האם ז'אן ד'ארק תאמה את מאפייני הילדות של בנות שחיו בכפר בימי הביניים?

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 2555
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

בעבודה זו אבקש להראות כי ילדותה של ז'אן כן תאמה במידה רבה את מאפייני הילדות של ימי הביניים. לכן אבדוק מהם המאפיינים הכלליים של ילדות בנות בכפר האירופאי של בימי הביניים, על מנת לחפש חפיפה בינם לבין התנהלותה היומיומית של ז'אן ד'ארק, כפי שהיא מעידה על עצמה, וכפי שזקני הכפר וסנדקיה מעידים עליה.
הסוגיות שאבחן יהיו עבודת הילדים בכפר בימי הביניים בדגש על חלוקת העבודה בין בנים לבנות, השכלתם הדתית של הילדים, ודמות האם והאב.
בתחילה אבדוק מהן דעות החוקרים על תקופת הילדות של בנות בכפר בימי הביניים. לאחר מכן אנסה לרכז את כל העדויות שז'אן מעידה על עצמה בנוגע לילדותה, ואת שמעידים עליה אנשים שהכירוה (מעדויות מהמשפט החוזר). בשלב הבא אשווה בין העדויות על ילדותה של ז'אן ובין המחקר שערכו החוקרים על תקופת הילדות בכפר בימי הביניים. ובשלב הסופי אערוך סיכום של השוואות אלו.
לפני תחילת העבודה עלי להבהיר שתי נקודות. האחת היא שהסתמכתי על ספרות המתארת תקופת ילדות בכפרים בממלכות השונות ברחבי אירופה בימי הביניים. הנקודה השנייה היא שהמגמה שלי אינה "להגן" על ז'אן ד'ארק ולהראות שהיתה "ככל האדם" כילדה.
אלא לשאול האם ישנה חפיפה בין הספרות המחקרית הכללית למציאות הפרטית של ז'אן ד'ארק, כפי שהיא משתקפת מפרוטוקול המשפט הראשון, המשפט החוזר ומהעדויות השונות
1 .     מבוא – מי היא  ז'אן דארק? מה העניין בעיסוק בילדותה, ומהן מטרות העבודה.
ז'אן ד'ארק (Jeanne D'arc ) נולדה בשנת 1412 והועלתה למוקד בשנת 1431. ז'אן היא גיבורה לאומית של צרפת וקדושה של הכנסייה הקתולית, המהווה מיתוס מכונן בתרבות הצרפתית. היא מילאה תפקיד מפתח בתהליך שחרור צרפת מעול הכיבוש האנגלי בזמן מלחמת מאה השנים במאה ה-15, אז הובילה את צבא צרפתי במלחמה ולבסוף נתפסה והוצאה להורג. ז'אן דארק נולדה למשפחת איכרים בכפר דומרמי (Domremy) שבחבל לוריין, במהלך מלחמת מאה השנים בין צרפת לאנגליה. צפון-צרפת היה כבר תחת כיבוש האנגלים, כאשר אלו קשרו ברית עם הבורגונדים . בגיל 12 החלה ז'אן, לטענתה, לשמוע את קולם של הקדושים מיכאל – שר המלאכים, סנטה קתרינה וסנטה מרגרט, שהודיעו לה שהיא נבחרה לשחרר את ארצה מהכיבוש האנגלי ולסייע לדופין (יורש העצר הצרפתי) לרשת את כתר צרפת. וכבר בגיל 16, ניסתה להתגייס לצבאו של הדופין אך נדחתה. שנה לאחר דחייתה, ז'אן קצצה את שיערה, לבשה בגדי גבר ויצאה שנית מכפרה למחבואו של שארל השביעי, ושכנעה אותו שהוטל עליה משמיים להציל את צרפת.
שארל נתן לה שריון של איש צבא, חרב ודגל לבן. כך הובילה ז'אן דארק, רכובה על גבי סוס, לחימה כנגד האנגלים. ב-29 באפריל 1429 הצליחה להיכנס לעיר אורליאן הנצורה על-ידי האנגלים. ב-1
במאי, יצאה מהעיר אל כיוון עמדות האנגלים הצרים, ועד ה-9
במאי, הצליחה לגרום לכוחות האנגלים לסגת, והמצור על העיר הוסר. בעקבות ניצחון זה, קיבלה ז'אן מעמד מיסטי בקרב החיילים, וחודשיים אחר-כך, נמשח שארל למלך, בעיר ריימס, כשז'אן לצידו. למרות שז'אן איחדה את הצרפתים מאחורי שארל, סרב זה לבצע פעולות התקפיות נוספות נגד האנגלים. לכן היה זה ללא הסכמת המלך כאשר ז'אן הוליכה בשנת 1430 מערכה נגד האנגלים ביער קומפיין שליד פריס.
שריונה הנוצץ משך את אש האנגלים; היא נפצעה קשה, נשבתה על ידי הבורגונדים, ונמכרה לאנגלים ב-16,000 פרנקים. ולאחר תקופת סבל של שבי מלווה בעלבונות וחרפות הועמדה לדין בעיר….