעות כזמן סביר ומקובל למשלוח.
לרוב המוחלט של הקונים קיים מחשב ביתי בעל נגישות לאינטרנט וחלק גדול אף גולשים בו באופן שותף אולם קיים פער ידע עצום. רוק הנשאלים לא רק שאינם מכירים את חברת נט-סל אלא כלל אינם מודעים לאפשרות לקנות מוצרי מזון דרך האינטרנט.
מבוא
א. רקע :
אוכלוסיית ישראל המגוונת הביאה את שופרסל להכרה בצורך לפלח את השוק למגזרים שונים וכיום היא פועלת באמצעות מספר מסגרות תפעוליות המתאימות לפלחים שונים של האוכלוסייה.
בנוסף מפעילה שופרסל שירות קניות בייתי באמצעות האינטרנט. שירות זה הוא נט-סל.
נט-סל היא הפלטפורמה למכירות באינטרנט של רשת השיווק הקמעונאית הגדולה בישראל, שופרסל. באתר האינטרנט  מציעה החברה כמו גם בסניפיה מגוון גדול של מוצרי מזון איכותיים, פירות וירקות ומוצרי צריכה שונים לבית. רשת שופרסל ( כולל רשת "קלאב-מרקט" שהתמזגה לתוכה ) מחזיקה בנתח שוק הגדול ביותר, מעל 35% מהשוק. במקום השני נמצאת רשת הריבוע הכחול המחזיקה ב-
5 % מהשוק, רשתות פרטיות כ-15% ורשת חצי חינם כ- 5%. המתחרים של שירות נט-סל הם שירות BlueCenter של רשת הריבוע הכחול ורשת AM-PM באזור ת"א.
הנתונים על נתחי השוק של השירותים המקוונים לא ידועים, אך ידוע כי המכירות באמצעות האינטרנט מהוות פחות מ 4% מכלל ה"קונים מרחוק" (הקונים בעזרת האינטרנט או הטלפון) שהם כ 0.5% מכלל האוכלוסייה. קהל היעד :
הקמתו של נט-סל באה על מנת לענות על צרכים של מגוון לקוחות פוטנציאלים.
קהל המטרה המרכזי של נט-סל הוא צרכנים ( בד"כ משפחות קטנות או יחידים ) אשר קצרים בזמן לעריכת קניות ברשתות השיווק וצרכנים אשר נמנעים מלהגיע לרשתות השיווק מחמת התדמית ההמונית והעמוסה.
שוק נוסף שאליו פונה נט-סל הוא צרכנים בעלי יכולת כלכלית גבוהה מהממוצע.
ב. הבעיה המרכזית:
אחרי שבדקנו ולמדנו את שוק קניות המזון דרך האינטרנט ככלל ואת קניות המזון דרך חברת  נט-סל, המסקנה העיקרית אליה הגענו היא כי השוק הנ"ל אינו מממש את הפוטנציאל הגלום בו. לאחר שבחנו את הסיבות העיקריות לאי מימוש פוטנציאל זה מצאנו כי הבעיה המרכזית שעומדת לנגד עיננו היא: חוסר בטחון בקרב הצרכנים לבצע קניות מזון בשירותים המקוונים של חברת שופרסל – נט-סל.
חוסר ביטחון זה יתכן ונובע מסיבות שונות אשר יפורטו בשאלות ובהשערות המחקר אותן נציג.
ג. יעדי המחקר:
מטרתנו העיקרית תהייה למצוא את הגורמים המשמעותיים לחוסר הביטחון בקרב הצרכנים ואת הקשר בינם לבין השימוש באינטרנט כפלטפורמה חלופית לרכישת מזון.
השאלות שיבחן המחקר:
– מהי מידת הצורך לבחור מוצר ע"י מגע ישיר (מישוש ומיון)?
– מהי החשיבות בקריאת ההרכב התזונתי של המוצר ובבדיקת תאריך תפוגתו?
– מהי רמת הצורך של הצרכן ללוות את המוצר באופן עצמאי מרגע הורדתו מהמדף ועד להכנסתו      למקרר שבביתו?
– מהי מידת חששם של הצרכנים ממסירת פרטיהם האישיים באינטרנט?
– האם "חווית הקניה" מהווה חשיבות בתהליך קניית מוצרי מזון?
