עבודת תזה מעולה ומעודכנת לשנת 2008 - מפתיעה בממצאיה ומעניקה כלים ישומיים להבנת המסחר בשוק ההון

תקציר העבודה

תקציר    מחקר זה בוצע על ענף שוק ההון והמסחר בבורסה. הבעיה העסקית שנידונה הייתה ירידה ברווחיות בתיק המניות של משקיע מוגדר עקב פערים, אשר לא מוסברים באופן מלא בין הביצועים העסקיים של חברת טבע בדומה לחברות בורסאיות רבות, לבין הביצועים של מניותיהן. כנגזרת לבעיה העסקית, אם רואים כי אין קורלציה חיובית בין ביצועי החברות הבורסאיות לבין מניותיהן, ואף במקרה שצוין ישנו גם קשר שלילי, ההנחה הנגזרת מכך היא, שהמשקיע אינו מכליל באופן בלבדי את גורם ביצועי החברה כאשר הוא מקבל את החלטתו בדבר רכישת מניותיה. נראה איפוא, שישנם גורמים נוספים המשפיעים על החלטות המשקיע לרכישת מניות בבורסה. מכלול הגורמים קובעים את נק' שווי המשקל של מניה נקובה, כפועל יוצא מיחסי ביקוש והיצע. מטרת המחקר הייתה לבדוק מהם הגורמים המסבירים ומנבאים החלטות של משקיעים לרכישת מניות בבורסה לצורך מענה על הבעיה העסקית והגדלת הרווחיות של תיק המניות.
המחקר בוצע באמצעות טכניקת החקירהConjoint Analysis  אשר הינה למעשה אוסף שיטות מחקר, שמטרתן ללמוד על העדפות הצרכן ע"י הערכת פונקציית התועלת הרב פרמטרית שלו.
שיטת הדגימה הייתה דגימת נוחות לא הסתברותית וכללה 100 נדגמים.
כל נדגם נבדק באמצעות
1 8 תצפיות לא תלויות זו בזו, וסה"כ נאספו 1800 תצפיות.
המשקיעים אשר נדגמו חולקו באופן פרופורציונאלי בהתאם להערכות הנתונים המספריים בשוק ההון.
50 משקיעים פרטיים – סה"כ 900 תצפיות.

5 משקיעים מוסדיים – סה"כ 450 תצפיות.

5 מנהלי תיקים – סה"כ 450 תצפיות.
כלי המחקר שנבחר הוא שאלון ייחודי שהוכן לצורך ניתוח בשיטת Conjoint Analysis. באמצעות שיטה זו, היה ניתן לאמוד את ה- "ויתור" (trade-off) שעושים המשקיעים בתהליך החלטות רכישה של מניות. עורך מחקר זה ביצע מניפולציה ונתן המשגות לרמות המשתנים הבלתי תלויים, לאחר מכן חוברו 18
מניות וירטואליות המורכבות מהמאפיינים שנוצרו למשתנים אלו. יש לציין כי המניות נבנו באופן בו לא יהיו מתאמים גבוהים בין המשתנים הבלתי תלויים לבין עצמם.
ביחס לכל מניה וירטואלית, התבקש הנדגם לסמן את מידת רצונו לרכישתה, על סולם אורדינלי בעל 7 דרגות לצורך בדיקת המשתנה התלוי .
במסגרת ביצוע חישוב של רגרסיה ליניארית כחלק מטכניקת החקירה  Conjoint Analysis התקבלו ממצאי המחקר העיקריים ולפיהם המשתנים: מצב כלכלי במשק, אווירה ביטחונית והמלצות מקורבים הינם המנבאים הדומיננטיים מבין המשתנים הבלתי תלויים, על החלטות של משקיעים לרכישת מניות בבורסה בקרב כלל המשקיעים.
בנוסף, התקבלו משוואות ליניאריות לחישוב מקדמי הגורמים המנבאים החלטות רכישת מניות בכל סקטור משקיע.
במסגרתה של מערכת תומכת החלטה, המבוססת על נתונים רבים כדוגמת יחסי הכוחות ונפח ההשקעות בכל סקטור ובמערכת של ניתוח הסתברויות, נוסחאות אלה יוכלו לחזות את יחסי הכוחות המגוונים בשוק ההון ועל ידי כך יוכלו המשקיעים לתת הערכות הסתברותיות להחלטות רכישה למגוון המניות בבורסה.
