סמינריון-השפעת הגירושין על ילדים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2002
מספר מילים 7156
מספר מקורות 31

תקציר העבודה

השלכות גירושין על ילדים עבודת סמינריון המוגשת בנושא "אלימות במשפחה" תאריך הגשה: 31.08.06
תוכן עניינים
עמ' 3
מבוא
עמ' 4-9
פרק ראשון:
השלכות רגשיות-פסיכולוגיות עמ' 10-13
פרק שני:
השלכות חברתיות- הסתגלותיות עמ' 14-15
פרק שלישי:
השלכות כלכליות עמ' 16-18
פרק רביעי:
הסתגלות של ילדי גירושין עמ' 19-20 פרק חמישי:
הזדמנות לצמיחה מתוך משבר עמ' 21
סיכום עמ' 22-24
רשימה ביבליוגרפית מבוא
גירושין, כהגדרתם במילון אבן שושן הם "היפרדות גמורה של איש מעל אשתו, ביטול חיי הנישואין". ביטול המשותף לבני הזוג הוא אפוא עיקרם של הגירושין, ולפיכך קיומם של הילדים, בהיותם משותפים לבני הזוג, הופך לבעייתי, שכן הילדים המשותפים אינם ניתנים לביטול, וכמובן אף לא לחלוקה.
במהלך השנים אחוז הגירושין הולך וגדל ברחבי העולם.
עובדה זו מעידה על שינוי בנורמה החברתית ועמו חל שינוי גם במעמדו של הילד שהוריו גרושים. הוא כבר איננו בודד בכיתתו, ואינו נאלץ להסתיר את מצבו המשפחתי מתוך בושה של מיעוט, אם כי אין בכך כדי לבטל את הקשיים הנפשיים של ילדים אלה. גירושין נחשבים כדרך לפתור בעיית חוסר התאמה בין בני זוג, סכסוכים בחיי המשפחה שלא ניתן לשאת עוד – אף כי אין פתרון זה מקובל ומוסכם על כולם. עובדה היא, שמספר הגירושין הולך וגדל והשיעור כיום גבוה יחסית משנים עברו. אמנם שיעור הגירושין משתנה משנה לשנה ואופייניים לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, אך – ככלל, ניתן לומר כי שיעורים אלו מגיעים בשנים אחרונות עד לאחד מכל שלושה זוגות נשואים, ואף יותר מכך. אך, עדיין, גירושין נחשב לאחת הטראומות הקשות ביותר שהמשפחה ובני הזוג יכולים לעבור, זאת כיוון שהגירושין מהווה ניתוק פסיכולוגי ורגשי מבן הזוג וגורם לתחושה של כישלון. גירושין נחשבים, ברוב המקרים, לסוף הדרך – סופה של מערכת היחסים ופרוקה של המשפחה. בני זוג מתגרשים חווים חוויות דומות לחוויות שילדים שהופרדו מהוריהם חווים – פחד נורא מפני בדידות, מפני אובדן האהבה, ובעיקר חרדת נטישה. רגשות אלו גורמים להצפה של תחושת חוסר אונים, הרגשת תלות וצורך עז בהגנה ותמיכה.
חקר השפעות גירושי הורים על ילדיהם הוא בן 50 בערך, וגם היום הנושא מעורר עניין רב במדעי ההתנהגות. בראש ובראשונה יש לזכור שההחלטה על גירושין היא החלטה המתקבלת ע"י מבוגרים ולמענם בלבד. כל הילדים נפגעים מגירושין והם מהווים עבורם טראומה. מחקר בתחום אירועים שגורמים מועקה, הראה שגירושין עומדים במקום שני, אחרי מות בן משפחה, מבחינת הדרישה לשינויים עצומים או הסתגלות מחדש, של המבוגרים והילדים כאחד. גם שלב הטרום הגירושין הוא שלב קשה עבור הילדים, והוא מלווה לרוב בתחושה קשה בתוך המשפחה, במתחים ובמריבות. בעבודה זו אסקור את ההשלכות של הגירושין על ילדים הן מבחינה רגשית פסיכולוגית, הן מבחינה חברתית הן מבחינה לימודית והן מבחינה כלכלית.
וכן אעסוק בנושא של צמיחה מתוך משבר.