גבולות המחקר:
במחקר זה נתמקד במיוחד שבהרגלי קניית המזון באינטרנט לעומת הרגלי הקניה הנוגעים לשאר סוגי המוצרים. בחינת הסוגיה תוך פניה לכלל הלקוחות של רשתות המזון הגדולות ברחבי הארץ מעל גיל 18 ובעלי כרטיס אשראי במשך כל ימות השבוע .
ד. תכנון המחקר:
את המידע נאסוף באמצעות:
– העברת שאלונים לקהל המטרה הקיים והפוטנציאלי.
– מידע מהאתרים המספקים שירותים מקוונים לצריכת מזון.
– כתבות ומאמרים שהתפרסמו בנושא.
– מחקרים שנעשו בנושא צריכת המזון באינטרנט.
– ביצוע ניסוי של רכישת מזון באינטרנט ואיסוף חוות דעת לאחר מכן.
שיטת המחקר:
במחקר היינו מחקר תיאורי באמצעות סקר. מכיוון שמדובר בחברה/מוצר קיימים נשתמש במידע בנתונים הסטטיסטים הקיימים והידועים לצד עשיית סקר ובדיקת העדפות הצרכנים ע"י שאלונים. המחקר הוא בעיקרו מחקר גישוש ולכן אין להסיק ממנו  על כלל האוכלוסייה.
שיטת איסוף הנתונים: איסוף עיקר המידע הראשוני על סמך חלוקת שאלונים ללקוחות פוטנציאלים. על ידי שימוש בשאלון המשלב מספר סוגי שאלות ניתן יהיה להגיע למדגם גדול דיו ומייצג של קהל היעד אליו מיועד השירות בדרך נגישה, זולה ומהירה בהשוואה לסוגי סקרים אחרים. על סמך המידע הידוע והפרמטרים שיתקבלו ניתן להסיק נתונים איכותיים וכמותיים כאחד.
תכנית הדגימה :
1- פניה לכלל הלקוחות של רשתות המזון הגדולות ולכן הגדרת אוכלוסיית המטרה של נט סל היא כלל הלקוחות מעל גיל 18 המבצעים בעצמם את הקניות ברשתות המזון הגדולות ברחבי הארץ במשך כל ימות השבוע.
2- אנשים המיצגים בתי אב.
3- במחקר הנ"ל לא קיימת רשימה ממנה אנו דוגמים בפועל ולכן המידע ייאסף על יד חלוקת שאלונים בשטח עצמו בקרב קהל המטרה הפוקד את הסניפים השונים של רשתות המזון הגדולות.
4- גודל המדגם נקבע ל:
60-50  נבדקים  ולכן אין להסיק ממנו  על כלל האוכלוסייה.
5- שיטת הדגימה היינה דגימה אקראית פשוטה. זוהי דגימה הסתברותית כאשר לכל אלמנט יש סיכוי ידוע ושווה להיכלל במסגרת הדגימה. השיטה היא נוחה ופשוטה יחסית, אינה מצריכה משאבים מיוחדים ולכן נבחרה.
ה. תוכנית עבודה:
תכנית העבודה חולקה לשני שלבים :
שלב התכנון:
מפגש ראשון – איסוף נתונים משניים אשר תרמו להבנת השוק, הכוחות הפועלים בו, המתחרים, נתחי השוק  וכן קבלת רקע מקיף לאיתור הבעיה. 4 שעות.
מפגש שני – זיהוי ואפיון הבעיה המרכזית של נט-סל, ניסוח מטרת המחקר וכתיבת השאלות והשערות המחקר. 5 שעות.
מפגש שלישי- יתקיים במטרה לתכנן ולחבר את השאלון ותכנית הדגימה. שלב זה מוערך בשני מפגשים בני 4 שעות כל אחד.
סה"כ כל שלב התכנון מוערך ב-17 שעות.
שלב הביצוע :
שלושת חברי הקבוצה יפוזרו ברשתות שיווק שונות בימים ושעות מוגדרים מראש, כך שנוכל לכסות את קהל המטרה שלנו בשלבים השונים של היום ושל השבוע.
חלוקת שאלונים תיערך כשעתיים בבוקר ושעתיים בערב של אותו היום במשך שלושה ימים שונים. סה"כ 12 שעות לאדם, 36 שעות יחד.
שלב זה יכלול את ניתוח הממצאים והסקת המסקנות, מוערך בשני מפגשים של 4 שעות כל אחד.
סה"כ שלב הביצוע מוערך ב-44 שעות.