אסתטיקה - תרבות וטעם

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2008
מספר מילים 8234
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תוכן העינינים מבוא. 1
פרק א' האסתטיקה – פנים רבות לה. 4
1 .1. הדגש על המבנה בגישתו של אריסטו 4
1 .2. טוהר האמנות על פי אי-גאזט. 6
1 .3. התוקף הכללי הסובייקטיבי מול התוקף הכללי האובייקטיבי בגישתו של קאנט. 8
1 .4. סיכום הפרק. 10 פרק ב' הייתכן בסיס אפריורי לאסתטיקה. 12
פרק ג' האסתטיקה כמושג סובייקטיבי-תרבותי 19
סיכום.
5 ביבליוגרפיה. 28
מבוא
קאנט (1960) מציג ארבעה אופני מבט לשיפוט האסתטי. האופן הראשון הינו תחושת הטוב והנעים. משמעות הדבר קביעת רגש תענוג או אי תענוג על פי הקריטריונים הסובייקטיביים של הפרט (שם: 52-53). אופן המבט הנוסף הינו הפקת הנחת מגירוי כלשהו, בין שהוא צבע, צליל או צורה, כאשר מדובר בדבר העיקרי הנושא חן על ידי צורתו באומניות הפלסטיות וכן אומניות התנועה והמוסיקה (שם: 54-56). האופן השלישי הינו נימוק הערכה הקובע אפריורית את התכלית שעליה מתבססת האפשרות הפנימית של המושא ואותה אידאה הינה מעבר לשיפוט של העצם כי יפה או לא יפה, אלא בעל עוצמה של יופי שתהיה מקובלת על הכל והיא הינה בבחינת שלמות אבסולוטית הנמצאת מעבר לשיפוט העצמי (שם:  61). האופן הרביעי הינו האידאה של קנה מידה אסתטי המתייחסת לאופן המבט האינדיבידואלי של הפרט ושונה מכל פרט אחר (שם:
62).
ניתן אם כן לקבוע, לפחות בשלב זה, כי מבחינתו של קאנט האסתטיקה מבטאת את אופן ההנאה שמפיק אדם ממה שמכונה חוויה אסתטית, כאשר הדבר עשוי להתבטא בחוויה ויזואלית או חוויה שמיעתית והשיפוט לגבי ערכו האסתטי של מושא החוויה נתון לו ורק לו, כאשר מנגד יבוא אדם שטעמו שונה ויקבע לעצמו קריטריונים אסתטיים אחרים שיהיו שונים מאלה של הראשון ועדיין יהיו קבילים ויענו על השיפוט האסתטי. דבריו אלה של קאנט הינם בעלי משמעות רבה לגבי השיפוט האסתטי, כשדי אם נזכיר שאלה שעמדה בפני הוגים רבים, אם ניתן להשוות את שיפוטם האסתטי של אנשים הבקיאים באמנות עם שיפוטם של אנשים חסרי השכלה באמנות (קרייטלר וקרייטלר, 1980: 2).