 מומלץ למשקיעים להיעזר בנוסחאות אשר התקבלו במחקר זה, לתכנון ולשיפור הרווחיות בתיק מניותיהם.
מבוא
הצגת הענף                    לשווקים פיננסיים יש שני מרכיבים עיקריים: שוק הכסף ושוק ההון. שוק הכסף עוסק בעסקאות פיננסיות לטווח קצר עד שנה. למשל, אשראי עסקי הניתן ע"י מערכת הבנקאות לבתי עסק לטווח של מספר חודשים. בשוק ההון נמצא את החוסכים, שהם הספקים של כספי המימון לטווח ארוך, ואת המשתמשים במימון ארוך טווח זה כגון חברות המשקיעות בפרויקטים וקרנות הון סיכון.
שווקי ההון בעולם – שווקי ההון הגדולים המתאפיינים בהיקפי מסחר עצומים ולרוב גם פופולאריים אצל החברות הבורסאיות ועל המשקיעים, הם: בורסת ניו-יורק, לונדון וטוקיו. במקביל קיימים שווקים מתעוררים אטרקטיביים כגון: בורסת דובאי, סין והודו.
הבורסה לניירות ערך בישראל קיימת מלפני קום המדינה ומשמשת כגורם כלכלי חיוני כבר 72 שנים.
הבורסה, מהותה ותפקידה – מהווה כיום גורם כלכלי בעל עוצמה רבה על המשק הישראלי, שוק מאורגן למסחר בניירות ערך, המסדיר וקובע לעצמו את אופי פעולותיו. היקף הפעילות בשוק ההון בישראל על סמך הנתונים הרשמיים של הבורסה הינו 364
מיליארד ₪, נסחרות 534 מניות, מתוכם 54 מניות דואליות אשר נסחרות בת"א ובמקביל גם בבורסות העולם המגוונות. בנוסף נסחרות
5 0 אג"ח, נסחרות שני סוגי אופציות  CALL, PUT על 4 נכסי בסיס: מדד המעוף, מדד הבנקים, יחס של דולר מול שקל, יחס של יורו מול שקל.
 הפיקוח על שוק ניירות הערך – שוק ההון בישראל, ובתוכו שוק ניירות הערך, מצוי תחת פיקוח של הרשות לניירות ערך. לוי ואחרים (1999) מפרטים את תפקידי רשות ניירות ערך: דרישה כלפי החברות הבורסאיות ל"גילוי נאות" של המידע הרלוונטי למשקיעים. לקראת הנפקת חברה בורסאית חלה חובת פרסום תשקיף של החברה בהתאם לכללים המחמירים, לאחריה הצגת דוחות כספיים תקופתיים ודיווחים מיידיים. בנוסף, הרשות נלחמת במריצי שערי מניות ומבצעי מניפולציות אחרות, ואוכפת את האיסור על שימוש במידע פנים ופיקוח על יועצי השקעות. כל פעולות הרשות נועדות בסופו של דבר להגנה על המשקיעים.
סקטורי המשקיעים בשוק ההון בישראל: משקיעים מוסדיים – חברות ציבוריות, חברות ביטוח, בנקים, קופות גמל ומוסדות ממשלתיים הינם המשקיעים המוסדיים. לרוב מי שמשקיע את סכומי העתק הנזילים של החברה בפועל עבורם, הוא איש פיננסים בעל ניסיון רב בשוק ההון ומחזיק רישיון ניהול תיקים. משקיעים אלה מזוהים יותר עם השקעות סולידיות כגון: קרנות נאמנות, אג"ח, מק"מ ותעודות סל סולידיות, סקטור זה מקיף כ
5 % מכלל המשקיעים. (לב, 2008)   משקיעים פרטיים: משקיעים עצמאיים, ללא רישיון ניהול תיקים, לרוב מאופיינים כמשקיעים חובבניים ובעלי ניסיון מוגבל בשוק ההון. חלקם הגדול מנהל את חסכונותיהם שנצברו וסכומי ההשקעה הממוצעים נעים בין עשרות אלפים  למאות אלפי ₪. סקטור זה מוערך על ידי גורמים בשוק ההון כ 50% מכלל המשקיעים (לב, 2008).
