ניתוח אירועים - גלגולו של מס הבורסה (ציון-98)

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2004
מספר מילים 3714
מספר מקורות 4

תקציר העבודה

מבוא
הביצועים של המדינה בתחום ההכנסות בכלל ובתחום של גביית  המסים בפרט מהווים, מזווית הראיה של תפקידה של המדינה בחלוקה מחדש של משאבי החברה, משתנה בעל חשיבות מכרעת. סוגיית מיסוי רווחי הון זכתה לסקירה ועניין ציבורי רב בזמנו, ויוזמי התוכנית לקחו על עצמם סיכון פוליטי לא מבוטל בשאיפה להשחיל קונספט חדש למערך המיסוי.
לפנינו מקרה גלגולו של מס הבורסה החל מ-1994
ועד לתיקון החקיקה בתקופתו של סילבן שלום ב- 2002.
הרפורמה המוצעת וההתפתחויות של ההצעה הראשונית מהווים כלי אינטלקטואלי- ניתוחי של סוגיות במדיניות ציבורית שנלמדו בקורס. מרבית החיבור כתוב כמסה אחידה; החלוקה שקיימת היא לפרקים מהותיים שלעניות דעתי יש להדגישם כחלק מהתהליכים הכי חשובים בסיפורו של המס. למיותר לציין כי ההפרדה בין כל פרק לפרק איננה ברורה ודיכוטומית, וכמו במציאות גם בעבודה זו הסוגיות מעורבות זו בזו והדוגמאות עוברות עימנו מנושא אחד למשנהו.
סיכום מס הבורסה אבן בוחן לתהליכים מדינתיים בישראל.
הסוגיות העולות מהניתוח סבוכות הן, ולא פעם ניתנות לפרוש רב משמעי .יש לציין לחיוב את העובדה  שבהשוואה אמפירית לסוגיות אחרות, ההתרחשויות לא נפרסות על יותר מדי שנים וכן שהתוצאה המיוחלת (רפומה במס) מוצאת בסופו של דבר את מיקומו בספרי החוקים. אין בכך, כמובן, אפילו, כדי לרמוז להעדרם של ליקויים אחרים בתכנון, הוצאה לפועל ויישום בנישה של מיסוי רווחי הון.