פרוייקט מסכם- ניתוח עסקים על פי קרטריונים של התנהגות צרכנים - 6 עמודים

תקציר העבודה

העבודה אינה כוללת ביבליוגרפיה פרוייקט מסכם- ניתוח עסקים על פי קרטריונים של התנהגות צרכנים דרישות העבודה ונקודות אליהן יש התייחסות בעבודה: עבודה מסכמת – ניתוח עסקים על פי קריטריונים של התנהגות צרכנים בחרו שני עסקים שהם דומים מאד אחד לשני – רצוי במיקומים שאינם שונים בצורה משמעותית. עסק אחד צריך להיות מוצלח יותר מבחינת כמות הלקוחות. זה יכול להיות עסק קמעונאי קטן כמו חנות או מכבסה או עסק גדול יותר כמו מסעדה גדולה, סופרמרקט, מוסך וכד'.
נתחו את כל אחד מהעסקים פי קריטריונים של התנהגות צרכנים (לא SWOT), לפי ההנחיה הבאה:
א.       תיאור מקוצר של העסק ושל המיקום שלו – להשתמש בחומר אודות מיקומים מהשיעורים שנוגעים לסביבה הצרכנית.
ב.        תארו את הלקוחות לפי פלחים ותת תרבויות ג.         לראיין לפחות חמישה צרכנים מכל עסק כדי לענות על החלק הבא:
1.        איזה תועלות וצרכים מאפיינים את הצרכנים (מה חשוב להם שגורם להם לבחור בעסק הזה).
2 .        למה הם באים לקנות בעסק הזה ולא במתחרים ד.         השתמשו במושגים שנלמדו בקורס כדי לנתח את העסק. מוצע להשתמש במושגים הבאים ואף נוספים: התניה קלאסית, התניה אופרנטית, למידה נצפית, strategic fit, נכסיות מותג, השפעות חברתיות, סגנון חיים, תיקוף חברתי, צפיפות ודוחק, liking principle, מודל הגרביטציה, מרחק פסיכולוגי, אווירה, צבעים, ריחות, מוזיקה, קונפורמיות, מחזור חיי המשפחה, פרספקטיבת החוויה, התנהגות לאחר קניה, מוטיבציה של צרכנים (יוזכר בהמשך הקורס), עמדות ושינוי עמדות (יוזכר בהמשך הקורס), וכל מה שהוזכר ויוזכר בכיתה (תיעזרו ב-400 השקפים של הקורס).
ה.       הסבירו מה הם הגורמים להצלחה או לכישלון מהזווית של החומר בקורס בלבד ו.         מהן המלצותיכם לכל אחד מהעסקים.
מובא כאן המבוא
לעבודה, וראשי הפרקים העיקריים בעבודה (לעיתים שתי שורות ראשונות בסעיף). בגוף העבודה, בכל סעיף, שזורים מושגים בשיווק והתנהגות צרכנים. אורך העבודה  6 עמודים. העסקים שנבחרו – שני ברים הממוקמים בסמיכות, הראשון רוזה פארקס והשני מאז'ין בו, שניהם ברחוב דיזינגוף פינת ירמיהו בתל אביב. בבחינת מודל הגרביטציה, נראה כי שני הברים ממוקמים באזור הבילויים החדש של ת"א בקרבת הנמל. קהל היעד של בתי העסק הינו דומה במאפייניו. בשני המקרים תופש קהל היעד את המרחק הפסיכולוגי של שני הבארים באופן זהה.
1 . תיאור מקוצר של העסק ושל המיקום שלו א. רוזה– מדובר במקום בעל שתי קומות בקומה הראשונה ישנו בר מרכזי ואילו בקומה השנייה ישנן כורסאות ישיבה. המוסיקה הנשמעת ברוזה הינה ממגוון ז'אנרים כגון: מוסיקת 70s ויחד עימה מוסיקה עדכנית רועשת, דבר שמושך בליינים משני העולמות. במקום תאורה אפלולית, ישנה צפיפות ודוחק הן בתוך הבר והן מחוצה לו, וסלברטאים פוקדים אותו באופן סדיר. גורמים אלו משפיעים על תדמית המקום ועל החלטת הבליינים אם להיכנס ואם לאו, והינם פקטור חיובי ביותר ומהווים ערך מוסף משמעותי עבור מקום הבילוי.        ב. מז'ין – מיקומו ממול לרוזה. הבר מכיל קומה אחת, בה ישנם שני בארים, כסאות בר וספות ישיבה. כשהבר נפתח הוא היה היחיד באזור, הבר ניסה למצב עצמו כבר שכונתי שקהל היעד שלו הינו תושבי האזור.
לקוחות המקום נהנים מיחס אישי ומזמין כגון הכרות אישית של עובדי המקום עם חלק גדול מהבליינים. המקום מואר והצבעים השולטים הינם חמים. לצרכי השוואה, אף על פי האמור, המז'ין אינו מציג לבליינים ערך מוסף ואינו מגדיל ערך בהחלטת הביקור במקום.  הבר שקט ולא נראית בו תנועת בליינים.
2 . תארו את הלקוחות לפי פלחים ותת תרבויות א. רוזה פארקס – ב. מז'ין בו –
3 . מסקנות מראיון עם חמישה צרכנים מבתי העסק א. רוזה פארקס- קהל הלקוחות בבר זה מאופיין כקהל שמחפש את הנאות החיים (F&E) ושתועלתם ומטרתם בבילוי במקום הינה "לראות ולהראות".
ב. מז'ין בו – הבליינים במז'ין מאופיינים בחיפוש אחר שייכות. מדובר בלקוחות שהינם קונפורמיסטיים באופן יחסי אשר מחפשים ליצור יחסי אנוש טובים עם סביבתם.
4 . ניתוח העסק על פי המושגים שנלמדו בקורס 5. גורמים להצלחה או כשלון