מנהלי תיקים – משקיעים מקצועיים המנהלים נכסים של לקוחות. הם מחויבים לפי חוקי ניירות הערך ברישיון ניהול תיקים. במהלך לימודי התעודה הם לומדים 6 מקצועות פרקטים: דיני ניירות ערך, סטטיסטיקה, כלכלה מאקרו ומיקרו, חשבונאות, אופציות וחוזים עתידיים ובקיאות בכלים פיננסים שונים כגון: מניות, אג"ח ותעודות סל. סקטור זה מקיף כ
5 % מכלל המשקיעים. (לב, 2008) לסקירת מושגים נרחבת ( ראה נספח 2 – סקירת מושגים בשוק ההון ) תיאור הבעיה בענף שוק ההון קיימים מגוון תיקי השקעות, להלן נתוני תיק השקעות מוגדר של 500 אש"ח בבורסה:
תיק ההשקעות ברובו מורכב ממניות ת"א 100, הנחשבות כהשקעה סולידית באופן יחסי.
מניית חברת "טבע תעשיות פרמצבטיות ©" בעלת משקל גדול בתיק השקעות זה. מניה זו נקראת גם "מניית העם" כיוון שמעל מ- 50% מכלל הציבור מושקעים במניה זו אם במישרין או בעקיפין באמצעות קופת הגמל שלהם אשר משקיעה בין היתר במניה זו. (ניב, 2006) להלן התשואות של תיק ההשקעות הנ"ל על רקע
מדד מניות ת"א 100 בשנים 2003-2006:
2003 – תשואה נומינלית חיובית של 12%+     מדד ת"א 100 תשואה נומינלית חיובית של
6 1%+
2 004 – תשואה נומינלית חיובית של 16%+     מדד ת"א 100 תשואה נומינלית חיובית של
1 6%+
2 005 – תשואה נומינלית חיובית של  5%+      מדד ת"א 100 תשואה נומינלית חיובית של 26%+
2 006 – תשואה נומינלית שלילית של 22%-   מדד ת"א 100 תשואה נומינלית חיובית של 12%+ ניתן לראות כי התשואות של תיק ההשקעות אינן עקביות ובנוסף ישנה ירידה חדה ברווחיות בשנת 2006 לעומת אשתקד והפסד של 22% מתיק ההשקעות, קרי, הפסד משוקלל של 151 אש"ח.
הפסד זה נובע ברובו מביצועי מניית "טבע" בשנת 2006. המניה ירדה בשיעור של 33% ממחיר למניה בשווי 198.64 ₪ למחיר בשווי של 133.08 ₪ למניה. בשונה מביצועי המניה הגרועים, הביצועים העסקיים של חברת טבע הרקיעו שחקים וקבעו שיאים חדשים. אחרי שני רבעונים של עלייה חדה בהכנסות וברווח חברת טבע הציגה ברבעון השלישי בשנת 2006 שיא של כל הזמנים ברווח ובהכנסות. הכנסות טבע ברבעון הסתכמו ברמה של 2.286 מיליארד דולר, עלייה של 74% לעומת ההכנסות ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי לרבעון השלישי של 2006 זינק ב-127% לעומת הרבעון המקביל, והסתכם ב-606 מיליון דולר.
הרווחים הנאים של חברת טבע לא מנחמים את המשקיע שקנה את המניה והפסיד כסף רב.
נראה איפוא, כי קיימים פערים אשר לא  מוסברים באופן מלא בין הביצועים העסקיים של חברת טבע בדומה לחברות בורסאיות רבות, לבין הביצועים של המניות שלהם, אין קורלציה בין הגידול או הקיטון בהכנסות וברווחים לבין התשואות של המניות של אותן חברות.
הבעיה העסקית חשש לירידות ברווחיות תיק המניות של המשקיעים בבורסה עקב פערים לא מוסברים.
שאלת המחקר כנגזרת לבעיה העסקית, אם אנו רואים כי אין קורלציה  חיובית בין ביצועי החברות הבורסאיות לבין מניותיהן, ואף במקרה שצוין ישנו גם קשר שלילי, ההנחה הנגזרת מכך היא שהמשקיע אינו מכליל באופן בלבדי את גורם ביצועי החברה כאשר הוא מקבל את החלטתו בדבר רכישת מניות החברה. נראה שישנם גורמים נוספים המשפיעים על החלטותיו.
מכלול הגורמים הם אשר קובעים את נק' שווי המשקל של מניה נקובה, כפועל יוצא מיחסי ביקוש והיצע. בהתאם לכך נשאלת שאלת המחקר כיצד ניתן להגדיל את רווחיות תיק המניות של המשקיעים בבורסה על סמך הסברת הגורמים אשר מנבאים החלטה ?
מטרות המחקר לבדוק מהם הגורמים המסבירים והמנבאים החלטות של משקיעים לרכישת מניות בבורסה:
1.  האם קיים קשר בין רמת כל אחד מהמשתנים הבאים: ניתוח טכני, אווירה ביטחונית במדינה, מצב כלכלי במשק, המלצות מקורבים, תחושת בטן, מדיניות חלוקת דיבידנדים, המלצות אנליסטים על סמך ניתוח פונדמנטלי, לבין החלטות של משקיעים לרכישת מניות בבורסה.
2. מהם המשתנים המנבאים הדומיננטיים מבין המשתנים הבלתי תלויים, על החלטות של משקיעים לרכישת מניות בבורסה בקרב כלל המשקיעים.
3. מהם המשתנים המנבאים הדומיננטיים מבין המשתנים הבלתי תלויים, על החלטות של משקיעים לרכישת מניות בבורסה  בקרב מנהלי התיקים.
4. מהם המשתנים המנבאים הדומיננטיים מבין המשתנים הבלתי תלויים, על החלטות של משקיעים לרכישת מניות בבורסה בקרב המשקיעים המוסדיים.
5. מהם המשתנים המנבאים הדומיננטיים מבין המשתנים הבלתי תלויים, על החלטות של משקיעים לרכישת מניות בבורסה  בקרב המשקיעים הפרטיים.
6. האם המשתנה המלצות אנליסטים על סמך ניתוח פונדמנטלי הינו המנבא הראשי באחד או יותר מהסקטורים  מבין המשתנים התלויים, על החלטות של משקיעים לרכישת מניות בבורסה.
תוכן עניינים
 מבוא.  5
הצגת הענף .. 5
הבעיה העסקית. 6
    שאלת המחקר. 6
מטרות  המחקר. 7
    מטרה אקדמית. 7
    מטרה יישומית. 7
סקירת ספרות –.8
    מחקרים הבודקים קשר לינארי בין ביצועים פונדמנטליים של חברות למניותיהן–..9
             תיאוריות יעילות השווקים (EMH) ורעשי מסחר (Noise Trading) –…9
             תהליכי קבלת החלטות רציונאליות ואמוציונאליות -.11
             הגורמים המעורבים בהחלטות מסחר בבורסה בקרב כלל המשקיעים –.13
             הגורמים המעורבים בהחלטות מסחר בבורסה בקרב המשקיעים המוסדיים ..13
             הגורמים המעורבים בהחלטות מסחר בקרב המשקיעים הפרטיים ומנהלי התיקים-..14
             סיכום הגורמים המעורבים בהחלטות מסחר בקרב המשקיעים -15
             משמעות מתודולוגיית החקירה בטכניקת Conjoint Analysis …16
             רציונל המחקר –…17
מסגרת תיאורטית -…18
             משתני המחקר –…18
מודל המחקר. -…20 השערות המחקר. ..20 מתודולוגיה. .21
גישת המחקר. .21
מערך המחקר. .21
    אוכלוסיית המחקר. 21
    המדגם ושיטת הדגימה. 21
    ממצאי המדגם.. 22
כלי המחקר.. 24
    תיאור כלי המדידה. 24
הליך המחקר. 26
תוכנית לעיבוד הנתונים.. 26
ממצאים.. 27
סטטיסטיקה תיאורית .27
סטטיסטיקה היסקית ..28
השערת המחקר מס.
1 .28
השערת המחקר מס. 2. 30 השערת המחקר מס. 3. 31
השערת המחקר מס. 4 32
השערת המחקר מס. 5. 33
השערת המחקר מס. 6. 34
ממצאים נוספים.. 35
ניתוח ודיון 37
סיכום מסקנות והמלצות. 43
    מגבלות המחקר. 45
בביבליוגרפיה. 46
נספחים -52